سریال مهران مدیری رکورد «ممنوعه» و «شهرزاد» را شکست

فینال «هیولا»ی کمدی و اخم و طرح مسئله تماشاگران

بانی فیلم، گروه سینمای ایران، هادی اعتمادی مجد: «هیولا» روز گذشته در حالی با توزیع قسمت نوزدهم خود به پایان رسید که توانست در عین پخش از شبکه نمایش خانگی با میزان کمتری از تماشاگر نسبت به تلویزیون، مخاطبان خود را جذب و راضی کند. این سریال توانست با مجموع ۳۰۶ میلیون دقیقه تماشا بالاتر از «ممنوعه»، «نهنگ آبی» و فصل سوم «شهرزاد» در رتبه بندی تماشای آنلاین فیلمیو هم قرار بگیرد و رکوردشکنی کند.

مجموعه ای که هر چند به قوت و ظرافت سریال های شاخص مهران مدیری از جمله «پاورچین»، «شبهای برره» و «قهوه تلخ» نبود، اما تلاش های او برای گریز از برخی کلیشه های همیشگی وبال آثارش، این بار بخوبی جواب داد. سریالی که استارت ضعیفی داشت، اما رفته رفته اعتماد مردم به فرمول جواب داده مدیری- پیمان قاسمخانی نتیجه بخش و تا حد زیادی دیده شد.
بازی جذاب فرهاد اصلانی و شبنم مقدمی در نقش یک زوج و هنرنمایی بامزه محمد بحرانی –که حالا در کمدی حسابی صاحب سبک شده- در کنار مضمون انتقادی و نسبت نوگرایانه «هیولا»، هرچند در فرامتن حاوی موارد شائبه برانگیزی بود، اما کلیت کار را باب طبع علاقه مندان به ساخته های مدیری قرار داد.
دیروز اما انتشار قسمت پایانی سریال، موجب شد تا تقابل جالبی میان دوستداران و مخالفان شکل بگیرد. فینالی که هرچند طبق گفته اخیر سعید رجبی فروتن، عضو شورای پروانه نمایش خانگی وزارت ارشاد با وجود اختلاف شورا‌های پروانه ساخت و نمایش و سازندگان، در نهایت آن چیزی است که تیم سازنده بر اجرایش اصرار داشتند.
این پایان بندی ولی، چندان که باید رضایت بخش و قانع کننده نبود و به نوعی برای چنین سریال عامه پسندی، از حیث فرمی بیشتر آوانگارد و شاید با اغماض به طرز بی موردی تأویل پذیر می نمود. گرچه مدیری در جای جای سریال همچنان به فانتزی گرایی خود وفادار بود؛ از فضاسازی شرکت «خاف» گرفته تا استفاده از قطعه موسیقی تانگوی «به فاصله یک سر» از آلفردو له په‌را و انتخاب موسیقی «هالووین جن‌ زده» برای تیتراژ پایانی، همه و همه نمودهایی از همین نکته هستند.
این مسئله حتی به پیج رسمی سریال در اینستاگرام هم تسری یافت تا کاربران به طرح گلایه های خود از این پایان بندی بپردازند. خیلی از مخاطبان منتقد با عبارات و واژه هایی چون ضعیف، مزخرف، آبکی و … از این فینال را برنتابیدند و انتظار به تصویر کشیدن سرنوشت همه کاراکترها را داشتند. مثلاً کاربری گزینه آزادی کامروا(مدیری) از زندان و قضیه انتقام کشی را پیشنهاد داده و دیگری حضور هوشنگ(فرهاد اصلانی) در شرکت کامروا و جانشینی او را مطرح کرده.
برخی اما این پایان را پسندیدند و گروهی هم حتی پایان بندی های دیگر و نیز سوژه هایی را برای تداوم آن در فصلهای بعدی به عنوان گزینه های پیشنهادی مطرح کردند. در هر حال این پایان بندی آنچه مسلم اینکه به طور مشخصی بر عدم اصلاح هوشنگ در ادامه زندگی اش بر خلاف آنچه اقرار داشته، تأکید می کند.
با این وصف مدیری که این روزها با تلویزیون رابطه ای به ظاهر شکراب پیدا کرده، با «هیولا» یک بار دیگر نشان داد از پس اقناع تماشاگران امروز بخوبی برمی اید و همچنان طرفداران بیشماری دارد که برای کارهای بعدی او بی صبرانه انتظار می کشند.

اشتراک گذاری در:

نظرات 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *