اقدام جدید مرکز گسترش فیلمنامه در صدا و سیما راه اندازی بانک فیلمنامه؛ حذف دلالان و واسطه‌ها صدیقی در گفت‌وگو با بانی‌فیلم:

شایعات درباره خواندن فیلمنامه توسط شخص رییس صدا و سیما را رد می‌کنم

بانی فیلم – گروه تلویزیون: مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صدا و سیما روز گذشته از سامانه ثبت طرح و فیلمنامه رونمایی کرد؛ طرحی که به اذعان دست اندرکارانش خلاء آن در سال‌های اخیر به شدت به چشم می‌آمد و حالا با اجرایی شدن چنین ایده‌ای، امید می‌رود دست دلالان و لابی‌های عجیب و غریب از عرصه فیلمنامه نویسی تلویزیون کوتاه شود. در حاشیه این مراسم، نشست پرسش و پاسخ با سازندگان سریال در حال پخش «غیرعلنی» به عنوان نخستین مجموعه تولیدی این مرکز نیز برگزار شد.
به گزارش بانی‌فیلم، امین صدیقی، رییس مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در این مراسم گفت: با توجه به تأکید آقای سرافراز رییس سازمان صدا و سیما درباره نو سازی نظام‌های تولید و فیلمنامه نویسی، تصمیم به ایجاد بستری برای ثبت طرح و فیلمنامه گرفتم. در حال حاضر دشواری‌هایی وجود دارد که خیلی از استعدادها در شهرستان‌ها دسترسی به روسا و مدیران برای ارائه آثار خود ندارند. در تهران نیز روش دریافت و بررسی طرح‌ها، نظام خاصی نداشته و تاکنون بیشتر سلیقه‌ای بوده است. در سامانه ثبت طرح و فیلمنامه، هم امکان دریافت و هم بررسی را داریم. او افزود: در کنار این، قصد داریم بانک اطلاعات هنرمندان را هم تشکیل دهیم که سامانه مذکور، گام اول را در این باره بر می‌دارد. مراحل طراحی تا ایجاد این سامانه از یکی- دو سال پیش آغاز شد و امروز به بهره برداری رسید.
به گزارش بانی‌فیلم این سایت به نشانی www.scriptwritingpc.ir در دسترس است.
صدیقی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی، یک واحد تولید فیلم و سریال پیش بینی شده است. هر چند سازمان در مرحله گذار است و به هر حال در زمینه سریال سازی خلاءهایی وجود دارد. زمانی که تصمیم به ساخت سریالی با موضوع انتخابات گرفتیم، با وجود زمان محدود، ضرورت پرداختن به این مسئله ما را بر آن داشت تا فیلمنامه مناسبی را بیابیم که سو تفاهماتی را نیز در بر نداشته باشد، چون به هر حال این مضمون در شرایط فعلی حساس است. ضمناً می‌خواستیم به فضای زنده روز نزدیک باشیم. در نهایت سریال «غیرعلنی» محصول این تلاش بود که امروز روی آنتن است و ما از نقدهای مثبت و منفی درباره آن استقبال می‌کنیم.
صدیقی همچنین در حاشیه این نشست در پاسخ به پرسش بانی‌فیلم مبنی بر اینکه با وجود ایجاد مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صدا و سیما، اصولاً کارکرد مرکز امور نمایشی سیما و گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها چطور می‌شود و آیا این مسئله منجر به موازی کاری خواهد شد یا خیر، گفت: «این مسئله وجود دارد، اما نمی‌توانم امروز درباره آینده حرف بزنم چون سازمان مرحله گذار را طی می‌کند و ما نیاز داریم تجارب قبلی را به تجربه‌های جدید پیوند بزنیم و تحولی را ایجاد کنیم. متن و فیلمنامه، علی القاعده پایه هر کار نمایشی است و ما با این مبنا مرکز گسترش را ایجاد کردیم. ضمن آنکه بزودی خانه فیلمنامه نویسان هم راه اندازی خواهد شد که در حوزه ریاست تعریف شده است. اگر توازی و تقارنی هست، باید در رده‌های پایین باشد و ما اینجا درصدد رفع آن برآئیم. از سویی ما فعلاً تصمیم به تولید متعدد نخواهیم کرد.
او همچنین درباره این شائبه که گفته می‌شود شخص رییس سازمان فیلمنامه‌های دریافت شده را مطالعه می‌کند، به بانی‌فیلم توضیح داد: اگر رییس سازمان این وقت را داشته باشد که تمام فیلمنامه‌ها را بخواند که خیلی خوب است، اما این امکان وجود ندارد. هر چند جلسات شورای عالی فیلمنامه در تلویزیون به ریاست آقای سرافراز تشکیل می‌شود و اتفاقاً حضور منظمی هم در آنجا دارند. این اهمیت دادن نکته منفی‌ای نیست، اما با وجود حجم زیاد کارها حتی خود من هم در مقام ریاست این مرکز، فرصت مطالعه تمام فیلمنامه‌ها را پیدا نمی‌کنم و آثار رسیده را بین دوستان و کارشناسان تقسیم می‌کنیم تا اتفاق درستی در نهایت روی ‌دهد.
او درباره نحوه تعیین اولویت‌های مرکز گسترش گفت: گروه‌های فیلم و سریال امروز نقش هماهنگ کننده را دارند و نظر نهایی در مورد آثار در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی اعلام می‌شود، ولی به هر حال امکان تغییر در ساختارها و ماموریت‌ها در آینده وجود دارد. البته به این جمع بندی رسیده‌ایم با توجه به اینکه خیلی‌ها همچنان برای ارائه طرح و فیلمنامه به گروه‌های فیلم و سریال مراجعه می‌کنند، نباید آنها را حذف کرد و ماموریت شبکه‌ها از طریق آنها دنبال شود. ما فعلاً در حوزه متن و فیلمنامه آنقدر مشغول هستیم که ترجیح می‌دهیم وارد تولید نشویم، اما درباره آینده الان نمی‌توانم اظهار نظر کنم. از سویی نظام تولید آثار نمایشی در تلویزیون باید همپای جریان فیلمنامه نویسی متحول و دگرگون شود.
او اظهار داشت: در کشورهای همسایه شاهدیم کارهای تاریخی را با بودجه کمتر و امکانات محدود به شکل جذابی می‌سازند، اما در کشور ما گاهی بودجه‌های اضافی خرج می‌شود و یا کارها را چنان بزرگ می‌کنیم که مدت‌ها از تولید باز می‌مانند و یا در پخش از اثرگذاری آنها کاسته می‌شود. سعی می‌کنیم در آینده بهتر عمل کنیم.
او همچنین درباره سریال «معمای شاه» گفت: این سریال از سال‌ها قبل مرحله تولید خود را آغاز کرد و درصدی از کار هم در دوره مدیران فعلی در حال ساخت است. در مجموع باید زمان نقد یک اثر تمام بخش‌ها و ابعاد آنرا در نظر بگیریم. در برخورد «معمای شاه» اما نقدها اغلب یک سویه بودند. از سویی جریانی در خارج از کشور در تلاش برای تطهیر دوران پهلوی هستند و از این حربه علیه «معمای شاه» بهره می‌برند. «معمای شاه» به نظرم با وجود کاستی‌ها و نقدهای وارد شده، امتیازات زیادی هم دارد. در دوره جدید، نشست‌هایی با سرپرستی دکتررضا پورحسین با حضور سازندگان سریال تشکیل می‌شود و اصلاحات و موارد مورد نظر پیش از پخش هر قسمت مورد بحث قرار می‌گیرند و حتی روی فیلمنامه کار می‌کنیم. این سریال طبق آمار نظرسنجی‌های صدا و سیما مخاطب دارد، ولی دو نوع برخورد با آن می‌شود؛ یکی نقد ضد منصفانه و دیگری سیاسی کاری که دومی وجهه‌ای برای ما ندارد. درباره «معمای شاه» روی مباحث فنی و تکنیکی کمتر نقد مطرح می‌شود و اصل موضوع را زیر سوال می‌برند که پهلوی فلان جور بوده اما شما این طور گفته‌اید که درست نیست.
 پاسخ‌های نویسندگان سریال «غیرعلنی» به پرسش‌های بانی‌فیلم
بخشی از این جلسه به بررسی سریال «غیرعلنی» اختصاص داشت.
خبرنگار بانی‌فیلم با طرح این پرسش که چرا با وجود آنکه این سریال کمدی معرفی می‌شود، اما در کمتر لحظه‌ای از آن شاهد خنده مخاطب هستیم و در موارد محدود نیز به نظر می‌رسد روی بداهه گویی و خلاقیت بازیگرانی چون برزو ارجمند و بهاره رهنما تمرکز شده، خواستار توضیح نویسندگان شد. مهدی حمزه در این باره گفت: این سریال یک موضوع واقعی دارد که درباره انتخابات است و مختصات واقعی را ارائه می‌دهد. هر چند شهرستان خاصی معرفی نمی‌شود، اما به هر حال ما روی فیلمنامه وجوه طنز را مد نظر داشتیم و همه چیز را به عهده بازیگران نگذاشتیم. انتظار هم نداشتیم تماشاگر به سریال قهقهه بزند. این سریال به آن معنا که شما می‌گویید کمدی نیست و از ابتدا هم روی این قضیه واقف بودیم.
حسین تراب نژاد دیگر نویسنده سریال هم گفت: «از این مدل طنز پیشتر هم در تلویزیون کار شده و نمونه ایده‌آل آن «خانه سبز» است. آنجا هم قرار نبود از مخاطب قهقهه گرفته شود و یک داستان جدی بود که روابط می‌توانست لحظات مفرح و کمدی ایجاد کند. یا کار قبلی خودم سریال «نابرده رنج» که نوع روابط آدمها در فضای جدی بامزگی‌هایی را ایجاد می‌کرد. در کل این سریال کمدی صرف نیست و نه من کمدی نویس هستم و نه مهدی حمزه.
تراب نژاد همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بانی‌فیلم درباره اینکه چرا تصویری که از مطبوعات در این سریال ارائه شده، غیرواقعی و کاریکاتوری است و به نظر نمی‌رسد تحقیقی در این باره صورت گرفته باشد، گفت: این نگرانی را از اول ما هم داشتیم. بنابراین از ابتدا تعریف این نشریه زرد بوده که فقط به فکر فروش است و اخبار درپیت چاپ می‌کند و سردبیرش تأکید دارد فقط دنبال جنجال هستند. اگر ما یک سریال ۲۶-۲۷ قسمتی داشتیم، می‌شد پیشنهاد شما را برای طراحی یک نشریه با آدم‌هایی حرفه‌ای و منصف اجرا کنیم تا قصه بالانس شود. اینجا اما در ۱۰ قسمت فرصت این کار نبود؛ گر چه در ادامه داستان سعی کردیم نشریات و روزنامه‌هایی را داشته باشیم که شخصیت‌های قصه به آنها اعتماد می‌کنند و خبرهایشان را به آنها می‌دهند تا تعادل نسبی ایجاد شود.
 حذف پروسه کاغذ بازی
در این مراسم همچنین امیر بوالی، مدیر دفتر طرح و نظارت مرکز گسترش فیلمنامه نویسی درباره سامانه ثبت طرح و فیلمنامه توضیح داد: از این پس برای ارائه طرح به کاغذ و حضور فرد نیازی نخواهد بود. در این سامانه شناسنامه طرح که مختص تولیدات نمایشی است، ثبت می‌شود و با این اتفاق کمتر شاهد ثبت طرح‌های مشابه می‌شویم. این اتفاق در راستای پرهیز از موازی کاری در ثبت طرح فیلمنامه صورت گرفته است. او افزود: پیش از این فیلمنامه‌ها و ثبت آن‌ها در شبکه‌های مختلف دقیقه‌ای بود اما با راه‌اندازی این سامانه از موازی‌کاری پرهیز می‌شود و دیگر به شکل مکتوب امکان ارائه طرح وجود نخواهد داشت.
 انتقادهای جنجالی علی دهکردی
اما شنیدنی ترین بخش این نشست حضور علی دهکردی روی سن و طرح انتقادهای جنجالی بود.
علی دهکردی گفت: سازمان صداوسیما باید احیاگری در ‌ شأن و منزلت خود به وجود بیاورد؛در شأن این رسانه ملی نیست که مثلا روی مارک علامت شیر ماشین پژو ۲۰۶ را چیزی بچسباند و بگوید که حالا کسی این ماشین را نمی‌شناسد. این تفکر خیلی کوچک‌نگرانه و کم خردی است.چطور فکر می‌کنید با محو کردن علامت این اتومبیل که تولید خودمان است، مشکل ملی‌مان حل می‌شود؟ او همچنین با اشاره تلویحی به پخش نشدن ربنای محمدرضا شجریان از صداوسیما بدون نام بردن از وی گفت:اندازه و شأن صداوسیما این نیست که متن کلام مقدس را به خاطر مشکل با خواننده‌اش پخش نکند. واقعا اینجا چه چیزی قربانی چه می‌شود؟ همگی نگران صدمه خوردن فرهنگ‌ هستیم و صداوسیما هم همیشه این نگرانی را داشته است اما باید به شکل واقعی‌تر به مردم نگاه کند. صداوسیما با پرداختن به واقعیت‌ها فصل جدیدی از آشتی مردم با رسانه‌ را در نظر بگیرد.
 گزیده ای از صحبتهای دیگر عوامل سریال
برزو ارجمند: ما در سریال «غیرعلنی» یک کار جدی انجام دادیم. در این کار یک تجربه ۴۰ ساله به تهیه‌کنندگی آقای رضا جودی داشتیم؛ بنابراین خیلی جدی بودیم و فضای مناسبی ایجاد کردیم. اتفاقا در ساخت سریال‌های انتخاباتی همه نمایندگان اول سراغ ما می‌آیند تا بازیگران جدی و نمی توان ایراد گرفت که چرا در این مقطع سریال طنز ساخته ایم…نمی‌شود به برخی تهیه‌کننده‌ها اعتماد کرد.در سریال «غیرعلنی» هر آنچه در توان داشتم را انجام دادم به جهت اینکه به سازندگانش اعتماد داشتم…سریال «غیرعلنی» موفق بوده است،چون درباره آدم‌هایی صحبت می‌کند که راحت تصمیم می‌گیرند و به سرمنزلشان می‌رسند. لزوما هم آدم‌های بدی نیستند اما سطح سوادشان کم است و این بزرگترین پیام ما در این سریال است.
بهاره رهنما: در «غیرعلنی» خطراتی وجود داشت و حتی دخترم زمانی که این کار قرار بود پخش شود مطرح می‌کرد که یک موقع مردم عصبانی نشوند اما خوشبختانه حدودی که آقای کارگردان در این سریال رعایت کرد، برای من درس بود. «غیرعلنی» با اینکه یک مینی سریال بود و تعداد قسمت‌هایش کم بود نمونه خوبی برای آشتی مردم با تلویزیون است و فکر می‌کنم مناسب‌تر از کاری است که دور از ذهن ساخته شود و چیزهایی در آن نشان داده شود که از حقیقت دور است.مجموعه «غیرعلنی» در عین حال که حد و حدود خود را حفظ کرده است، شوخی‌هایی هم داشته است.به هر حال وقتی که طنز اجتماعی کار می‌کنیم باید تلنگری به نقاط ضعف جامعه بزنیم. نمی‌شود که صرفا مثبت اندیش بود.
متین ستوده: دو ماه با ایفای نقش در سریال غیر علنی حالم خیلی خوب بود. البته ذهنیتی از کار خبرنگاری نداشتم اما آقای خوشبخت کارگردان مجموعه کمک زیادی به من کرد و توانستم این شخصیت را درست اجرا کنم. اما به طور کلی فرصت نداشتم درباره شخصیت یک خبرنگار تحقیق بیشتری داشته باشم.
رضا جودی: پیش از این «غیرعلنی» ۱۵ قسمتی بود که تبدیل به ۱۳ قسمت شد، اما قابلیت افزایش را داشت.من ده‌ها فیلمنامه دارم که در حال حاضر خاک می‌خورند اما شرایط تولید فراهم نیست.اگر دوباره به لیست سیاه نرویم،کار می‌کنم!
مهرداد خوشبخت: برایم جالب بود که کار در قسمت اول بدون ایجاد دعوا بین گروه‌های مختلف سیاسی دیده شد و توانستیم واقعی به موضوع انتخابات بپردازیم.فیلمنامه این مجموعه کامل بود و تهیه‌کننده هم حرفه‌ای بود و به طور کلی کار در جهت سلیقه مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی پیش رفت.اصلاحات زیادی هم روی کار صورت نگرفت و خودمان مسائل را به درستی مطرح می‌کردیم تا به کسی برنخورد. اگر کسی نخواهد در ساخت چنین مجموعه‌هایی شیطنت کند، می‌تواند کار بدون دردسری بسازد.
یادآور می شود؛دیگر حاضران در این نشست رحمان سیفی‌آزاد (رییس مرکز امور نمایشی سیما)، علیرضا رستگاران (مدیر گروه تولیدات تلویزیونی بسیج صداوسیما)، عبدالکریم خیامی (رییس مرکز سیمای استان‌ها)، محبوبه سمیعی زفرقندی (مدیر فیلمنامه‌نویسی مرکز صبا) رضا جودی تهیه‌کننده، مهرداد خوشبخت کارگردان، برزو ارجمند، بهاره رهنما، علی دهکردی و متین ستوده بازیگران سریال غیر علنی بودند.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *