تاجیک:

شبکه مستند یک شبکه تعاملی است

مدیر شبکه مستند می‌گوید: یکی از کارهای بزرگی که شبکه مستند در سال جدید انجام خواهد داد، همین پرداخت مطالبات مستندسازان و حق تالیف است.
تاجیک خود مستندساز است و می‌گوید درد مستندسازان را بهتر می‌فهمد. هرچند شبکه مستند هنوز به شبکه‌ای پربیننده تبدیل نشده، اما تاجیک معتقد است تازه اول راه است. او می‌گوید که قادر است این شبکه را دگرگون کند و مخاطبان مستند را حول محور این شبکه دورهم جمع کند.
سال ۹۵ قرار است شبکه مستند برنامه‌های جدیدی را دنبال کند؟
– برنامه‌ریزی اصلی شبکه مستند برای تولید فیلم‌های مستند خلاق و مستقل است که این هدف را امسال جدی‌تر دنبال می‌کنیم. مهم‌ترین برنامه ما برای امسال راه‌اندازی اتاق شمس (شبکه مستند سیما) است؛ که هدف اصلی آن تجمیع فعالیت‌های موازی سینمای مستند در زمینه تولید و پخش آثار است. بخش مهم این موازی‌کاری در داخل رسانه ملی است. فعالیت معاونت‌های مختلف مثل معاونت‌های استان‌ها، خبر، سیما و برون مرزی؛ این معاونت‌ها فیلم‌های مستندی تولید می‌کنند که ما می‌خواهیم با راه‌اندازی اتاق شمس هم تولید آنها کمی منظم‌تر شده و مستندهایی با موضوعات مشابه تولید نشود و هم اینکه در خارج از رسانه ملی هم حمایت از آموزش و تولید داشته باشیم. یعنی محیطی برای مستندسازان فراهم کنیم که بتوانند پیش و هنگام تولید از مشاوره اساتید مستندسازی بهره‌مند شوند تا منجر به ارتقای کیفیت آثار تولیدی شود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌صورت رایگان برای مستندسازانی که حداقل یک فیلم مستند تولید کرده باشند هم از اهداف اتاق شمس است.
سال گذشته تولید مستندهای داخلی چقدر جدی گرفته شد؟
– شبکه مستند سال گذشته در زمینه تولید آثار مستند خلاق کارهایی کرد که ماحصل آنها در سال ۹۵ رونمایی می‌شود. سال ۹۴ مجموعا ۱۳۸ عنوان مستند با زمان تقریبی ۵۸۰ ساعت در شبکه مستند تولید شد.
برای سال ۹۵ چطور؟
– اولویت‌های تولیدی شبکه برای شش ماه اول امسال را به زودی معرفی می‌کنیم. اما طبیعتا در زمینه کسب‌وکار و شعار سال یک‌سری تولیدات خاص خواهیم داشت. از الان هم در برخی ژانرها که کمتر به آن پرداخت شده، مستندهایی را تصویب می‌کنیم که تولید شوند؛ مثلا در بحث اقوام ایرانی خیلی کمتر کار کرده بودیم. یکی از اولویت‌های اساسی که هفته گذشته اعلام کردیم، بحث قومیت‌ها بود. اینکه بتوانیم مستندسازانی را که خارج از تهران ساکن هستند درگیر کنیم. پتانسیل بسیار قوی و خوبی در مراکز استان‌ها و شهرهای مختلف وجود دارد که قصد داریم با همکاری سینمای جوان و یک برنامه‌ریزی مدون از آنها حمایت کنیم.
سال گذشته شما درباره پرداخت مطالبات مستندسازان و حق تالیف آنها صحبت‌هایی کرده بودید؛ این کار امسال اجرایی می شود؟
– یکی از کارهای بزرگی که شبکه مستند در سال جدید انجام خواهد داد، همین پرداخت مطالبات مستندسازان و حق تالیف است. من خودم مستندساز هستم و فکر می‌کنم هر اتفاق و روالی که برای سینمای مستند کشور پایه‌گذاری شود، پس از دوره مدیریت دامان‌گیر خودم هم خواهد شد؛ تلاش زیادی می‌کنیم که رسانه ملی در مذاکره برای رسیدن به نحوه پرداخت حق تالیف مستندسازان پیشتاز باشد. ما تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم قراردادها را به نفع مستندسازان یعنی در بخش حق تالیف تغییر دهیم و این کار مهمی است که امیدواریم ماندگار شود.
جدی‌ترین هدف شبکه مستند چیست؟
– همیشه تاثیرگذارترین جریان‌های فرهنگی توسط خواص جامعه ایجاد شده است. به نظر ما مستندسازان جزو روشنفکران جامعه هستند که می‌توانند جریان‌سازی کنند. ما هدف اصلی‌مان جریان سازی و فرهنگ سازی در کشور است. حالا این می‌تواند در زمینه اجتماعی یا موضوعاتی مانند ایثار، اقتصاد مقاومتی و … باشد؛ این کار را بدون کمک مستندسازان مستقل نمی‌توانیم انجام دهیم. رسانه ملی مستندسازان و تهیه‌کنندگان خیلی خوبی دارد، اما آنها بخشی از کار را می‌توانند انجام دهند. دوره‌ای که مدیران رسانه ملی بنشینند و تصمیم بگیرند که ما برنامه‌ای بسازیم و آن را به مخاطب ارائه کنیم، گذشته است. الان رسانه‌ای موفق است که تعاملی عمل کند و شبکه مستند هم سال گذشته نشان داد که دوست دارد یک شبکه تعاملی باشد. اینکه ما اتاق فکر نداشته باشیم و بدون خرد جمعی تصمیم بگیریم ایراد بزرگی است. اینکه از بیت‌المال استفاده کنیم و بدون کارشناسی برنامه‌ای را سرمایه‌گذاری و تولید کرده و به جامعه ارائه کنیم کار درستی نیست. ما باید سعی کنیم برنامه‌هایمان تعاملی و با خرد جمعی باشد؛ نه فقط با نظر کارشناسان رسانه ملی.
این استفاده از خرد جمعی چقدر محقق شده است؟
– در تمام جلسات طرح و برنامه ما حتما یک نفر از انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند و انجمن مستندسازان حضور دارند. و این افراد در جلسه راجع به طرح‌های شبکه نظر می‌دهند. ما نباید فکر کنیم هر تصمیمی که گرفتیم برای هر برنامه‌ای که تولید و سرمای‌گذاری کنیم آن برنامه موفق است. اتفاقا برنامه‌ای موفق است که پشتوانه اتاق فکری و خرد جمعی داشته باشد. مثلا برای تولید برنامه موفق خندوانه که از شبکه نسیم پحش می شود و انعکاس خوبی داشته، از آخرین متدهای کارشناسی رسانه استفاده شد. یعنی همین‌طور الکی نبود که یک نفر تصمیم بگیرد یک مدل برنامه‌ای را تولید کند؛ باید این روش را به همه برنامه‌های رسانه ملی تعمیم دهیم. یعنی با خرد جمعی برنامه‌ای را تصویب کنیم. این کاری بود که ما سال گذشته در شبکه مستند انجام دادیم. اینکه بعضی تولیداتمان بیشتر دیده شد و به گواه آمار رسمی و غیررسمی، مخاطبان ما بیشتر شده به دلیل مشارکت مردمی و مشارکت خود مستندسازان بوده است؛ و این نگاهی است که داریم و سعی می‌کنیم ادامه دهیم.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *