گزارش مشروح باني فيلم از آيين پاياني سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر

سیمرغ‏ها بر شانه نابغه‏ های جوان سینمای ایران

بانی فیلم – گروه سینمای ایران – مینا صمدی: زنگ پایان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر همراه با معرفی برگزیدگان در بخش های مختلف این رویداد هنری در حالی نواخته شد که «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» به عنوان پدیده های این دوره، اغلب جوایز را تصاحب کردند.

به گزارش بانی فیلم، آیین پایانی سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، آخوندی وزبر مسکن و شهرسازی و جمعی از مدیران، سینماگران و اهالی رسانه عصر پنجشنبه ۲۲ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد.

پس از شگفتی سازی هیات داوران در انتشار اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ و عدم حضور برخی شانس های دریافت جایزه و حضور برخی آثار نه چندان قوی؛ معرفی برگزیدگان مراسم اختتامیه به گونه ای رقم خورد که فیلم تحسین شده «ابد و یک روز» که در مجموع بخش نگاه نو و سودای سیمرغ، نامزد ۱۲ عنوان جایزه بود؛ موفق به کسب ۹ سیمرغ از جشنواره سی و چهارم شود تا به این ترتیب فاصله زیاد خود از سایر آثار جشنواره را پررنگ تر کند و داوری دوره سی و چهارم را به عنوان یکی از قضاوت های بحق ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر معرفی کند.

سعید روستایی کارگردان ۲۶ ساله این فیلم هنگام دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو گفت: خدا را شکر می‌کنم که توانستم بین بزرگان کشورم حضور پیدا کنم. آقای ملکان (تهیه کننده) در حالی تولید این اثر را حمایت کرد که بسیاری طی دو سال فیلم نامه «ابد و یک روز» را حتی برای خواندن هم باز نکردند.

امیدواری برای توجه بیشتر به انیمیشن

بخش مهجور انیمیشن در ابتدای این مراسم برگزیدگان خود را شناخت. به این ترتیب تندیس ویژه و جایزه نقدی بخش انیمیشن ضمن تقدیر از مجید اسماعیلی برای فیلم «پادشاه آب»، به حامد کاتبی برای کارگردانی فیلم «در مسیر باران» اهدا شد. همچنین جایزه بهترین فیلم انیمیشن به محمد امین همدانی برای انیمیشن «فهرست مقدس» تقدیم شد.

روانبخش صادقی، محمدعلی صفورا، علیرضا گلپایگانی، بهرام عظیمی، علی نوری اسکویی، وحید نصیریان و اسماعیل شرعی به عنوان داور در اولین دوره حضور جدی انیمیشن در جشنواره فیلم فجر هفت داوری بودند که آثار منتخب انیمیشن را ارزیابی کردند. آثار پویا نمایی «در مسیر باران» ساخته حامد کاتبی، «پادشاه آب» اثر مجید اسماعیلی، «فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی، «کله آهنی» به کارگردانی غلامرضا ملااحمدی، «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند، «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری، «قلب خورشید» به کارگردانی احمد علمداری و «نبرد خلیج فارس ۲» به کارگردانی فرهاد عظیما انیمیشن های حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بودند.

این انیمیشن‌ها در سینماهای مردمی و کاخ مردمی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر یعنی پردیس ملت به نمایش درآمده ولی امکان نمایش در برج میلاد را که محل حضور اهالی رسانه و منتقدان است، نیافتند.

همدانی هنگام دریافت جایزه خود گفت: «دوستان از اهدای جایزه به بخش انیمشین تعجب کردند. بله! این بخش نیز در این دوره از جشنواره وجود داشت. ۸ انیمیشن با متوسط تیم های ۵۰ نفره و حدود ۲ یا ۳ سال زمان برای ساخت و متوسط ۱ میلیارد تومان هزینه در این جشنواره حضور داشتند. دغدغه ما دغدغه سیمرغ نیست. دغدغه دیده شدن است. مخاطب من هم جشنواره نیست. بلکه مخاطب من مدیران فرهنگی هستند. در سالی که سال انیمیشن نامیده شد و اثر شاهزاده روم از بسیاری از فیلم های دریافت کننده سیمرغ دوره گذشته بیشتر فروخته است و ۸ انیمشین هم به صورت خودجوش به جشنواره آمده اند چنین رفتاری با انیمیشن می‌شود. امروز دنیا، سینما را با انیمیشن می‌شناسد اما ما این قدر بی‌توجهیم. امیدوارم در سال‌های آینده برخورد بهتری با انیمشین شود.»

هنر و تجربه؛ زنده شدن یاد ایرج کریمی با تقدیر از «نیمرخ ها»

در بخش گروه سینمایی هنر و تجربه دو تندیس و جایزه نقدی بهترین فیلم و جایزه ویژه هیات داوران از طرف گروه هنر و تجربه و از میان نامزدهای این بخش به ترتیب به فیلم های «چهارشنبه» اثر سروش محمدزاده و «نیمرخ ها» به کارگردانی زنده یاد ایرج کریمی تعلق گرفت. مادر مرحوم کریمی برای دریافت تندیس روی سن حاضر شد و با زنده کردن جای خالی پسرش زنده یاد ایرج کریمی برای دریافت این جایزه اشک ریخت. این حضور با تشویق ایستاده و پیوسته حضار همراه بود.

نامزدهای این بخش عبارت بودند از: چهارشنبه به کارگردانی سروش محمد زاده، سگ و دیوانه عاشق به کارگردانی علی محمد قاسمی، ممیرو به کارگردانی هادی محقق، نیم رخ ها به کارگردانی ایرج کریمی و یک شهروند کاملا معمولی به کارگردانی مجید برزگر.

بهترین های بخش مستند جشنواره سی و چهارم

سیمرغ بهترین کارگردانی بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ضمن تقدیر از هادی معصوم دوست کارگردان فیلم «خوان بی خان» به مهرداد اسکویی برای فیلم «رویاهای دم صبح» اهدا شد.

مهرداد اسکویی پس از دریافت جایزه گفت: باعث غرور و افتخار است که جایزه را در این صحنه می‌گیرم. این در حالیست که شاهد بودید ۱۰ فیلم دیگر نیز فیلم‌های خوب و ارزنده‌ای بودند. نشان دادن رنج گاهی برای جلوگیری از رنج و عذاب بیشتر است. ساخت مستند اجتماعی زنگ خطری است تا بتوانیم رنج‌های کمتر و زندگی بهتری داشته باشیم. تشکر می‌کنم از همه همکارانی که تکه‌ای از روح خود را در کالبد فیلم دمیدند.

همچنین از میان نامزدهای بهترین فیلم مستند اثر ۱۵۷ A موفق به دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد و از فیلم زمانکو به تهیه کنندگی محمد شکیبایی نیا تقدیر شد.

جایزه بخش دستاورد فنی و هنری فیلم های مستند نیز به رضا تیموری برای تصویربرداری مستند «اهالی خیابان یک طرفه» تقدیم شد.

بهروز نورانی پور، کارگردان فیلم «A157» بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم این بخش گفت: همه شادی این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم که با تمام وجود سختی این کار خطرآفرین و بحرانی را به جان خرید. خدا را شاکرم و افتخار می‌کنم این جایزه را در این صحنه و این رویداد بزرگ گرفتم. متأسفانه پدرم را در شرایط تولید فیلم از دست دادم و امید دارم به روز قیامت که ایشان را ببینم. همچنین از آقای رزاق‌ کریمی که به بچه‌های مستند شأن و شخصیت داد تشکر می‌کنم.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای هیأت داوران این بخش نیز گفت:‌ ضمن اینکه فیلم A157را ستایش می‌کنم از همه می‌خواهم بایستند تا یکپارچه علیه جنایات سوریه و هموطنان کورد اعتراضی جهانی کنیم. ما همه ملت ابراهیم هستیم و این ستم بر همه وارد می‌شود. امیدواریم جهان این ظلم را بفهمد و ستمکاران دست از ستمکاری بردارند تا آینده شادی را پیش‌رو داشته باشیم.

بخش نگاه نو؛ شب قدرشناسی از جوانان

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو از میان نامزدهای این بخش به سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز تعلق گرفت. نامزدهای این بخش عبارت بودند از: ( ابد و یک روز به کارگردانی سعید روستایی، ایستاده در غبار به کارگردانی محمد حسین مهدویان، متولد ۶۵ به کارگردانی مجید توکلی، برادرم خسرو به کارگردانی احسان بیگلری، لاک قرمز به کارگردانی سید جمال سید حاتمی)

جایزه ویژه هیات داوران نگاه نو نیز به محمد حسین مهدویان برای فیلم ایستاده در غبار اهدا شد. مهدویان پس از دریافت جایزه ویژه هیأت داوران گفت: از هیأت داوران برای توجه‌شان به فیلم تشکر می‌کنم. به سعید روستایی تبریک می‌گویم. همچنین از پدر، مادر و همسرم برای تحمل سختی‌های شغلم سپاسگزارم. این نکته را می‌خواهم بگویم که افرادی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا در سینما به این زودی‌ها متولد نمی‌شوند قدر بزرگان‌مان را بدانیم. ما جوان‌ها علاقه‌مندیم جایزه‌مان را از بزرگان سینمای ایران بگیریم.

و اما سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو در میان تشویق بی سابقه حاضران در مراسم به سعید ملکان تهیه کننده فیلم « ابد و یک روز» تقدیم شد. تهیه کننده ای که به گفته سعید روستایی خالق اثر، فیلمنامه ای را پس از دو سال انتظار کشف کرده بود.

سرانجام؛ سودای سیمرغ…

پس از اهدای جوایز بخش های انیمیشن، گروه هنر و تجربه، مستند و نگاه نو نوبت به معرفی اسامی برگزیدگان بخش های مختلف سودای سیمرغ جشنواره سی و چهارم رسید. بخشی که بهرام رادان نیز برای قرائت نام برگزیدگان در کنار محمد سلوکی مجری برنامه قرار گرفت.

بهرام رادان پس از حضور روی سن گفت: خوشحالم در کنارتان هستم و به همه برندگان این جشنواره تبریک می‌گویم . ۱۶ سال است که در خانواده سینما هستم؛ همیشه در جشنواره ها به دنبال نام‌های بزرگ هستند اما جشنواره سی و چهارم پوست‌اندازی کرد و نشان داد که صاحب‌نام و گمنام در کنار هم امتیاز دارند؛ به امید موفقیت.

سیمرغ جلوه های بصری و میدانی برای بادیگارد و ایستاده در غبار

بر اساس آرای هیات داوران جایزه جلوه های میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «ایستاده در غبار» و جایزه جلوه های بصری به هادی اسلامی برای فیلم «بادیگارد» اهدا شد. نامزدهای این بخش عبارت بودند از: سید هادی اسلامی «بادیگارد (جلوه های بصری)، ایمان کرمیان ایستاده در غبار (جلوه های میدانی)، فرید ناظر فصیحی «نفس» (جلوه های بصری)، محمد رضا نجفی امامی رسوایی ۲ (جلوه های بصری).

کرمیان با دریافت جایزه جلوه‌های ویژه میدانی گفت: از همه عوامل و همکارانم در تولید فیلم ایستاده در غبار به خصوص حسین مهدویان تشکر می‌کنم. ای کاش همه همکارانم اینجا بودند. دستیار عزیزم مرا در این فیلم بسیار کمک کرد.هادی اسلامی نیز هنگام دریافت جایزه از خانواده، همکاران و عوامل فیلم بادیگارد تشکر و جایزه خود را به ابراهیم حاتمی کیا تقدیم کرد.

بهترین طراحی صحنه و لباس؛ ایستاده در غبار

سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس از میان نامزدهای این بخش (محمد رضا شجاعی برای فیلم «ایستاده در غبار»، امیر حسین قدسی و نگار نعمتی برای فیلم «اژدها وارد می شود»، بهزاد کزازی برای فیلم «امکان مینا»، محسن نصراللهی و رعنا امینی برای فیلم «خشم و هیاهو» و اصغر نژاد ایمانی برای فیلم «نفس») به محمدرضا شجاعی برای فیلم ایستاده در غبار اهدا شد.

محمد رضا شجاعی دریافت کننده جایزه سیمرغ بلورین طراحی صحنه برای فیلم ایستاده در غبار پشت تریبون رفت و گفت: الفبای این کار را ابراهیم حاتمی کیا و نعمت الله به من آموختند. در ایستاده در غبار کار ما بسیار ویژه بود و برخلاف پروداکشن بزرگی که داشتیم به خاطر همراهی های جناب والی نژاد هیچ خستگی احساس نکردیم.

بهترین چهره پردازی؛ ابد و یک روز

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای فیلم ابد و یک روز تعلق گرفت.

نامزدهای این بخش عبارت بودند از: ایمان امیدواری برای فیلم های «زاپاس» و «بادیگارد»، عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای فیلم «لانتوری»، شهرام خلج برای فیلم «ایستاده در غبار»، مهرداد میرکیانی برای فیلم های «نفس» و اژدها وارد می شود»، سعید ملکان برای فیلم های «ابد و یک روز» و امکان مینا».

بهترین صدا؛ لانتوری

سیمرغ بلورین بهترین صدا اهدا شد به سعید بجنوردی و محمدرضا دلپاک و حسین مهدوی برای فیلم لانتوری. نامزدهای این بخش عبارت بودند از: بهمن اردلان و سید علیرضا علویان برای فیلم «بادیگارد، سعید بجنوردی و محمد رضا دلپاک برای فیلم «لانتوری»، حسین بشاش و آرش قاسمی برای فیلم «خشم و هیاهو»، امین میرشکاری و سید علیرضا علویان برای فیلم «ابد و یک روز» و مهرشاد ملکوتی برای فیلم «ایستاده در غبار».

دل‌پاک پس از دریافت جایزه بهترین صدا گفت:‌ باعث افتخار است که صدای «لانتوری» را هیأت انتخاب شنید. این جایزه برایم ارزشمند است از بهمن اردلان برای صدای خوبش در بادیگارد و آقایان بشاش، قاسمی و ملکوتی و از شما مخاطبین برای دیدن و شنیدن صدای فیلم‌ها متشکرم.

دلپاک با حزن و اندوه از فقدان حضور یدالله نجفی گفت: تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت می‌کنند. ۲۰ روز است یکی از عزیزان ما به نام یدالله نجفی سکوت کرده است. این جایزه‌ام را به همسر یدالله نجفی تقدیم می‌کنم.

بهترین موسیقی متن؛ امکان مینا و دختر

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از میان نامزدهای این بخش ( کریستف رضایی برای فیلم «اژدها وارد می شود»، مسعود سخاوت دوست برای فیلم «نفس»، محمد رضا علیقلی برای فیلم «امکان مینا» و «دختر»، کارن همایونفر برای فیلم «بادیگارد» و پیمان یزدانیان برای فیلم «به دنیا آمدن») به محمدرضا علیقلی برای فیلم های امکان مینا و دختر اهدا شد.

بهترین تدوین؛ ابد و یک روز

بهرام دهقانی برای تدوین فیلم ابد و یک روز سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

بهرام دهقانی بعد از دریافت سیمرغ بلورین گفت:‌ از هیأت داوران برای دیده شدن تدوین این فیلم تشکر می‌کنم. من به نمایندگی از همه همکارانم که نامزد دریافت جایزه شدند این جایزه را دریافت می‌کنم. همچنین برای ساخت فیلم «ابد و یک روز» از سعید ملکان سپاسگزارم و خوشحالم که سعید روستایی و هم‌نسلانش اجازه نمی‌دهند سینما بمیرد. برخلاف حرف هایی که عده ای خاص این شب‌ها در تلویزیون می زنند، این ۱۲۰ سال که سینما به وجود آمده، مشکلاتش حل شده در ایران هم حل خواهد شد و نسل جوان اجازه مرگ سینما را نخواهد داد.

بهترین فیلمبرداری؛ خشم و هیاهو

نامزدهای این بخش عبارت بودند از: حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «دختر»، هومن بهمنش برای فیلم «اژدها وارد می شود»، پیمان شادمان فر برای فیلم «خشم و هیاهو»، محمود کلاری برای فیلم «بادیگارد» و فرشاد محمدی برای فیلم «امکان مینا» که در نهایت جایزه این بخش اهدا شد به پیمان شادمان فر برای فیلم خشم و هیاهو.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن؛ شبنم مقدمی «زاپاس، نفس»

هیات داوران در این بخش از میان نامزدهای معرفی شده (بهنوش بختیاری برای بازی در فیلم «من» ، مریلا زارعی برای فیلم «دختر»، ژاله صامتی برای فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، شبنم مقدمی برای فیلم های «زاپاس» و «نفس»، شیرین یزدان بخش برای فیلم «ابد و یک روز») شبنم مقدمی را برای بازی در فیلم های زاپاس و نفس شایسته تقدیر و دریافت سیمرغ این بخش معرفی کرد.

شبنم مقدمی پس از دریافت جایزه اش گفت: از اینکه دوباره شایسته دریافت این جایزه شدم، از هیأت داوران تشکر می‌کنم. دو سال پیش که این سیمرغ روی شانه های من نشست پدرم در کنارم بود. دو سال قبل آن سیمرغ را به پدر و مادرم تقدیم کردم، امسال این سیمرغ را به روح او تقدیم می کنم. این سیمرغ برای روح او ناقابل و برای من بسیار ارزشمند است. پدرم روی پای خود ایستادن را به من آموخت.

بهترین نقش مکمل مرد؛ نوید محمدزاده «ابد و یک روز»

نامزدهای این بخش عبارت بودند از : حمیدرضا آذرنگ برای فیلم «عادت نمی کنیم»، امیر جدیدی برای فیلم «من»، سیامک صفری برای فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، آذرخش فراهانی برای فیلم «مالاریا»، نوید محمد زاده برای فیلم «ابد و یک روز» در نهایت سیمرغ بلورین این بخش اهدا شد به نوید محمد زاده برای فیلم ابد و یک روز که تشویق های پیوسته و بی سابقه ای را در پی داشت.

نوید محمدزاده، سیمرغ بلورین بهترین بازیگری نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم ابد و یک روز دریافت کرد و با حضور پشت تریبون به جای سخنرانی، تنها سکوت کرد؛ سکوتی ناشی از هیجان، ذوق و یک خوشحالی بزرگ.

بهترین بازیگر زن: پریناز ایزدیار« ابد و یک روز»

در بخش بهترین بازیگر زن از میان نامزدهای عنوان بهترین بازیگر ان نقش اول زن ( پریناز ایزدیار برای فیلم «ابد و یک روز»، ساره بیات برای فیلم «عادت نمی کنیم»، مینا ساداتی برای فیلم «امکان مینا»، طناز طباطبایی برای فیلم «خشم و هیاهو»، الهام کردا برای فیلم « به دنیا آمدن» ) این جایزه تعلق گرفت به پریناز ایزدیار برای بازی در فیلم ابد و یک روز.

پریناز ایزدیار پیش از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن پشت ترییون رفت و از عوامل فیلم ابد و یک روز تشکر کرد.

پرویز پرستویی بهترین بازیگر مرد

پرویز پرستویی برای بازی در فیلم بادیگارد سیمرغ بلورین نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را از سوی هیات داوران بخش سودای سیمرغ دریافت کرد.

نامزدهای معرفی شده توسط هیات داوران عبارت بودند از: (فرهاد اصلانی برای فیلم «دختر»، پرویز پرستویی برای فیلم «بادیگارد»، رضا کیانیان برای فیلم «کفش هایم کو»، پیمان معادی برای فیلم «ابد و یک روز» و نوید محمد زاده برای فیلم «خشم و هیاهو»).

پرویز پرستویی پس از دریافت جایزه اش گفت: من پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر ذبیحیِ بادیگارد هستم. خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیاست. خوشحالم که با هدایت و رهبری ابراهیم حاتمی‌کیا توانستم ایفاگر نقشی باشم که اعضای محترم هیأت داوران آن نقش را شایسته سیمرغ بلورین دانستند. این جایزه را ابتدا به ابراهیم‌ حاتمی‌کیا تقدیم می‌کنم و به رسم ادب به اساتید محترمی که در این سالن حضور ندارند پنج تن از اساتید ایران عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داود رشیدی.

بهترین فیلمنامه؛ سعید روستایی «ابد و یک روز»

در بخش بهترین فیلمنامه از میان کاندیدهای این بخش ( فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی برای فیلمنامه «امکان مینا»، سعید روستایی برای فیلمنامه «ابد و یک روز»، امیر عربی برای فیلمنامه «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، مهران کاشانی برای فیلمنامه «دختر» و محمد حسین مهدویان برای فیلمنامه «ایستاده در غبار» ) سیمرغ این بخش به سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز اهدا شد.

روستایی پس از دریافت جایزه، گفت: می‌خواهم تشکر ویژه‌ای داشته باشم از هیأت داوران بخش نگاه نو و بخش سودای سیمرغ. با اجازه همه اعضای فیلم ابد و یک روز این سیمرغ را تقدیم می‌کنم به بازیگری که فیلم نامه نویس خوبی هم هست؛پیمان معادی.

بهترین کارگردانی؛ سعید روستایی «ابد و یک روز»

از میان نامزدهای بهترین کارگردانی سودای سیمرغ (کمال تبریزی برای کارگردانی فیلم «امکان مینا»، سعید روستایی برای کارگردانی فیلم «ابد و یک روز»، فرزاد موتمن برای کارگردانی فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، محمد حسین مهدویان برای کارگردانی فیلم «ایستاده در غبار» و سید رضا میرکریمی برای کارگردانی فیلم «دختر») سیمرغ بلورین این بخش به سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز اهدا شد.

همچنین هیات داوران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین جایزه ویژه بهترین کارگردانی را به هومن سیدی برای فیلم خشم و هیاهو اهدا کرد.

هومن سیدی بعد از دریافت جایزه ویژه هیأت داوران گفت: توقع نداشتم این جایزه به من اهدا شود. فقط آمده بودم دوستانم را تشویق کنم. ای کاش می‌گفتید تا جور دیگری حاضر می‌شدم. از همه متشکرم که زحمات دوستان من را دیدند و تشکر از سعید سعدی که مانند کوه پشت کارگردان می‌ایستد.

بهترین فیلم؛ ایستاده در غبار

اما در بخش بهترین فیلم از میان نامزدهای این بخش یعنی (منوچهر محمدی «امکان مینا»، سعید ملکان «ابد و یک روز»، فرزاد موتمن «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، سید رضا میرکریمی «دختر» و حبیب والی نژاد «ایستاده در غبار»)   فیلم ایستاده در غبار به تهیه کنندگی حبیب والی نژاد شایسته تقدیر و دریافت سیمرغ بلورین شناخته شد.

بنان به نمایندگی از حبیب والی نژاد جایزه بهترین فیلم جشنواره را برای فیلم ایستاده در غبار دریافت کرد و گفت: خوشحالم که کار ما دیده شد اما کار هادی بهروز فیلم‌بردار خوبمان دیده نشد. از هادی حجازی‌فر تشکر می‌کنم. دوست داشتیم این فیلم را مردی ببیند که از ما بسیار حمایت کرد اما چند ماه قبل شهید شد و از میان ما رفت؛ سردار شهید حاج حسین همدانی.

بهترین فیلم با نگاه ملی: نفس

نرگس آبیار برای فیلم «نفس» سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی را دریافت کرد. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد حیدری دبیر جشنواره برای اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی وی صحنه آمدند. همچنین در ادامه این بخش محمد حیدری، دبیر جشنواره سی و چهارم در نامه‌‌ای از خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان تقدیر ویژه‌ای داشت.

نرگس آبیار در این بخش گفت: مانند خیلی‌های دیگر از همراهانم در پروژه نفس تشکر می‌کنم. فیلمی درباره معصومیت، کودکی و رویاها. شاید فرصت نیاز باشد تا در ایام اکران و پس از جشنواره مردم آن را تماشا کنند و با آن ارتباط بگیرند.

«ابد و یک روز» فیلم برگزیده تماشاگران

در این بخش از مراسم سید رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما به روی صحنه آمد و اظهار داشت: برای برگزاری جشنواره‌ای منسجم، شکیل و منظم به محمد حیدری تبریک و خسته نباشید عرض می‌کنم. امیدوارم در برگزاری بخش بین‌الملل به ما کمک کنید. او در ادامه بیان داشت: برای جمع‌آوری و شمارش آراء مردمی یک گروه صد نفره تلاش شبانه‌روزی کردند و تا ۴ بامداد کارهای شمارش آراء ادامه داشت. در رأس آنها علی آشتیانی‌پور حضور داشت. ۵ فیلم در این بخش توسط مردم انتخاب شدند که به عقیده من هر ۵ فیلم برنده این جایزه هستند.

امسال دو فیلم شگفتی‌ساز بودند که در نگاه اول احساس می‌شود مخاطب نمی‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند اما این دو فیلم توانستند در میان فیلم‌های برگزیده مردمی قرار بگیرند. وی در ادامه گفت: اژدها وارد می‌شود با ۳٫۰۳ در جایگاه پنجم، ایستاده در غبار با امتیاز ۳٫۱۳ در جایگاه چهارم، بارکد با امتیاز ۳٫۲۱ در جایگاه سوم، بادیگارد با ۳٫۴۳ در جایگاه دوم و ابد و یک روز با امتیاز ۳٫۶۱ در جایگاه اول قرار گرفت.

سعید روستایی و سعید ملکان بعد از دریافت جایزه سیمرغ بلورین از نگاه تماشاگران به همراه همه عوامل فیلم روی سن حاضر شدند تا آخرین قاب از جشنواره سی و چهارم را به همراه موسیقی متن تشویق ممتد و یک صدای تماشاگران بسته باشند.

 

نامه ‏ای برای‌ دبیر جشنواره‌ فجر

¡محمد حیدری

«سلام، این نامه را برای شما می‌نویسم شاید عجیب باشد که خودت برای خودت نامه بنویسی و خودت به خودت بگویی که چگونه می‌توانی بهتر باشی یا کجای این راه را باید دوباره ترمیم کنی؛ هیچ قاضی و محکمه‌ای جز وجدان نمی‌تواند انسان را با خودش رو به رو کند و از این دیدار در میعادگاه مفهوم عمل باکی نداشته باشد، پس… من محمد حیدری متولد سال ۱۳۴۹ زاده ایران، همین خاک پر غرور برای شما آقای حیدری دبیر محترم فجر می‌نویسم، جایگاهی که در آن قرار گرفته‌ای نه متعلق به تو نه بسیاری دیگر پیش و پس از توست، روخانه‌ای است که محل گذر است و دوباره از آن نمی‌توان گذشت.

بیاموز از آن فرهنگ مدارا را که نیازمند جامعه مدنی امروز است به دوستان نزدیک باش و به رقیبان نزدیکتر. بگذار شنیدن از ضعف‌های خویش را بیاموزیم، بیاموز جشنواره آوردگاه سلیقه‌هاست. قیاس در کار هنری امری نسبی است و انتخاب سخت‌ترین کار است اما چاره‌ای جز انتخاب نیست و همین انتخاب است که تراژدی را می‌سازد، زندگی را می‌سازد و در کنار رقابت، رفاقت را می‌سازد.

آقای حیدری یاد بگیر امسال و این جشنواره می‌گذرد سیمرغ را تو نمی‌دهی. دیگران می‌گیرند و این هر دو در خانواده بزرگ سینما شکر خداوند را طلب می‌کند و تنگ نظری را در این میان جایی نیست چرا که مهم برنده شدن نیست و بیاموز که اصلا بردی و باختی وجود ندارد، سینما المپیک نیست، تصویری برای تشریح اندیشه‌هاست و به اشتراک گذاشتن خویش با دیگران با آینه‌ای در دست در برابر جامعه‌ای که نسبت به آن همگی مسوولیم… و مردمانی شریف که ما را می‌بینند و قضاوتمان می‌کنند.

از تو می‌خواهم سروری فرو افتاده باشی و باور داشته باش تو نیز کامل نبودی و نخواهی بود، در رفع ضعف‌ها و نقص‌های خویش بکوشی و اگر حسنی بود فراموشش کنی. دیگر آنکه بدانی همدلی و تعامل مسیری است برای ساختن چیزهایی است که نداریم تو را آقای حیدری و سینماگران این مُلک را به عنوان یک مخاطب سینما، به مدارا، همدلی و تعامل با یکدیگر و دوستی و صلح و پرهیز از هر گونه قضاوت و داوری دعوت می‌کنیم. امید، امید، امید نقشی که آینده را می‌سازد.»

 

 

 

 

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *