13:07

مشاور سابق نخست وزیر انگلیس مدعی است: «بوریس جانسون» در چند جلسه اول کمیته اضطراری انگلیس برای مبارزه با کرونا شرکت نکرد تا با نوشتن کتابی درباره «شکسپیر» هزینه طلاق از همسر دومش را بپردازد.
به گزارش ایرنا به نقل از بیزینس اینسایدر، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس پس از شیوع و گسترش کرونا در خاک انگلیس، در پنج مورد از جلسات کمیته اضطراری انگلیس موسوم به کبری (COBRA) شرکت نکرد. حالا مقامات دولت انگلیس نگرانند دومینیک کامینگز مشاور مستعفی جانسون در محضر کمیته‌ای که مسئولیت تحقیق درباره واکنش اولیه دولت لندن به شیوع کرونا را برعهده دارد، درباره رئیس سابقش دست به افشاگری‌های مخرب بزند.
معاونان جانسون احتمال می‌دهند کامینگز ادعا کند جانسون در جلسات مهم مربوط به کرونا شرکت نمی‌کرد تا یک کتاب درباره شکسپیر، نمایشنامه‌نویس معروف انگلیسی، بنویسد. به باور کامینگز، نخست وزیر انگلیس برای تامین هزینه‌های طلاق از همسر دومش، ماریا ویلر، به پول فروش این کتاب نیاز داشت.
بوریس جانسون در سال ۲۰۱۸ و زمانی که هنوز وزیر امور خارجه انگلیس بود، از همسر سابقش ویلر طلاق گرفت و وارد رابطه جدیدی با کری سایموند ۳۳ ساله شد.
جانسون در جریان یکی از رویدادهای کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۹ از این که سیاستمدار بودنش باعث شده زمان کافی برای تکمیل کتابی که می‌خواست درباره شکسپیر بنویسد را نداشته باشد ابراز تاسف کرده بود.
پنج جلسه‌ای که جانسون در آنها شرکت نکرد اواخر ماه ژانویه و اوایل فوریه (دی- بهمن ۹۸) همزمان با شیوع و گسترش کرونا در انگلیس برگزار شدند. معمولا جلسات کمیته کبری در دوران بحران‌های ملی به ریاست نخست وزیر برگزار می‌شود.

سیاست «ایمنی گله‌ای»؛ رسوایی جدید دولت لندن؟
کامینگز که در اواخر دوران خدمتش به عنوان مشاور جانسون به یکی از منتقدان دولت تبدیل شده بود و از عملکرد آن در حوزه مقابله و مهار ویروس کرونا انتقاد می‌کرد، سال گذشته پس از یک جنگ قدرت داخلی از سمت خود کناره‌گیری کرد.
این سیاستمدار و استراتژیست انگلیسی روز شنبه (۱ خرداد) در یک رشته توییت افشا کرد که دولت انگلیس تا حدود یک هفته قبل از نخستین دور از قرنطینه سراسری در این کشور، راهبرد ایمنی گله ای را برای مقابله با کرونا در پیش گرفته بود.
در این توییت آمده است: در هفته نهم مارس (۱۹ تا ۲۶ اسفند ۹۸)، چند نفر به دفتر نخست‌وزیری هشدار دادند اتخاذ این سیاست رسمی ممکن است به یک فاجعه ختم شود. آن موقع این راهبرد با پلن دوم جایگزین شد. اما این که چگونه «رسیدن به ایمنی گله‌ای تا ماه سپتامبر» تا قبل از آن هفته در راس کار دولت بود، یک مسئله اساسی در کل فاجعه است.
کامینگز افزود: این راهبرد تنها زمانی کنار گذاشته شد که وزرای دولت هشدار دادند با این فرمان کار صدها هزار نفر در بیمارستان‌ها به مرگ در اثر خفگی می‌کشد.
براساس راهبرد ایمنی گله‌ای، اجازه داده می‌شد ویروس بین بخش اعظمی از جمعیت، به جز افراد آسیب‌پذیر، پخش و منتشر شود با این امید که اکثریت افراد در مقابل آن ایمن شوند.
ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۶۷ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.
شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *