سوپرمن در گذر زمان؛ یادگارهای ریو و براندو پابرجاست

بانی فیلم، گروه سینمای جهان: تهیه و ارائه فیلم های کمیک بوکی از دهه ۱۹۷۰ هم بازمی گردد و نگاهی وسیع تر به ما می گوید که حتی سری فیلم های بدوی و ظاهراً پیش پا افتاده فلش گوردون و شاهین در دهه ۱۹۳۰ چیزهایی از همین دست بودند اما اولین باری که یک فیلم کمیک بوکی بزرگ براساس کارهای یک قهرمان معروف این سری داستان های مصور ساخته و عرضه شد، به سال ۱۹۷۸ برمی گردد و آن قهرمان سوپرمن بود و فیلمی که ساخته شد، به موازات اسم او همان «سوپرمن» نام گرفت.
فیلمی از این دست که ساخته کمپانی های برادران وارنر و کلمبیا بود، مشخصه های اضافه جالبی هم داشت که بی گمان بازی کردن مارلون براندوی دراماتیک و افسانه ای در رل پدر این کاراکتر مهمترین آنها و به سبب ورود وی به عرصه ای کاملاً فانتزی رخدادی غریب بود. ریچارد دانر آن فیلم را کارگردانی کرد و چه چیزی عجیب تر از آن که داستان اولیه و بخشی از سناریو را ماریو پوزو نوشت که در نگارش متن سناریوی تریلوژی «پدرخوانده»ی فرانسیس فورد کاپولا سهمی عمده داشت و البته رابرت بنتون هم که بعداً فیلم ۵ اسکاری «کریمر علیه کریمر» را ساخت از جمله سناریست های آن فیلم بود.
پایه گذاری یک تحول مهیب
در آن زمان هیچکس نمی دانست فیلمی ساخته و عرضه شده که پایه غول مهیب و بشدت پولساز کمیک استریپ ها را خواهد گذاشت و پس از فترنی ۹ ساله با ساخت «بت من یک» در سال ۱۹۸۹ وارد یک چرخه اقتصادی بسیار پرسود ۳۰ ساله می شود که طی آن تقریباً هر اثر کمیک بوکی بر پرده نقره ای حداقل ۲۰۰ میلیون دلار و در پاره ای موارد بیش از ۸۰۰ و حتی یک میلیارد دلار فروخته و همین سوپرمن به لطف باز شدن چنین راهی به قسمت های هفتم و هشتم نیز کشیده شده و در فیلم های ترکیبی در کنار سایر قهرمانان کمیک بوکی هم مشاهده شده که یکی از بارزترین آنها «بت من مقابل سوپرمن: طلوع عدالت» محصول ۲۰۱۶ بوده است.
«ریو»؛ از صدر تا ذیل
فرد انتخابی مردانی که ساخت و توزیع سوپرمن را به سال ۱۹۷۸ برعهده داشتند، برای ایفای رل اصلی جوانک چهارشانه ورزشکار مآبی بود که کریستوفر ریو نام داشت و به رغم لاغری اولیه اش آنقدر در کارش موفق نشان داد که گرفتن لباس مرد اول کریپتون (سیاره ای که سوپرمن از آن می آید) از اول تا پایان فیلم پنجم میسر نشد و ریو فقط زمانی از صحنه خارج شد که در یک واقعه سقوط از روی اسب حین سوارکاری تفریحی اش، از ناحیه کمر فلج و محکوم به زندگی روی صندلی چرخدار شد. این چنین بود که از «سوپرمن شش» به بعد ابتدا برندون روت و سپس هنری کاویل به ایفای این رل پرداخته اند و مرگ ریو در سال های متأخر فقط افسوس بینندگان قدیمی را برانگیخته که در سوپرمن مثل سایر ابرقهرمانان خیالی کمیک بوک ها چیزی بیش از به کار افتادن یک ماشین پولسازی و به واقع ادغامی تازه از رویاهای سینمایی و جامه حقیقت بخشیدن به فانتزی ترین امور را جستجو می کردند.
سایر نام آشنایان
سازندگان «سوپرمن» که فیلمشان اینک ۴۰ ساله شده، نیز بدون پیش بینی تبعات مانوور بزرگ و ریسکی آن سال هایشان اضافه بر براندو از هنرپیشه های نام آشنای دیگری مثل جین هاکمن، گلن فورد، تره ور هاوارد، ند بیتی، مارگوت کیدر، والری پرین، ماریا شل، ترسن اتامپ و سوزانا یورک برای ایفای سایر نقش های عمده فیلم سود جستند و این فیلم ۱۴۳ دقیقه ای با بودجه تولید ۵۵ میلیون دلار به یکی از خبرسازترین رویدادهای هنری سال ۱۹۷۸ تبدیل شد که هر چند گیشه نه چند پربارش آن را یک پیروزی اقتصادی جلوه نداد اما به سبب پایه گذاری چیزی که بعداً موج ساخت کمیک بوک های پرتعداد دیگری از اسپایدرمن گرفته تا کاپیتان آمه ریکا و تور و هالک و ایرون من و مردان ایکس را موجب شد و به دلیل تبدیل کردن پروژه های ظاهراً کوچک و بی عاقبت «مرد مورچه ای» و «ددپول» به فرانچیزهایی بشدت پولساز، به یک اثر کلیدی سال های اخیر سینما تبدیل شد و در نهایت آرشیو ثبت ملی فیلم های آمریکا آن را در سال ۲۰۱۷ به جمع فیلم های برگزیده و ساختارشکن خود افزود، زیرا چند نسل را عوض کرد و هنر سینما را در راهی تازه و پرسود و مدرن تر قرار داد.
خبرنگاری جوان با ماهیت پنهانی
این در حالی اتفاق که کلارک کنت شخصیت اول داستان های سوپرمن روزنامه نگار جوانی است که در یک نشریه عمده شهر نیویورک (و به روایتی متروپولیس) به نام دیلی پله نت کار می کند و آنجا با همکارش لوییس لین (مارگوت کیدر) یک ارتباط ویژه تشکیل می دهد و این در حالی است که نه لمین و نه سایرین نمی دانند این مرد خوش نیت درست کردار و سختکوش نه یک انسان زمینی بلکه فرستاده ای از سیاره کریپتون است و آمده است تا متروپولیس و حتی گستره ای فراتر از آن را از شر وجود پلیدانی مثل لکس لوتور پاک کند. کوششی که به طول مدت عرضه کمیک بوک های سوپرمن (بیش از ۹۰ سال) و مدت زمان ساخت فیلم هایش (فزون تر از ۷۰ سال) ادامه داشته است و به این زودی ها هم پایان نمی گیرد. البته ۴۰ ساله شدن فیلم «سوپرمن یک» و اهمیت آن یادگارهای ماندگار کریستوفر ریو و مارلون براندو نباید ما را از این نکته غافل کند که در سال های پایانی دهه ۱۹۴۰ هم دو نسخه سینمایی دیگر با ابعادی کوچکتر درباره وی ساخته شد و در دهه۱۹۵۰ یک سریال تلویزیونی نیز به نام «ماجراهای سوپرمن» از شبکه های آمریکا و اروپا بخش شد.
منبع: Premiere

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *