باني فيلم بررسي مي‌كند؛ چرا مدیران طراحی فستيوالی برای سريال هاي تلويزيوني را جدي نمي گيرند؟

زیر پای تلویزیون هم فرش قرمز پهن کنید

بانی فیلم – گروه تلویزیون-زینب علیپور: جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و دست اندرکاران برگزاری این فستیوال به زودی خود را برای سال آینده آماده می‌کنند، اما در تلویزیون کمتر کسی به فکر برگزاری مراسمی از این دست برای سریالها و برنامه های تلویزیونی است. حال آنکه صدا و سیما یکی از نهادهای مهم دولتی است و مخاطبان بسیاری را می تواند به واسطه برنامه های آموزنده مفرح خود پای این رسانه ملی بنشاند، البته سالها پیش که تله فیلمهای بسیاری از این رسانه تولید و پخش می شد، جشنواره ای به همین مناسبت برگزار می شد که به نوعی باعث یک رقابت درست و اصولی در بین دست اندر کاران آثار نمایشی می شد، اما با محدودیتی که تلویزیون در این زمینه قائل شد، آن نیز به خودی خود منتفی شد.
چند سال قبل نیز جشنواره بین المللی جام جم برگزار می شد که با محوریت های مختلف اقدام به تولید و پخش سریالهای نسبتاً خوب و با کیفیتی می کرد، اما این اتفاق نیز به نوعی به تاریخ پیوست و تداوم پیدا نکرد. فقدان مدیریت کار آمد، عدم به وجود آمدن رقابت سالم بین دست اندر کاران آثار نمایشی و کمبود بودجه و از همه مهمتر محدود شدن تعداد کارگردانها و تهیه کننده ها باعث شد تا تولید سریالها صرفاً به عده خاصی سفارش داده شود و سایر کارگردانان و تهیه کننده ها از دور این رقابت خارج شوند. بنابراین در عمل هیچ رقابتی به وجود نمی آید که در میزان کیفی کارها تأثیر گذار باشد. البته به جز مناسبتهای مختلفی از جمله ایام نوروز، دهه فجر و ماه رمضان که آن هم می توان اسامی سازندگان را از قبل حدس زد.
گرچه عده ای نیز معتقدند رقابت نامحسوسی بین مدیران شبکه ها در این ایام به وجود می آید، اما در عمل تولید سریالهای مناسبتی صرفاً به عده خاصی سپرده می‌شود و به همین دلیل رقابت معنایی ندارد! از این رو برخی تهیه کننده ها و کارگردانان و حتی بازیگران نیز انگیزه ای برای ارتقای سطح کیفی کار پیدا نمی کنند. به خصوص اینکه تنها منبع ارزیابی کیفی کارها مرکز آمار صدا و سیماست که چندان هم موثق نیست. می توان گفت تنها منبع موثقی که قابل اعتماد است و می توان به آن استناد کرده و میزان مخاطب تلویزیون و به خصوص سریالها را ارزیابی کرد، انعکاس رفتارها و دیالوگها و تکیه کلامهای کارهای تلویزیونی در سطح جامعه است.
بر این اسا بانی فیلم در گزارشی به این مقوله می پردازد که چرا تلویزیون به مانند سینما در زمینه برگزاری فستیوال نگاه جدی ندارد. بنابراین با برخی تهیه کننده ها و منتقدان و کارگردانان در این خصوص تماس گرفتیم که البته تعدادی از آنها پس از در جریان قرار گرفتن موضوع گزارش تمایلی به اظهار نظر در این زمینه نداشتند، اما عده ای نیز مشتاقانه در این باره صحبت کردند که در ادامه می خوانید:
 هدایت: ساختار تلویزیون مبتنی بر شایسته سالاری نیست
حسن هدایت کارگردان سریالهایی چون «محاکمه» و «کاراگاه علوی» در این باره به بانی فیلم گفت: تا دو سال پیش که در زیبا کنار چنین فستیوالی برگزار می شد و عده ای انتخاب می شدند و از آنها تقدیر به عمل می آمد، اما چند سالی است که دیگر چنین مراسمی برگزار نمی شود، اما نکته مهم در ساخت سریالهای تلویزیونی این است که مدیران تعیین می‌کنند که چه سریالهایی ساخته بشود و چه ساخته نشود و به خواست مردم و سلیقه آنها اهمیتی داده نمی شود. وی همچنین ادامه داد: در فستیوالهایی که پیش از این هم برگزار می شد، به انتخاب مدیران جایزه داده می شد و از کسانی تقدیر به عمل می آمد که خواست مدیران بودند نه خواسته مردم. بنابراین فرقی نمی کند که چنین مراسمی برگزار بشود و یا نشود. نتیجه یکی است. از این رو تا زمانی که تلویزیون یاد نگیرد که با حفظ ممیزیها تولید برنامه، فیلم و سریال را به شکل عمده به دست اهالی با تجربه این کار بدهد، اوضاع به همین منوال است. ممکن است سریالی مورد استقبال واقع شود، اما مسئله اصلی این است که رقابت جدی در این زمینه به وجود نمی آید. یا تولید نمی شود و یا مورد ارزیابی درستی قرار نمی گیرد.
هدایت درباره آمار صدا و سیما و ارزیابی که از این طریق دارد، عنوان کرد: من فکر می کنم امارها نه فقط در تلویزیون بلکه در کل کشور آمار و در هر زمینه ای درست و موثق نیست. چون یکی از مشکلات برنامه ریزی کلان در کشور ما همین مسئله است. چون دارای اشکالات عمده ای است. این در حالی است که در همه جای دنیا محبوبیت یک سریال و یا فیلم را از میزان آگهی های آن می سنجند و متوجه می شوند کار پربیننده بوده و یا نه. چون صاحب کالاها تبلیغات خود را به کارهای پرمخاطب می‌دهند. به نظر من این قضیه در کنار آمارهای فردی مقیاس درستی است. حتی در تلویزیونی مثل BBC نیز که یک تلویزیون دولتی است، در کنار اهمیتی که برای بیننده قائل هستند، به کیفیت کار نیز اهمیت فراوانی می‌دهند و اگر کاری پرمخاطب هم نباشد، اما کار ارزشمندی باشد به تلویزیون های دنیا می فروشند و از این طریق درآمدزایی می‌کنند.
وی در پایان نیز افزود: در این زمینه تأثیر مدیریت یک طرف قضیه است، اما در اجرا ما لنگی زیادی داریم. چون ساختار تلویزیون متأسفانه مبتنی بر شایسته سالاری نیست و مبتنی بر رانت و آشنایی و خویشاوندی است. بنابراین نه تنها در تلویزیون بلکه در ارگانهای دولتی و غیر دولتی نیز این قضیه رایج است و به یک بیماری تبدیل شده است.
خوش رزم: همه چیز به برنامه ریزی و تصمیمات مدیران برمی گردد
بهروز خوش رزم تهیه کننده سریالهایی چون «رنگ شک» و «یک مشت پر عقاب» نیز در این باره به بانی فیلم گفت: البته در چند سال گذشته برای تله فیلمها و سریالهای تلویزیونی چنین مراسمی برگزار می شد، اما تداوم پیدا نکرد و فکر می کنم دو سه سالی است که چنین مراسمی دیگر برگزار نمی شود. البته من تصور می کنم که همه چیز به برنامه ریزی و تصمیمات مدیران سازمان برمی گردد. به خصوص ساخت و تولید سریالها. البته می توانست چنین مراسمی باعث به وجود امدن رقابت سالم بین دست اندرکاران سریالها و برنامه های تلویزیونی شود که امیدوارم باز هم این اتفاق بیفتد. وی همچنین درباره منبعی برای نظر سنجی آثار تلویزیون ادامه داد: تنها منبعی که ما می توانیم درباره میزان پربیننده بودن سریالها مطلع شویم، مرکز امار خود صدا و سیماست که آن هم ما دسترسی نداریم. خود تلویزیون به همه اعلام می‌کند. در صورتی که چنین مراسمی می توانست باعث به وجود امدن رقابت بین تهیه کننده ها و کارگردانان و بازیگران شود و همچنین بالا رفتن میزان کیفیت کارها و از این طریق عوامل بسیاری مشغول شده و بیکار نمی ماندند.
وی در پایان نیز بیان کرد: من فکر می کنم برگزاری چنین فستیوالی لازمه تلویزیون است. از این طریق ما متوجه می شویم که خواست و سلیقه مردم تولید چه کارهایی است. البته اگر حوزه ها مشخص شده و به عنوان مثال سریالهای طنز با هم مورد رقابت قرار بگیرند و کارهای درام در یک گروه و غیره تا رقابت درست و سالم به وجود بیاید.
عشقی: به نظرسنجی سازمان به شدت مشکوکم!
بهزاد عشقی یکی از منتقدانی است که در این زمینه نظرات مهمی را بیان کرد. وی به بانی فیلم گفت: تلویزیون در همه جای دنیا یار و همراه سینماست و نقطه مقابل هم نیستند و به هم در عوض کمک می‌کنند، اما در کشور ما همه چیز برعکس است. در روزهای پایانی جشنواره فجر شاهد حضور آقای شمقدری در یکی از شبکه ها بودم که تصویر سیاهی از سینما به نمایش گذاشتند و معتقد بودند که رویکرد سینما بر ضد سینمای دفاع مقدس و سینمای ارزشی است. به نظر من این برنامه از کسانی دعوت به عمل می اورد که تیشه به ریشه سینما بزنند. من بارها به برنامه «هفت» هم انتقاد داشتم که آقای فراستی در این برنامه تیشه به ریشه درست ترین و فرهنگی ترین فیلمها می زدند. به نظرم اینها اصلاً اتفاقی نیست و مهمانها هدفمند دعوت می شدند. بنابراین نگاه ها کارشناسانه و هنرمندانه نیست.
عشقی همچنین افزود: سالها پیش زمانی که تلویزیون تا این حد پررقیب نبود، سریالها به مراتب بهتر از امروز بود که فضای پر رقیبی به وجود آمده و باید برنامه ها و سریالها جذاب تر و متنوع تر و پر بارتر باشد. اگر به خاطر داشته باشید زمانی که مهران مدیری آن سالها نه مدیری امروزه و عطاران و برومند و طهماسب کار می کردند، همه پای تلویزیون می نشستند و بیننده سریالها بودند، اما متأسفانه میزان مخاطبان این رسانه سال به سال ریزش پیدا می‌کند. بنابراین مدیران می توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
وی در ادامه نیز بیان کرد: در دوران مدیرانی که اراده فرهنگی تری داشتند، اتفاقات خوبی می افتاد. به خصوص در زمان جنگ و اوایل انقلاب، اما در حال حاضر تلویزیون مراسم هایی از این دست گاهی دارد که خودشان به هم جایزه می‌دهند. فرش قرمز پهن می‌کنند و میز گرد برگزار می‌کنند. وی در پایان نیز گفت: من به نظر سنجی سازمان به شدت مشکوکم. چون از تکیه کلامها و اصطلاحاتی که در جامعه از زبان مردم شنیده می‌شود، می توان به میزان مخاطب سریالها پی برد و اینکه فهمید مردم ماهواره می بینند و یا تلویزیون.

اشتراک گذاری در:

نظرات 1
  1. به گزارش های یک طرفتون ادامه بدید خانم علیپور ، جالبه که همیشه هم منتقدان ثابتی برا گفت و گو دارید و بعد از تهیه کنندگان تکراری صحیت می کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *