کارگردان نمایش:

«دختر یانکی» در تماشاخانه کنش معاصر ،تلفیق فضای ذهنی نیل سایمون و بهرام تشکر است

کارگردان نمایش «دختر یانکی» گفت: دور از ذهن نبودن اتفاقات این نمایش برای مخاطبان در دیده شدن آن تاثیر داشته است.

بهرام تشکر که نمایش «دختر یانکی» را تا نهم مهرماه در سالن کنش معاصر روی صحنه دارد، به ایسنا گفت: «دختر یانکی» متنی بود که خودم به عنوان یک ایرانی با آن ارتباط برقرار کردم، به همین دلیل انتظار این را داشتم که به سبب اتفاقات آشنای درون نمایشنامه مخاطب ایرانی هم با آن ارتباط برقرار کند. البته از همان ابتدا مرز شرقی بودن مخاطب و غربی بودن نمایشنامه را نادیده گرفتم تا مخاطب بیشتری با آن همراه شود.

او درباره برخورد مخاطبانی که این نمایش را دیده‌اند اضافه کرد: به عقیده من مهمترین عامل جذب و رضایت مخاطب از نمایش «دختر یانکی» نمایشنامه نیل سایمون و روابطی است که او به صورت کاریکاتوروار طراحی کرده است. درواقع به جرات می‌توانم بگویم که مخاطب، اتفاقات میان  سه شخصیت این نمایش را یا به صورت مستقیم تجربه کرده یا در اطرافش با آن برخورد داشته و هیچ چیز برایش دور از ذهن نیست.

وی افزود: علاوه براین نیل سایمون خیلی واضح و بدون روده درازی و در قالب موقعیت و دیالوگ‌های روان حرف نهفته در ذهنش را بیان می‌کند و همین سبب ارتباط محکم مخاطب با اثر می‌شود.

تشکر درباره‌ی اینکه چه میزان از متن سایمون در این نمایش به طور کامل اجرا شده است؟ گفت: آنچه امروز در تماشاخانه کنش معاصر اجرا می‌شود تلفیق فضای ذهنی نیل سایمون و بهرام تشکر است، چرا که سعی کردم در کارگردانی و تمرینات بر اساس پیشنهاداتی که خود سایمون در نمایشنامه ارائه می‌دهد کار را دنبال کنیم و توجه‌مان را از ویژگی‌های متن نگرفتیم.

او با اشاره به کمدی بودن نمایش و جایگاه آن در تئاتر ایران بیان کرد:‌ به صورت ناخودآگاه تا امروز بیشتر کارهایم کمدی بوده، اما از آنجایی که تئاتر کمدی هنوز نتوانسته آدم‌های خودش را دور هم جمع کند و صنف و سندیکایی تشکیل بدهد، ارزیابی و توجه ویژه‌ای هم به آن وجود ندارد و همه چیز در حوزه نمایش‌های کمدی در سطح باقی مانده است.

وی ادامه داد: اصل و ذات تئاتر بر پایه انتقاد استوار شده و یکی از مهمترین وظایف تئاتر، نمایش معضلات و چالش‌هایی است که یک جامعه از آن رنج می‌برد یا همه در نمای لانگ شات آن را  بارها دیده‌ایم و توان و شرایط بیانش را نداریم.حالا فرقی نمی کند که این معضل در پایتخت ایران، آمریکا یا هر کشور دیگری رخنه کرده باشد.

او در پایان درباره‌ی کار همزمان خود به عنوان کارگردان و بازیگر و اینکه کدامیک برایش دغدغه‌ی بزرگتری محسوب می‌شود؟ گفت: پیشبرد این دو مسئولیت صد در صد کار دشواری است و من به عنوان کارگردانی که بازی می‌کند و بازیگری که کارگردانی می‌کند ناخودآگاه و نا خواسته از بخشی از کار غافل می‌مانم و نمی‌توانم تمام و کمال به اثر واقف باشم. البته تمام تلاش خود را کرده‌ام و در این شرایط داشتن گروه کارگردانی خوب و هوشمند بسیار کمک کننده است.

تشکر افزود: با این حال کارگردانی را به بازیگری ترجیح می‌دهم و ذاتا گرایشم به آن بیشتر است. فکر می کنم دلیلی که باعث می‌شود یک کارگردان به سمت بازیگری قدم بردارد عشق و علاقه به  شخصیت طراحی شده در نمایشنامه است.

به گزارش ایسنا، نمایش «دختر یانکی» با بازی بهنام تشکر،  سارا رسول‌زاده و بهرام تشکر هر شب تا ۹ مهر در تماشاخانه کنش معاصر اجرا می شود.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *