بانی فیلم در گفت و گو با موافقان و مخالفان برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی، این موضوع را بررسی کرد

فستیوال های موثر یا دورهمی های بی دغدغه

بانی فیلم – گروه سینمای ایران- فرناز نوبری: «برخی جشنواره‌های مدعی، تاریخ مصرف دارند و تنها ویترینی هستند برای بر سر زبان انداختن چند اسم». شاید کلید آغاز نقد و تحلیل نظریه ای تحت عنوان «لزوم برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی» نزدیک به ۱۰ سال پیش با این جملات توسط مجیدمجیدی زده شد.
این کارگردان در سال ۸۵ و در حاشیه جشنواره فیلم پلیس از برخی جشنواره ها به عنوان نمونه‌ای تبلیغاتی از یک فعالیت فرهنگی نام برد و همین، شروع مبحثی پرحاشیه به نام «لزوم برگزاری جشنواره های پرتعداد در کشور» بود. حالا پرویز شیخ طادی نیز در گفت و گو با بانی فیلم، مهر تایید بر حرف های این کارگردان زده و می گوید: جشنواره این روزها به ویترین مجازی برای به نمایش گذاشتن یک عده تبدیل شده است،در حالی که با بودجه کنونی سینمای ایران اصلا صلاح نمی بینم این همه جشنواره با موضوعات مختلف برگزار شود.

 نمودار آماری جشنواره های موفق
سیر نزولی دارد
پرویز شیخ طادی گفت: «در هر موضوعی که قرار است از سوی نهاد ها و سازمان ها فرهنگ سازی شود، اولین موردی که به ذهن مسئولان می رسد، برگزاری جشنواره های سینمایی است.این در حالی است که راه های بسیار زیادی برای این فرهنگ سازی ها در جامعه وجود دارد؛ مانند وارد کردن این فرهنگ در سیستم آموزش و پرورش.»او با بیان اینکه اگر بخواهیم نمودار آماری جشنواره های موفق و ناموفق سال های گذشته را ترسیم کنیم، قطعا به سیر نزولی این نمودار خواهیم رسید، ادامه داد:«از ناموفق بودن این همه جشنواره که همه ساله برگزار می شود می توان به این نتیجه رسید که در کشور ما هدف اصلی برای برگزاری جشنواره گم شده است و از آن فقط چند عنوان باقی مانده؛ مثل معروف شدن چند نفر،دید و بازدیدهای مرسوم هنرمندان،مدعی شدن آن نهاد یا فلان حمایتگر و …» این کارگردان تاکید کرد:«باید این هزینه ها و این فضا به فیلمسازان با استعداد جوان بازگردد تا بتوانند به تولید بهتر و بیشتر برسیم،نه اینکه مدتی کوتاه برای هر جشنواره هیاهو کنیم و پس از جشنواره نه خبری از فیلمسازان باشد نه از آن شیپور به دستان که هنگام برگزاری جشنواره از ایده های جدید برای رونق صنعت سینما سخن می گفتند.»
موافقان این تحلیل، هزینه‌های بعضاً سرسام‌آور در خصوص میزبانی جشنواره های سینمایی با عناوین و موضوعات متعدد و البته بی‌فایده بودن نتایج فرهنگی و هنری جشنواره ها را دلیل اصلی مخالفت با تعدد جشنواره ها عنوان می کنند. بر اساس این تحلیل ، امکان تزریق این بودجه به کمبودهایی نظیر «امکانات سخت‌افزاری سینما» و یا «تولید اثرات فاخر» می‌تواند فایده و نتیجه بیشتری داشته باشد و البته در کنار آن بایستی از جشنواره هایی با هدف‌گذاری مدون و کارشناسی شده ، حمایت جدی و عملی صورت گیرد.
موافقان تعدد جشنواره های سینمایی دو عامل «اضافه شدن فرهنگ سینما به سبد خانوار» و «بالا بودن ظرفیت میزبانی» را هم مطرح کرده اند. محمدرضا ایوبی ، رییس سازمان سینمایی در این خصوص به خبرگزاری تسنیم می‌گوید:«کشور ما ظرفیت برگزاری جشنواره‌های مختلف را دارد. کشورهایی که تولیدات کمتری از ما دارند، سالانه جشنواره‌های زیادی برگزار می‌کنند. از طرفی در ایران خیلی بهانه‌های فرهنگی برای جمع شدن دور یکدیگر نداریم و در این شرایط، این جشنواره‌ها باعث می‌شوند علاوه بر تازه کردن دیدارها، مردم هم از فعالیت‌ها در این عرصه باخبر شوند.‌«شیخ طادی معتقد است: «در هر عرصه ای که خونمایی و چشم و هم چشمی وجود داشته باشد کار حرفه ای زیر سوال می رود و در مورد جشنواره های سینمایی ما نیز متاسفانه این اتفاق به وفود رخ داده و مشاهده می شود،اینکه عده ای فقط برای مطرح شدن نام و آوازه اقدام به برگزاری چنین جشنواره هایی می کنند.»
 جشنواره ها نیروی محرک تولید هستند
در سوی دیگر این ماجرا، اما هنرمندانی هستند که تعدد در برگزاری جشنواره‌های سینمایی را ، راهی برای «توجه» بیشتر مسئولان به هنر سینما و کمک به فیلمسازان می دانند. محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت که از موافقان برگزاری جشنواره های سینما در موضوعات مختلف است، به بانی فیلم گفت: «جشنواره هایی که در کشور برگزار می شود، نسبت به کشورهایی که صنعت سینما و تولید بالایی دارند کم نیز هست.کشور ما هم جزو کشورهایی با تولید فیلم بالا است و باید جشنواره های بیشتر هم برگزار کند.»
او همچنین گفت: «جشنواره ها فقط نباید باعث سرگرمی و معروف کردن یک عده باشند، بلکه باید به رشد و رونق سینمای ایران کمک کند.او در پاسخ به اینکه آیا این اتفاق در کشور ما افتاده یا خیر توضیح داد: «در خیلی از جشنواره ها این مهم رعایت شده و در خیلی از جشنواره ها هم نه.اما نباید به دلیل اینکه برخی جشنواره ها موفق نبوده اند به همه جشنواره ها به شکل جشنواره های بدون کارکرد و هدف نگاه کرد.جشنواره های ما همچون نیروی محرکی برای تولید هستند و اگر صحیح هدف گذاری شوند و در مسیر خود قرار بگیرند قطعا به این نیروی محرک بدل خواهند شد»
محمد طباطبایی نژاد دبیر جشنواره سینما حقیقت نیز از دیگر افرادی است که با طرح این موضوع که«تعدد این همه جشنواره لزومی ندارد» اصولا مخالف است.او در این باره به بانی فیلم گفت: به نظرم تعداد جشنواره های سینمایی ما اصلا زیاد نیست. در کشوری مثل فرانسه تنها با موضوع سرامیک ۵ جشنواره وجود دارد! ما در خیلی موضوع ها جشنواره نداریم و این تعداد که داریم نیز لازم است.»دبیر جشنواره سینما حقیقت با بیان اینکه اگر برگزارکننده های جشنواره ها با استراتژی معین گام در این عرصه بگذارند، می توانند به هدف اصلی برگزاری جشنواره یعنی رونق بخشی به صنعت سینما کمک کنند گفت: «اگر جشنواره ها هدف گذاری شوند، جای نگرانی برای این صنعت نیست و تعدد آنها مزاحمتی در این عرصه ندارد.من با تجمیع موضوعی جشنواره ها مخالف هستم و اعتقاد دارم خیلی جشنواره ها مانند جشنواره های دانشجویی کارکردهای خاص خود را دارد و کاردکردهای قابل قبولی نیز هست.»
این روزها جشنواره های متعدد در موضوعات مختلف در حالی برگزار می شود که در خیلی از موارد به دوره های بعد نمی رسد و در دو یا سه دوره اول برگزاری به بن بست می خورد،اینجا جایی است که مجبور می شوند در هر حوزه ای کار بپذیرند و مثلا در جشنواره ای با موضوع بیکاری ،مجبور به اکران فیلم هایی با موضوعات بی ارتباطی مثل بیماری های خاص نیز می شوند.
به هر حال موافقان و مخالفان این موضوع در حالی با بانی فیلم صحبت کردند که نخواستند از جشنواره هایی که نام می برند صحبت شود، اما آنچه پیرامون این مطلب قابل تامل است بودجه ای قابل توجهی است که همه ساله از سوی ارگان ها و نهادهای مختلف به عنوان کمک به فرهنگ و هنر پرداخت می شود ولی به تنها اتفاقی که منجر نمی شود پیشرفت در این صنعت است.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *