11:02

«جف کونز» نقاش و مجسمه‌ساز معاصر آمریکایی که برخی منتقدین آثار او را از موفق‌ترین نمونه‌های پست‌مدرن و برخی دیگر مبتذل و بازارپسند عنوان می کنند؛ در سال های اخیر با رکوردشکنی های متعدد به گران‌ترین هنرمند جهان بدل شد.

جف کونز «Jeff Koons» متولد ۲۱ ژانویه ۱۹۵۵، نقاش و مجسمه‌ساز معاصر آمریکایی و از پیش‌گامان هنرهای تجسمی در جهان محسوب می‌شود. کونز تحصیلات خود را در رشته نقاشی گذراند، در کارش از ادوارد فرانسیس پاسکه«Ed Paschke» نقاش معاصر آمریکایی بسیار تاثیر گرفت و اواخر دهه ۱۹۷۰ برای وی به عنوان دستیار استودیو کار کرد.

منتقدان آثار کونز را کاملا سیاه و سفید نگاه می کنند. در طول سی سال گذشته همانقدر که محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمند امریکا بوده، به همان اندازه عنوان منفور ترین و جنجال برانگیزترین هنرمند پس از جنگ دوم را نیز به دوش کشیده است. برخی وی را هنرمندی پیشگام در تاریخ هنر و دارای اهمیت در عرصه هنر مدرن می دانند و برخی دیگر آثار این هنرمند را مبتذل و بازار می دانند که بر روی موج تجارت جهانی سواری می کند.

 

هنگامی که اثر  با عنوان خرگوش که در سال ۱۹۸۶ تولید شده است را در حراج کریستی نیویورک به قیمت ۹۱.۰۷ میلیون دلار به فروش رفت توانست با شکست رکورد نقاشی دیوید هاکنی به قیمت ۹۰.۳ میلیون دلار به عنوان گران ترین هنرمند زنده جهان بدل شود.

 اثر کونز با عنوان خرگوش در حراج کریستی

جفری ال کونز هنرمند آمریکایی متولد ۱۹۵۵ است که به دلیل آثارش در ارتباط با فرهنگ عامه و همچنین مجسمه هایش که از اشیاء روزمره همچون حیوانات بالونی ساخته شده شهرت یافته است.

 آثار بادکنی جف کونز

کونز معمولا در حراج ها خبرساز بوده است و آثارش توانسته در دوره های مختلف رکورد فروش ها را جا به جا کند.

اثری با عنوان قلب‌های به دار آویخته شده در نوامبر سال ۲۰۰۷ میلادی در یک حراجی هنری به مبلغ ۲۳ و نیم میلیون دلار به فروش رفت که تا آن تاریخ، رکورد بالاترین قیمت برای اثری هنری از یک هنرمند در قید حیات بود.

 اثری با عنوان قلب‌های به دار آویخته

حراجی ساتبی در سال ۲۰۰۸ میلادی، اعلام کرد که آثار فروخته‌شده متعلق به جف کونز در حراجی‌های هنری آن سال، مجموعاً به ارزش ۱۷۸ میلیون و پانصد هزار دلار معامله شده‌اند.

آثار این هنرمند با مبالغ قابل توجهی در حراج ها فروخته می شود که از پر سر و صدا ترین فروش های این هنرمند، می توان به شکستن ۲ رکورد قیمت در حراج کریستی برای آثارش با عناوین نارنجی و خرگوش در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ اشاره کرد.

جف کونز به عنوان یکی از  جنجالی ترین هنرمندان دوران پس از جنگ شناخته می شود که طرفدارانش آثار او را از موفق‌ترین نمونه‌های هنر اروتیک و پست مدرن و منتقدین وی آثار او را مبتذل و بازارپسند می‌پندارند.

اما چیزی که غیرقابل انکار است سبک هنری جف کونز در میان اهالی هنر است که باعث تکثر دیدگاه و جدل شده است هرچند کونز معتقد است که آثارش حامل هیچ معنا و انتقاد پنهانی نیست. دوست دارم فکر کنم وقتی شما اتاق را ترک می کنید، هنر نیز اتاق را ترک می کند. هنر در مورد امکان های  شما به عنوان یک انسان است. این مربوط به هیجان شماست، توانایی های بالقوه شما و آنچه می توانید باشید، هستید. هنر تاییدی بر وجود شماست.

فکر می کنم هنر شما را به خارج از خود می برد و از کنار خودتان عبور می دهد. من معتقدم که آثار من واقعاً برای از بین بردن اضطراب خودم بوده است. این یک کلید است. هرچه بیشتر اضطراب را از بین ببرید، برای انجام این ژست آزادتر هستید.  گفت‌وگو ابتدا با هنرمند انجام می‌شود، اما سپس به بیرون می رود و با افراد دیگر به اشتراک گذاشته می شود و اگر اضطراب برطرف شود، همه چیز خیلی نزدیک است، همه چیز در دسترس است و این فقط کمی اعتماد به نفس نیاز دارد. اعتماد کنید که مردم باید در اثر فرو روند.

 اثری با عنوان خمیر بازی

وی در طول زندگی حرفه ای خود رویکردهای جدید و متنوعی را در زمینه ساخت آثار هنری آزموده است و توانست مرزهای بین هنر فاخر و فرهنگ توده را از بین ببرد.
کونز تلاش نمی کند از کلیشه های ساخته شده برای هنرمند پیروی کند. همیشه کت و شلوار می پوشد و بیشتر شبیه کاندیداهای ریاست جمهوری است. مصرف گرایی و پوپولیسم که معمولا هنرمندان جایگاه خود را با این مفاهیم در یک رویکرد انتقادی تعریف می کنند در آثار کونز کاملا مشهود است و با اشتیاق لجام گسیخته بر آن پافشاری می کند.

یکی از مجسمه معروف جف کونز پاپی است که نقش یک توله سگ را با گل ساخته است و پس از سفر به ۴ کشور هم اکنون در موزه گوگنهایم بیلبائو نگهداری می شود.  در ۱۹۹۷ بنیاد گوگنهایم این اثر را خریداری و آن را بطور دائمی در محوطه پلازای موزه گوگنهایم بیلبائو در اسپانیا در معرض نمایش قرار داد. در سال ۲۰۰۲ پیشنهادی برای نصب این مجسمه در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر عنوان شد که مورد موافقت قرار نگرفت.

 مجسمه پاپی است که نقش یک توله سگ را با گل ساخته در موزه گوگنهایم بیلبائو

این مجسمه یادمانی برای گرامیداشت احساسات انسانی در تندیسی است که اعتماد و امنیت را تداعی می‌کند. این اثر دو نماد ابراز عشق و محبت خالص یعنی سگ و گل را با یکدیگر همراه می‌سازد. این اثر غیرمتعارف، یک چیدمان زنده و پیوسته در حال تغییر است، برخلاف همه آثار هنری که وضعیتی ثابت و مرده دارند.

جف کونز نماینده نسلی است که معنای هنر را در دوره اشباع شده از رسانه کاوش می کردند. این هنرمند از یک استودیو زیر شیروانی کار خود را شروع کرد و اکنون صدها نفر در این استودیو به عنوان دستار برای این هنرمند فعالیت می کنند.

سال ۲۰۲۱ به نام ابتکار فرهنگی آمریکا و قطر نامگذاری شده است و در همین راستا، قرار است گالری الرواق دوحه میزبان نمایشگاهی با عنوان جف کونز: گمشده در آمریکا باشد. هنوز تاریخ دقیق برپا شدن این نمایشگاه در پاییز ۲۰۲۱ اعلام نشده است. مجسمه‌های غول‌پیکر بادکنکی و خمیر بازی از آثاری است که در کنار ۶۰ اثر دیگر از این هنرمند ارائه خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *