در جدول پر فروش‌های سینمای آمریکای شمالی

ضد قهرمان جدید کمیک استریپی دست نیافتنی ماند

بانی فیلم – گروه سینمای جهان:  فیلم کمیک استریپی جدید «Deadpool» با فروشی ۵۵ میلیون دلاری برای دومین هفته متوالی درصدر آثار سودساز سینماهای آمریکای شمالی قرار گرفت. با ثبت این میزان فروش، مقدار درآمدسازی «دد.پول» پس از دو هفته اکران در آمریکا و کانادا به رقم خیره کننده ۳/۲۳۵ میلیون دلار رسید و با اینکه این فیلم با برتری بسیار زیادی بر رقبا یکبار دیگر اول شد و دست نیافتنی ماند اما فیلم‌های تازه اکران شده هم فروش اندک و ناامید کننده‌ای نداشتند و کمی تا قسمتی خودنمایی کردند.
از «برخاسته» تا «جادوگر»
در این ارتباط می‌توان فیلم‌های «برخاسته» (بپا خاسته) و «جادوگر» را نام برد که صاحب رتبه‌های سوم و چهارم در جدول درآمدسازان آمریکای شمالی شدند و تبعیض نژادی نیز در جای ششم ایستاد. این در حالی است که «پری دریایی» غول جدید سینمای چین که در کشورش با ارقام نجومی فروش‌اش در دو هفته اخیر بازارها را قبضه کرده است، این هفته به رغم پخش شدن در فقط ۳۵ سالن در سطح آمریکا و کانادا یک میلیون دلار فروخت و با افزایش محل‌های اکرانش در روزهای پیش رو قطعاً از رتبه فعلی‌اش (شانزدهمین) بالاتر خواهد آمد.
واقعه‌ای قابل پیش بینی
«دد.پول» که جدیدترین کار کمیک استریپی از روی قهرمانان یا بهتر بگوییم ضد قهرمانان شرکت عظیم انتشاراتی و سینمایی مارول است، به رغم ۸۵ درصد تنزل در فروش نسبت به هفته اول اکرانش ۵۵ میلیون دلار در آمریکا و کانادا کاسبی کرد و عنوان سودسازترین فیلم کل جهان را نیز محفوظ نگه داشت زیرا در بسیاری از کشورهای دیگر هم پیشتازی کرد. تنزل ۵۸ درصدی میزان پولسازی «Deadpool» در دومین هفته اکرانش آنقدرها هم دور از انتظار نبود زیرا فیلم‌هایی که در هفته اول نمایش‌شان بالای ۱۰۰ میلیون دلار می‌فروشند، معمولاً در هفته دوم همین میزان و حتی بیشتر از آن تنزل در فروش دارند و معدل نزول‌شان در سال‌های اخیر ۳/۵۴ درصد محاسبه شده است، بازسازی «متریکس» در سال ۲۰۰۳ در دومین هفته پخش‌اش ۸/۵۹ تنزل کرده بود و با این حساب رقم ثبت شده توسط «Deadpool» قدری بهتر است. اگر هم فروش هفته دوم «پنجاه سایه خاکستری» را مبنا بگذاریم، می‌بینیم که سال پیش در همین روزها ۹/۷۳ درصد سقوط در فروش را تجربه کرده بود.
در انتظار یک ماه موفق دیگر
موفق‌ترین فیلم در میان آثار تازه اکران شده همان طور که پیشتر گفتیم، فیلم «برخاسته» بود که محصول شرکت سونی پیکچرز است و کارش را در سه روز پایانی هفته با فروشی ۸/۱۱ میلیون دلاری همراه کرد. این فیلم از جمله کارهای مرتبط با مذهب و ایمان است که ساختن‌شان در چهار- پنج سال اخیر در غرب باب شده و با احتساب بودجه‌های اندک تولیدشان فروش قابل توجهی هم دارند. با این اوصاف توفیق این هفته «Risen» احتمالاً پایان توفیق این فیلم نیست و حداقل یک ماه فروش قابل قبول اضافی نیز برای آن پیش بینی می‌شود و همین حالا نیز شروع اکران آن یکی از بهترین «آغاز پخش»ها در میان فیلم‌های مبتنی بر ایمان و مذهب است و فقط پشت سر فیلم‌های مشهورتری چون «مصایب مسیح»، «پسر خداوند» و «بهشت واقعی» و همچنین سه گانه «نارنیا» قرار می‌گیرد. سرشکن کردن تماشاگران هفته اول اکران این فیلم نشان داد که ۵۳ درصد از آنها زن و ۴۷ درصد مرد بوده‌اند و ۷۵ درصد آنها بیش از ۲۵ سال سن داشته‌اند.
بهترین عملکرد یک استودیوی تازه کار
در رده و گام بعدی در بین فیلم‌های تازه اکران شده به «جادوگر» می‌رسیم که تولید کمپانی کم سابقه A24 است و شروع ۶/۸ میلیون دلاری آن سبب شد بهترین آغاز نمایش برای یک فیلم از محصولات این شرکت در دوران کوتاه حیات آن شکل گیرد. رکورددار بهترین «آغاز فروش» در میان فیلم‌های تولیدی استودیوی A24 قبل از اکران «جادوگر»، کاری از کوین اسمیت به نام «Tusk» بود. با این حال انتظار فروشی اضافی و چشمگیر را در هفته دوم اکران «جادوگر» نداشته باشید و این چیزی است که منتقدان و اهالی سینما در غرب روی آن اتفاق نظر دارند زیرا شرایط موجود چندان به نفع‌اش نشان نمی‌دهند. برای پیدا کردن فیلم‌هایی از این دست که در هفته دوم نمایش‌شان شرایط بهتری را نشان داده باشند، باید به بازسازی فیلم «از تاریکی نترس» در سال ۲۰۱۱ رجعت کرد که در هفته اول پخش‌اش ۵/۸ میلیون دلار فروخت و در هفته دوم نیز تنزلی بیش از ۳۹ درصد را تجربه نکرد. با این حال کمپانی A24 از حاصل کار «جادوگر» راضی است زیرا توزیع این فیلم نیز مانند مخارج ساختش چشمگیر نبوده است.
داستان جسی اوونس روی سکوی ششم
«تبعیض نژادی»، سومین (و آخرین) فیلم عمده تازه اکران شده این هفته، با فروشی ۲۷/۷ میلیون دلاری در بیش از ۲۳۰۰ تالار در آمریکا و کانادا رتبه ششم جدول پر فروش‌ها را به خود اختصاص داد. این فیلم پیرامون زندگی جسی اوونس، قهرمان بزرگ سیاهپوست دو و میدانی است که در سال ۱۹۶۳ در المپیک برلین مقابل چشم‌های ادولف هیتلر هدایتگر نژادپرست و ضد سیاهان آلمان نازی و عامل برپایی جنگ خانمان سوز جهانی دوم با فروغی چشمگیر ۴ مدال طلای ورزش دو و میدانی را کسب کرد و آنها را از چنگ دو و میدانی کاران ژرمن که هیتلر معتقد به برتری نژادی آنها بر کل جهانیان بود بیرون کشید و موجب خشم هیتلر شد. بررسی تماشاگران هفته اول «Race» نشان داد که ۵۱ درصد از آنها زن و بقیه مرد بوده‌اند و ۷۶ درصد از آنها بالای ۲۵ سال سن داشته‌اند. باور عمومی این است که این فیلم در نهایت به فروش ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلاری در آمریکا و کانادا نایل خواهد شد.
از مگی اسمیت تا جیمزباند
این فیلم «بانویی در ون» نیز در سالن‌هایی بیشتر از هفته گذشته پخش شد و آن هم در حالی که ۳ ماه از شروع پخش آن در آمریکا و کانادا می‌گذرد ولی پخش شدن در ۵۴۰ سالن نیز چیزی بیش از ۵/۱ میلیون دلار و رتبه‌ای بالاتر از سیزدهمی را سهم فیلمی نکرد که مگی اسمیت کهنه‌کار و بریتانیایی بازیگر نقش نخست آن است. به سبب اکران این فیلم در سالن‌هایی کم شمار طی این روزهای طولانی، پولسازی «The Lady in the Van» از ۸/۳ میلیون دلار فراتر نمی‌رود. شرکت سونی پیکچرز هم این هفته کوشید در یک حرکت نهایی برای «اسپکتر» جدیدترین فیلم جیمزباند این فیلم را صاحب فروشی اضافی کند و در این راه ۲۳۹ تالار را به سالن‌های نمایش دهنده آن در آمریکا و کانادا افزود اما این تدبیر اثر چندانی نکرد و تنها ۱۰۵ هزار دلار اضافی را به حساب این فیلم ریخت که هر چند فروش جهانی‌اش از مرز یک میلیارد دلار چندان دور نیست اما در آمریکای شمالی روی ۷/۱۹۹ میلیون دلار توقف کرده و رقم ۲۰۰ میلیون را با خرده‌ای اختلاف هنوز کسب نکرده است.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *