11:26

پیام دهکردی از راه‌اندازی «باشگاه موتوربرقی سواران امید» خبر داد که قرار است در سطح شهر لاهیجان با اجرای آثار محیطی و پرفورمنس در جهت امیدبخشی به جامعه و همچنین حفظ محیط زیست هنرنمایی کنند.
پیام دهکردی بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر ایران که به شهر لاهیجان هجرت کرده و در آنجا با تأسیس یک موسسه به فعالیت‌های فرهنگی و تئاتری خود ادامه می‌دهد، درباره برنامه‌های تئاتری خود با توجه به شرایط کرونایی جامعه، به مهر گفت: فرهنگ یکی از مهمترین بال‌های پرواز یک جامعه است و الان حوزه فرهنگ مغفول مانده و گویی فرهنگ و ملزومات آن نظیر تئاتر، سینما، موسیقی و غیره را به فراموشی سپرده‌ایم. ظرفیت هنرهای نمایشی به دلیل شمولیت و جامعیتش که پیوند با دیگر هنرها نظیر سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی دارد به شدت این استعداد را دارد که فعال شود و شروع به حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که الان ابعاد شرایط کرونایی کاملاً روشن است و عوارض و تهدیدهایی که ایجاد کرده برای همه به صورت عیان و شفاف وجود دارد خاصه برای بخش تئاتر که معتقدم در این مدت به شدت آسیب دیده است، افزود: مدت‌هاست که در حال بررسی این وضعیت هستم تا ببینم تئاتر در این شرایط می‌تواند نقش کنش گری خود را در حوزه‌های فرهنگی ایفا کند یا نه. باورمان بر این است که کار تئاتر تولید اندیشه، ایجاد نگاه و امید کردن است. تئاتر قرار است دست روی آسیب‌های اجتماعی بگذارد، چشم‌انداز معرفی و در عین حال راهکار ارائه دهد.

باید سراغ «تئاتر کاربردی» برویم
دهکردی اظهار کرد: می‌دانیم که تئاتر صحنه‌ای در شرایط سختی به سر می‌برد و هیچ تضمینی برای گروه‌هایی که با جانفشانی وارد میدان شده‌اند، در خصوص اینکه فروش داشته و در جذب مخاطب موفق باشند وجود ندارد. در باقی بخش‌ها نیز معتقدم تئاتر ما نتوانسته متأسفانه طی یکی دو سال اخیر جانی پیدا کند تا کاری را انجام دهد. از آنجایی که همیشه باورم این بوده که تئاتر یعنی کنش و زیرشاخه‌های مختلفی دارد، بعد از مدت‌ها بررسی به این نتیجه رسیدم که در این ایام از بخش‌هایی از تئاتر باید استفاده کنیم که با تئاتر کاربردی، هنرهای ترکیبی و پرفورمنس پیوند می‌خورد.
باور من بر این است که بشر بدون امید مرده است و امروز بیشتر از هر زمانی حداقل در تاریخ چند دهه اخیر کشور، جامعه ما محتاج امید است؛ امید نه به معنای واهی بلکه به معنای واقعی و امیدی که ملموس و کاربردی در زندگی مردم باشداین بازیگر باسابقه تئاتر ایران معتقد است در بخش‌های میدانی، خیابانی و پرفورمنس به شدت می‌توانیم از ظرفیت تئاتر استفاده کنیم برای اینکه بتوانیم هم دست روی آسیب‌های اجتماعی بگذاریم و هم حال جامعه را خوب و جامعه را به بازگشت دوباره به امید دعوت کنیم.
وی ادامه داد: باور من بر این است که بشر بدون امید مرده است و امروز بیشتر از هر زمانی حداقل در تاریخ چند دهه اخیر کشور، جامعه ما محتاج امید است؛ امید نه به معنای واهی بلکه به معنای واقعی و امیدی که ملموس و کاربردی در زندگی مردم باشد.
دهکردی با بیان اینکه در تمام این مدت طبق پژوهش و بررسی به راهکارهایی رسیدیم که بخش اول آن را کلید زده‌ایم، یادآور شد: سال‌ها دغدغه‌ام این است که ببینم آیا می‌توانم خودم تبدیل به تئاتر شوم؟ یعنی اینکه الزاماً روی صحنه نروم اما تئاتر انجام دهم. بر اساس این پرسش کار خود را آغاز کردیم و به طرح‌ها و برنامه‌هایی رسیدیم که بخش اول آن را همزمان با روز جهانی محیط زیست آغاز کردیم و «باشگاه موتور برقی سواران امید» را راه‌اندازی کردیم. یکی از بخش‌هایی که در بحث محیط‌زیست آلودگی ایجاد می‌کند، بخش موتورسواران است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. در کنار بحث آلودگی محیط زیست، اکثر موتورسیکلت‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند آلودگی صوتی نیز ایجاد می‌کنند.
این هنرمند عرصه تئاتر در ادامه سخنان خود توضیح داد: حدود ۲ سال پیش بررسی کردم و متوجه شدم در شهری مانند لاهیجان آفت دردناک این شهر وجود موتورسیکلت سوارهایی هستند که اگزوز موتور خود را تعویض کرده و صدای ناهنجار ایجاد و رفتارهای ناهنجار انجام می‌دهند. به جای پرخاشگری و فحاشی به این موضوع فکر کردم که با تئاتر در این خصوص چه کاری را می‌توان انجام داد.
دهکردی ادامه داد: نتیجه این فکر خرید یک موتورسیکلت برقی با رنگ ویژه نارنجی شد که در سطح شهر به عنوان کسی که من را می‌شناختند، شروع به تردد با این موتور کردم. خروجی این حرکت بعد از مدتی افزایش تعداد موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر بود، الزاماً تمام آن موتوربرقی ها را نمی‌توانیم منبعث از این کنش بدانیم اما قطعاً این کنش کارکرد بسیار ویژه‌ای داشته زیرا حداقل ۳۰ مورد که به خودم مراجعه کردند حاکی از تأثیر کنش بوده است. در تمام این مدت این رفتار را به شکل رفتاری منظم در سطح شهر لاهیجان انجام دادم.

طراحی پرفورمنس برای موتوربرقی‌سواران
وی افزود: وقتی دیدم تعداد موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر افزایش پیدا کرده مطمئن شدم اگر این ایده بر اساس ظرفیت‌های نمایشی حرکت بهتری داشته باشد، حتماً اثربخش خواهد بود. در نتیجه در اتاق فکر مؤسسه طرح‌هایی را بررسی و پرفورمنس هایی را طراحی کردیم تا انجام دهیم اما اجرای این طرح‌ها و پرفورمنس ها بدون حضور افرادی که موتورسیکلت برقی دارند امکان‌پذیر نیست.
دهکردی تأکید کرد: در حال حاضر این باشگاه در حال عضوگیری است. بر اساس این ما هم تسهیلات و امکاناتی را در اختیار این اعضا می‌گذاریم تا از فضای مؤسسه و تمام امکانات فرهنگی و هنری مؤسسه استفاده کنند و در عین حال با شرکت‌های سازنده موتورسیکلت برقی رایزنی می‌کنیم که امکاناتی را برای این اعضا فراهم کنیم و در عین حال با نهادهای دیگر نظیر وزارت ارشاد و شهرداری رایزنی و آن‌ها را هم برای حمایت از این طرح دعوت کنیم. آن‌وقت بر اساس این‌ها پرفورمنس هایی که داریم را با استفاده از ظرفیت بخش میدانی پرفورمنس ها و عجین شدن آن با سرفصل‌ها و شاخصه‌های تئاتر خیابانی در سطح شهر لاهیجان اجرا کنیم.
این بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر تصریح کرد: معتقدم هر فردی که در حوزه فرهنگ و هنر فعال است در حال حاضر باید به سهم خود قدمی برای اعتلای فرهنگ بردارد زیرا در شرایط بحران فرهنگی به سر می‌بریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *