«خاچیکیان» بزرگ و سینمای ره گم کرده پلیسی!

جبار آذین

هفته نیروی انتظامی است و سی‌ام مهرماه، نوزدهمین سال کوچ آسمانی زنده‌یاد استاد سامویل خاچیکیان، سینماگر نامدار و کارگردان آثار برتر جنایی پلیسی ایران.

گرچه در سینما و تلویزیون ایران، طی دهه‌های مختلف، چندین فیلم و سریال پلیسی ساخته شده است، ولی به جز تعدادی اندک، اغلب آنها محصول کپی‌سازی و گرته‌برداری از روی آثار خارجی و هالیوودی و حاصل ذوق‌آزمایی و تجربه‌گرایی سازندگان آن بوده‌اند. با آنکه آثار جنایی پلیسی خاچیکیان بزرگ هم از سینمای جنایی آمریکا و هیچکاک متاثر بوده است، اما این تاثیرپذیری به معنای تقلید و کپی‌سازی نبوده است، چرا که او با استفاده از دانش و تکنیک سینمای جهان، با یاری خلاقیت‌های خود به ارتقای تخصص و نگره سینمایی‌اش افزوده و فیلم‌های جنایی پلیسی «ایرانی» ساخته است. فیلم‌هایی کم نظیر، نمونه و شاخص که بر تارک سینمای ایران می‌درخشند.

ساموئل خاچیکیان زاده بیست ونهم مهر هزار و سیصد و هشت، کارگردان، تدوینگر، نویسنده و آهنگساز فیلم و تهیه‌کننده سینمای ایران بود. او را استاد دلهره و وحشت و هیچکاک سینمای ایران نامیده‌اند.

خاچیکیان از سال ۱۳۳۲ تا سال ۱۳۷۲ در سینمای ایران فعال بود و برای فیلم «شب‌نشینی در جهنم» نامزد دریافت جایزه خرس طلایی از جشنواره برلین شد و جوایزی از جشنواره بین المللی فیلم تاشکند و جشنواره «گلریزان» دریافت کرد.

فیلم‌های «ضربت» و «عقاب‌ها» از ساخته‌های او در زمان اکران، پرفروش‌ترین فیلم‌ها بودند. خاچیکیان، ۹ نمایشنامه نوشت که با کارگردانی خود، آنها را در ایران و برخی کشورها به اجرا درآورد.

زنده‌یاد خاچیکیان چهل ودو فیلم ساخت و فیلم‌های مانا و برتر جنایی او عبارتنداز: «فریاد نیمه‌شب»،«یک قدم تا مرگ»، «دلهره»، «ضربت»، «سرسام» و «عصیان».

عده ای از سینماگران مطرح سینمای ایران از شاگردان استادخاچیکیان هستند.

زنده‌یاد خاچیکیان سال هشتاد درحال تولید فیلم «شک» بود که اجل مهلتش نداد و به مهاجران آسمانی پیوست.

روحش شاد، یادش گرامی و راهش پررهرو.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *