گلایه شدید علیرضا رئیسیان از رفتار واحد بازرگانی صدا و سیما در قبال پخش تیزر فیلم ها:

شورای نظارت بر صدا و سیما و نمایندگان مجلس نظارتی بر عملکرد واحد بازرگانی تلویزیون دارند؟!

بانی فیلم، گروه سینمای ایران: کارگردان «مردی بدون سایه» نسبت به رفتار تبعیض آمیز واحد بازرگانی صدا و سیما در پخش تیزرهای این فیلم اعتراض کرد.
علیرضا رئیسیان کارگردان «مردی بدون سایه» در گفت وگو با بانی فیلم با اعتراض به نحوه پخش تیزرهای این فیلم از صدا و سیما اظهار داشت: زمانی که تیزر ۲۵ ثانیه ای «مردی بدون سایه» را برای پخش از تلویزیون به واحد بازرگانی صدا و سیما ارسال کردیم، متوجه شدیم سه اصلاحیه به آن وارد کرده‌اند. به هر حال در وضع موجود استفاده از تیزرهای تلویزیونی یکی از بهترین روش‌های تبلیغات محسوب می‌شود و از آنجا که ما راه حل موثر دیگری برای معرفی فیلم نداشتیم، اصلاحیه‌ها را انجام دادیم.
وی افزود: پس از ارائه نسخه اصلاح شده تیزر، مسوولان مربوط در واحد بازرگانی این بار اعلام کردند که باید در طول مدت پخش تیزر ذکر شود تماشای این فیلم برای سنین زیر ۱۵ سال ممنوع است. در صورتی که «مردی بدون سایه» در ارشاد درجه سنی ۱۲ سال دریافت کرده و این گفته دوستان غیر منطقی بود، چون من قصد نمایش آن در تلویزیون را ندارم. جالب اینکه در این مورد نیز به صراحت به ما اعلام کردند که صدا و سیما برخلاف مقررات وزارت ارشاد، ضوابط خود را دارد و باید این پیام در تمام مدت پخش تیزر درج شود.
رئیسیان در ادامه گفت: با پخش کننده در این زمینه مشورت کردیم و قرار بر این شد که این اتفاق را تا انتها دنبال کنیم تا بتوانیم به طور مستند پیگیر حق فیلم باشیم. پس از پذیرش تمامی خواسته‌های مدیران واحد بازرگانی این بار نیز با خواسته دیگری مواجه شدیم. جالب اینکه تمامی این اصلاحیه‌ها کامل و یکجا بیان نمی‌شد و در هر بار مراجعه به سازمان ما به نوعی غافلگیر می‌شدیم. این بار اعلام کردند علاوه بر درج هشدار درجه سنی در تمام مدت پخش تیزر، یک کپشن سه ثانیه‌ای نیز در انتهای تیزر باید گنجانده شود که «تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۵ سال ممنوع است!».
وی گفت: اگر چه این رفتار و اعمال سلیقه شخصی مسئولان واحد بازرگانی تلویزیون یک نوع دخالت سلیقه شخصی محسوب می‌شد و به نظر نمی آید ضوابط مشخصی برای آن وجود داشته باشد، ولی به امید اینکه در نهایت تیزر فیلم در ۲۰۰ نوبت از تلویزیون پخش شود، آنها را پذیرفتیم. جالب اینکه ماجرا باز هم به اینجا ختم نشد و اتفاقات دیگری رقم خورد. از ۲۰۰ تیزر، تنها ۵۰ نوبت آن از شبکه‌های سراسری (کانال‌های یک تا پنج) روی آنتن رفت و مابقی همگی از شبکه‌های دیگر ، که طبیعتاً بیننده‌های کمتری دارد ، پخش شد. از آن ۵۰ تیزر شبکه‌های سراسری، ۲۰ تیزر از شبکه سه روی آنتن رفت که آمار مخاطبان بیشتری دارد. ۳۰ تیزر دیگر نیز مربوط به شبکه‌های یک، دو و پنج بود. به عنوان مثال باکس سریال شبکه ای ساعت ۱۱ شب است که با توجه به آغاز فصل مدارس دیگر در آن موقع بیننده‌ای پای تلویزیون نمی‌نشیند.
کارگردان «چهل سالگی» این حساسیت‌های آزاردهنده واحد بازرگانی صدا و سیما را تنها مختص به برخی آثار خاص و فرهنگی دانست و اعلام کرد: پس از رفتارهای اینچنینی در قبال «مردی بدون سایه» متوجه شدیم که واحد بازرگانی تلویزیون در مواجهه با برخی از آثار کمدی و آثاری که با سیاست‌هایشان همخوانی دارد، رفتاری کاملاً متفاوت در پیش می‌گیرند و از آنها حمایت‌های بیشتری انجام می‌دهند. این بی‌عدالتی زمانی برای ما محرز شد که فهمیدیم فیلمی کمدی که ارزش فرهنگی چندانی نیز نداشته حدود ۴۰۰ تیزر از شبکه‌های سراسری دریافت کرده است!
رئیسیان پس از تمام این اتفاقات از ارسال نامه‌ای برای طرح مطالبات به واحد بازرگانی تلویزیون خبر داد و افزود: این رفتار ناعادلانه در نهایت باعث شد تا درخواستمان را در نامه‌ای مکتوب به واحد بازرگانی تلویزیون اعلام کنیم. در این نامه برای مسئولان واحد بازرگانی تلویزیون سازمان به صراحت نوشتیم که چطور ممکن است فیلمی مانند «مردی بدون سایه» که دارای وجوه کاملاً فرهنگی است، حدود ۷۵ درصد سرمایه آن از بخش خصوصی تأمین شده، در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین فیلم در جهت تحکیم خانواده را از نهاد ریاست جمهوری گرفته، جایزه تقدیر بهترین فیلم از معاونت اجتماعی قوه‌ای دیگر را دریافت کرده، حالا اینچنین با اعمال سلیقه شورای مربوط در اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما مواجه شده است. سرانجام نامه مذکور به این جواب رسید که نامه شما مطرح شد، اما از سوی شورای مربوط مورد قبول واقع نشد!
کارگردان «مردی بدون سایه» در ادامه با طرح چند سوال از مسئولان واحد بازرگانی تلویزیون خواست نسبت به این مسائل شفاف سازی کنند. وی در همین زمینه گفت: ضوابط تشخیص میزان، تعداد، شبکه‌ها و زیرنویس‌های تیزرهای تلویزیونی از سوی مسئولان واحد بازرگانی تلویزیون چه معیاری دارد؟! اصلا معیاری وجود دارد و اگر هست چرا منتشر نمی شود؟! شورای تصمیم گیرنده در واحد بازرگانی تلویزیون چه اقتدار و صلاحیتی دارد که در صورت اتخاذ هر تصمیمی همه سینماگران باید از آن تمکین و تبعیت کنند؟! آیا چون رسانه ملی انحصاری است، باید چنین رفتاری را در قبال فیلمسازان پیش بگیرد که هیچ پاسخگویی نیز نداشته باشد. چگونه هست که تیزر فیلمی دو هفته قبل از اکرانش به تعداد تقریباً بی‌نهایت می‌تواند در بهترین ساعات شبکه‌های سراسری تیزر و زیرنویس‌های متعدد داشته باشد. آیا واقعاً این مسئله صحت دارد که چون یکی از شرکت های خارج از سازمان صدا و سیما که از شرکای واحد بازرگانی صدا و سیما است و فلان فیلم را تهیه کرده و به همین خاطر امتیازات ویژه‌ای را برای پخش تیزرهای آن در نظر می‌گیرند؟! آیا شورای نظارت بر صدا و سیما و نمایندگان مجلس نظارتی بر سیستم و نوع عملکرد واحد بازرگانی تلویزیون دارند؟! چطور ممکن است فیلمی که تمام مشخصات فرهنگی را دارد اما در رسانه ملی کمترین امتیازهای ممکن از تبلیغات را آن هم با ممیزی‌های فراوان دریافت می‌کند؟! اگر ما بخواهیم از این سیستم نابرابر به جایی شکایت ببریم به کجا باید مراجعه کنیم؟!
وی با اشاره به نقش مهم وزارت ارشاد و صنف تهیه کنندگان در رسیدگی به چنین مشکلاتی گفت: حالا که اکثر فیلمسازانی که فیلم های فرهنگی و اجتماعی می سازند، نسبت به وضع موجود واحد بازرگانی تلویزیون معترض هستند، شایسته است مسوولان وزارت ارشاد و صنف تهیه کنندگان پیگیر این نارضایتی باشند و با آنان به یک توافق اصولی برسند. پخش تیزرهای تلویزیونی حق تمام سینماگران است، زیرا وقتی تلویزیون از پول شهروندان و آحاد ملت اداره می‌شود، پس چگونه انقدر در آن نابرابری وجود دارد.
رئیسیان در پایان گفت: به نظر من دلیل اصلی این نوع تصمیمات از جایی ناشی می‌شود که پیشتر در تلویزیون نوعی عدالت نسبی حاکم بود که حالا وجود ندارد و این انحصاری بودن و در مقابل، پاسخگو نبودن قابل قبول نیست. این در حالی است که در گذشته برای فیلم دیگر من «دوران عاشقی» اصلا این نوع از رفتارهای یکطرفه و توهین آمیز در این سازمان وجود نداشت، اما حالا اوضاع گویی فرق کرده و اتفاقات دیگری در آنجا می افتد. متأسفانه همه این تصمیم‌ها به صراحت نشان می‌دهد که می خواهند این پیام را مخابره کنند که ما هر کاری دوست داریم انجام می‌دهیم. هرچند از تلویزیونی که پرمخاطب‌ترین برنامه خود را به راحتی تعطیل می‌کند و در بهترین ساعات خود سریال‌هایی روی آنتن می‌فرستد که ارزش فرهنگی ، هنری خاصی ندارند، نمی‌توان انتظار زیادی داشت. امیدوارم تا قبل از اینکه این روند لطمه بزرگی به سینمای فرهنگی بزند چاره‌ای برایش اندیشیده شود.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *