در سینماهای آمریکای شمالی اتفاق افتاد

«مرد دریایی» در آستانه یک میلیاردی شدن

بانی فیلم،گروه سینمای جهان- برای سومین هفته متوالی «مرد دریایی» فیلم کمیک استریپی تازه ای که کمپانی قدیمی برادران وارنر با مشارکت در سی کمیکز خالق آثار کمیک بوکی فراوان ساخته، در صدر جدول پرفروش های سینمای آمریکای شمالی قرار گرفت و این چیزی بود که از قبل هم پیش بینی می شد. آنچه دستاورد بزرگتری برای «Aqua man» تلقی شد، این بود که در سایه ۷/۳۰ میلیون دلار تازه ای که در کشورهای آمریکا و کانادا تصاحب کرد و همچنین ۲/۵۶ میلیون دلاری که در ۷۹ کشور و بازار و منطقه دیگر کسب کرد. مجموع درآمدسازی جهانی خود را پس از پنج هفته نمایش به ۹۴۰ میلیون دلار رساند و گواهی داد که ظرف حداکثر سه- چهار روز پیش رو از رقم یک میلیارد دلار هم عبور خواهد کرد.
«مرد دریایی» البته همین حالا هم در سایه ۹۴۰ میلیون دلاری که در جیب دارد، تبدیل به پولسازترین فیلمی شده که در قلمرو آثار سینمایی دی سی کمیکز خلق و عرضه شده است.
فرضیه ای که زیر سوال رفت
درخشش اقتصادی مجدد «Aqua man» مانع آغاز اکران خوب و ۱۸ میلیون دلاری «اتاق فراری» محصول جدید شرکت سونی پیکچرز نشد و این فیلم ترسناک و دلهره آور که توصیه شده افراد زیر ۱۳ سال از آن دیدن نکنند، رتبه دوم جدول پرفروش های آمریکای شمالی را پس از «Aqua man» تصاحب کرد. این توفیق این فرضیه قدیمی را هم که می گوید روزهای تعطیلی اوایل سال نو میلادی زمان مناسبی برای عرضه و توفیق فیلم های ترسناک نیست، به زیر سوال برد و موفقیت و سر و صدای آن در برخی رسانه ها چیزی خلاف این گمانه زنی را به اثبات رساند.
مثل «زن شگفت انگیز»
از ۹۴۰ میلیون دلاری که «مرد دریایی» تاکنون به دست آورده، حدود ۲۶۰ میلیون دلار آن در مرزهای آمریکا و کانادا جمع آوری شده است.
«Aqua man» پس از ۱۷ روز نمایش در این دو کشور با رقمی برابری کرده که «زن شگفت انگیز» دیگر فیلم موفق کمیک بوکی سال های اخیر به دست آورده بود، ولی هنوز به آمار «بت من مقابل سوپرمن: طلوع عدالت» نرسیده و این فیلمی است که «زن شگفت انگیز» در پی ۲۳ روز نمایش آن را در زمینه دستاوردهای فروش پشت سر گذاشته بود. حالا «Aqua man» می تواند در صورت ادامه داددن به این ریتم فروش و باقی ماندن در صدر جدول درآمدسازان برای چهارمین هفته متوالی کار «Wonder Woman» را تکرار کند و اولین فیلم برخاسته از درون داستان های دی سی کمیکز باشد که یک ماه مداوم در صدر سودسازان سینماهای آمریکای شمالی می ایستد.
بیشترین درآمد بین المللی برای دی سی کمیکز
«مرد دریایی» با پولسازی پیوسته اش در قاره ها و مناطق اروپا، آسیای شرقی، آمریکای جنوبی، شمال آفریقا و سطح اقیانوسیه طی هفته سپری شده میزان فروش خود را در این مناطق و به واقع در مرزهایی دور از آمریکای شمالی به ۶۸۱ میلیون دلار بالغ ساخت و این سبب می شود «Aqua man» در میان قهرمانان خیالی داستان های دی سی کمیکز بیشترین «درآمد بین المللی» را به نام خود نوشته باشد. پیش از این «شوالیه تاریکی» قسمت دوم از تریلوژی بت منی کریستوفر نولان که محصول ۲۰۰۸ است با ۸/۶۳۶ میلیون دلار بیشترین و بهترین آمار را در این زمینه در اختیار داشت.
اگر مجموع فروش جهانی این فیلم مبنا قرار گیرد قضیه قدری فرق می کند زیرا رقم ۹۴۰ میلیون دلاری فعلی «Aqua man» فعلاً پشت سر «شوالیه تاریکی بپا می خیزد» با ۰۸۴/۱ میلیارد و «شوالیه تاریکی» با یک میلیارد دلار قرار می گیرد اما راحتی و سرعتی که «مرد دریایی» با بازی جیسن موموا در رل اصلی در زمینه عبور از مرزهای فروش از خود بروز می دهد، به این معناست که دیری نمی پاید این دو فیلم را هم پشت سر بگذارد و صدرنشین این فهرست هم بشود.
چین پیشتاز دریایی ها است
در میان کشورهای غیرآمریکایی نمایش دهنده «مرد دریایی» تا به حال چین با خلق ۸/۲۸۲ میلیون دلار سهم و رتبه اول را به خود اختصاص داده است و از اهمیت این رقم و تفاوت فیلم آن با دومین کشور پولساز برای این فیلم همین بس که کره جنوبی صاحب این رتبه و جایگاه بیشتر از ۳/۳۵ میلیون دلار را به حساب سازندگان «مرد دریایی» نریخته و این تفاوتی چشمگیر برابر با ۲۵۰ میلیون دلار را به دست می دهد. تاکنون اکثر قریب به اتفاق کشورهای عمده جهان بازارهای خود را به روی این فیلم گشوده اند و ژاپن تنها کشور مهم باقی مانده ای است که هنوز چنین نکرده و تاریخ در نظر گرفته شده برای این امر ۱۶ بهمن ذکر شده است.
کوچک اما موفق
«اتاق فرار» که بیشتر نیز اسم آن را آوردیم، با دوم شدن در جدول پرفروش های این هفته سینماهای آمریکای شمالی هم سران سونی پیکچرز را شاد کرد و هم با به دست آوردن ۱۸ میلیون دلار به رقم و حد نصابی رسید که حق افراد و سازمان های بسیار امیدوار به سرنوشت تجاری این فیلم نیز به آن نمی ایشیدند. ابتدا باید تذکر داده شود که این فیلم ترسناک به ظاهر کوچک فقط با هزینه ای ۹ میلیون دلاری ساخته شده است و سپس باید تصریح گردد که به رغم فروش بالای اکثر فیلم های ترسناک کم هزینه ظرف ۲۵ سال اخیر، شمار فیلم های ناکام این رده نیز کم نبوده است.
هر چه هست، بررسی نشان می دهد که تماشاگران هفته نخست این فیلم با نسبتی برابر (۵۰ به ۵۰) مرد و زن بودند و ۵۳ درصد از کل شان ۲۵ سال یا بیشتر از این سن داشتند. ارزیابی ها و نگاهی به موارد مشابه گذشته گواهی می دهد که این فیلم در نهایت به رقمی بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون دلار در سینماهای آمریکای شمالی دست خواهد یافت و تجربه «ورود به خانه» که فیلمی از همین دست بود و در ماه مه ۲۰۱۸ به شروع اکرانی ۶/۱۷ میلیون دلاری نایل شد و در نهایت در مرزهای آمریکا به ۵/۴۶ میلیون دلار رسید، موردی است که گمانه زنی فوق را برای «Escape Room» عقلایی و نزدیک به حقیقت جلوه می دهد.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *