13:07

«موزه انگلیس» با از دست دادن ۹۱ درصد از بازدیدکنندگان خود، در بین موزه‌های معروف این کشور بیشترین خسارت را از شیوع کرونا و قرنطینه سراسری متحمل شد.

به گزارش ایرنا، نتایج پژوهش سالانه روزنامه هنر لندن درباره آمار بازدیدکنندگان موزه‌های جهان، از تاثیر ویران‌کننده شیوع کرونا بر چهار موزه بزرگ و مهم انگلیس پرده برداشت. براساس این آمار، میزان بازدیدکنندگان موزه تیت مدرن، موزه بریتانیا، نگارخانه ملی لندن و موزه ویکتوریا و آلبرت در سال ۲۰۲۰، در مقایسه با سال ۲۰۱۹، به طور متوسط ۷۸ درصد کاهش یافت.

در بین چهار موزه بزرگ انگلیس، موزه بریتانیا بیشترین خسارت را از کرونا دید و میزان بازدیدکنندگان ماهانه آن از ۳۷۲ هزار نفر در بازه ژانویه تا مارس ۲۰۲۰ (قبل از شیوع کرونا) به ۳۲ هزار نفر در بازه اوت تا دسامبر (پس از بازگشایی کرونایی) رسید، یعنی ۹۱ درصد کاهش.

قبل از قرنطینه سراسری ماه مارس سال ۲۰۲۰ در انگلیس، این چهار موزه معروف سطح عادی بازدیدکنندگانشان را داشتند اما با آغاز اولین دور از سه قرنطینه این کشور، موزه‌ها به ناچار نصف سال را تعطیل شدند و به این ترتیب خسارت‌ها رو به افزایش گذاشت.

تخمین زده می‌شود درآمد مستقل موزه تیت در این سال مالی که رو به پایان است، ۵۶ میلیون پوند پایین‌تر از مقدار پیش‌بینی شده باشد. این مقدار در مقایسه با ۹۴ میلیون پوندی که این موزه در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ کسب کرد، از کاهشی ۶۰ درصدی حکایت دارد. درآمد مستقل موزه ویکتوریا و آلبرت نیز با ۶۳ درصد کاهش از ۶۴ میلیون پوند به ۲۴ میلیون پوند رسید. سخنگوی این موزه می‌گوید، درآمد حاصل از بازدیدکنندگان بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است.

حتی پس از پایان اولین دور از قرنطینه و بازگشایی موزه‌ها، تعداد بازدیدکنندگان به آمار پیش از شیوع کرونا نزدیک هم نشد. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، موزه تیت مدرن که پربازدیدترین موزه انگلیس در سال گذشته میلادی بود، به طور میانگین ماهانه ۳۵۷ هزار بازدیدکننده داشت. در نیمه دوم همان سال (از ژوئیه تا دسامبر) همین موزه در مجموع تنها ۶۰ هزار بازدیدکننده در ماه داشت و این یعنی افت ۸۳ درصدی.

از طرف دیگر کسادی بازار گردشگری در انگلیس نیز مزید بر علت شد؛ قبل از شیوع کرونا درصد بازدیدکنندگان خارجی موزه بریتانیا ۷۷ ، نگارخانه ملی لندن ۶۰ ، موزه ویکتوریا و آلبرت ۵۱ و مجموعه تیت ۴۵ درصد بود. اما با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های مسافرتی موزه‌ها عملا این گروه از بازدیدکنندگان را از دست دادند.

براساس گزارشات اخیر اداره آمار ملی انگلیس از سال ۲۰۲۰، در سه ماهه دوم این سال همزمان با آغاز اولین دور از قرنطینه سراسری در انگلیس، آمار گردشگران خارجی که به این کشور سفر کردند در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۹۶ درصد کاهش یافت و به گزارش سازمان نظارت و ارزیابی شرکت‌ها و خطوط هواپیمایی این کشور، تعداد مسافران تا پایان سال به حالت اول برنگشت.

احتمال احیای کامل موزه‌های انگلیس در سال ۲۰۲۱ میلادی در هاله‌ای از ابهام است. موزه‌های این کشور تا قبل از ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) بازگشایی نخواهند شد و بعد از بازگشایی هم باید با ظرفیت محدود به فعالیت خود ادامه دهند. به علاوه گردشگری نیز تا چند سال آینده به شرایط پیش از شیوع کرونا برنخواهد گشت. به گفته تیم ریو (Tim Reeve)، معاون مدیر موزه ویکتوریا و آلبرت، برگشت به جایگاه پیش از شیوع کرونا ممکن است تا پنج سال طول بکشد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۳۱ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *