13:44

مستندسازان معتقدند که الزام دستگاه‌های اجرایی به مستندنگاری اقدامی مهم و مثبت برای مستندسازان است اما باید این نکته را در نظر بگیرند که ارائه دهندگان این طرح‌ها نقش آنان را به عنوان نیروهای هنری بپذیرند نه به عنوان تبلیغات‌چی.

به گزارش ایرنا، همین دو روز پیش بود که سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از الزام دستگاه‌های اجرایی به مستندنگاری طرح‌های بزرگ خبر داد. او گفته بود که در جلسه هیات دولت، آیین نامه الزام دستگاه‌های اجرایی به مستندنگاری سینمایی طرح‌های بزرگ و پروژه‌های مهم کشور به تصویب رسیده است.
صالحی که این خبر را در قالب توییتی منتشر کرده بود ضمن تشکر از هیات دولت، گفته بود که این مصوبه علاوه بر ثبت ماندگار دستاوردهای خلاقانه، فرصتی برای سینمای مستند ایران نیز است.
اما این خبر هر چند منتقدانی نیز دارد ولی خیلی زود مورد استقبال بسیاری از مستندسازان نیز قرار گرفت که از جمله حسن نقاشی و محمد تهامی‌نژاد پژوهشگر سینما و مستندساز بودند که ضمن استقبال از این تصمیم ابراز امیدواری کردند که ثبت رخدادهای فرهنگی و اجتماعی که دغدغه سینمای مستند هم بوده سهمی قابل قبولی در این حوزه داشته باشند.

امیدوارم در ثبت رخدادهای فرهنگی و اجتماعی سهمی قابل قبول داشته باشیم

حسن نقاشی در گفت و گو با ایرنا در این باره، اظهار داشت: جای خرسندی دارد که مستند سازی و مستند نگاری پژوهشی، رفته رفته هویت پیدا می‌کند و بر ضرورت آن واقف می‌شویم. از این منظر آیین نامه هیات وزیران اهمیت به سزایی دارد اما تا حصول نتیجه زمان می‌برد و باید دید روند اجرایی آیین نامه چگونه است؟ در واقع خبر منتشر شده از کلیت‌ها می‌گوید و ما از جزئیات بی‌اطلاعیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال آیین نامه وزارت ارشاد را موظف کرده تا لیست مستند سازانی که دارای شماره نظام سینمایی هستند اعلام کند. این نکته مثبت سبب می‌شود پدیده دلالان تبلیغاتی که در تمام این سالیان بدون مدارک لازم صنفی، خود را مستند ساز معرفی و با دستگاه‌های دولتی همکاری داشته‌اند محدود کند اما اگر همین مهم در عمل اجرایی نشود، آسیب فراوانی به کیفیت آثار می‌زند.
نقاشی خاطرنشان کرد: بنده سه سال با همکارانم در کمیته عضو گیری انجمن صنفی مستند، وظیفه تایید صلاحیت طالبان عضویت را داشتیم و در این مدت شاهد آثاری بودیم که در اکثر مواقع به سفارش دستگاهای دولتی ساخته شده بود و برخی از این آثار حتی فاقد استانداردهای اولیه مستند سازی نبودند. جای تاسف بود که افراد کم تجربه یا بی‌ارتباط با حوزه سینمای مستند، از خلاء قانونی بهره می‌بردند و به خلق آثاری با کیفیت نازل، اما با بودجه‌های کلان می‌پرداختند.
وی گفت: التزام به این قانون می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت آثار تولیدی داشته باشد و از حیف و میل جدی بودجه‌های فرهنگی بکاهد. نکته دیگر در نحوه قرارداد ها و برخورد حقیقی و حقوقی با اعضای صنف سینمای مستند است. این که در عمل تا چه اندازه می‌توان بر عدالت کاری تکیه کرد، به زبان بهتر چه تضمینی برای فعالیت منصفانه همه اعضای جامعه مستند وجود دارد؟
نقاشی تاکید کرد: به عنوان عضوی از هیات مدیره انجمن صنفی سینمای مستند و به نمایندگی از طیف گسترده ای از همکاران، امید دارم تا شرایطی فراهم شود که بتوانیم در ثبت هر چه بهتر رخدادهای فرهنگی و اجتماعی که دغدغه جدی و همیشگی این سالیان سینمای مستند بوده، سهمی قابل قبول داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: آیین نامه هیات وزیران می‌تواند مانع از فعالیت سلیقه‌ای آن دسته از ارگان‌ها باشد که بودجه خود را بنا بر تعاریف کلیشه ای، صرف مشارکت در تولید پروژه‌های سینمایی یا سریال‌هایی می‌کنند که مسیرهای هموارتری برای اختصاص یا دریافت بودجه دارند. جدیت در اجرای آیین نامه می‌تواند از مشارکت صرفا تشریفاتی این سازمان‌ها که تنها به درج نامشان در یک محصول فرهنگی بسنده می‌شود، جلوگیری کند.
این پژوهشگر و مستندساز گفت: ابلاغ آیین نامه را به فال نیک می‌گیریم و منتظر می‌مانیم تا از جزییات آن آگاه شویم. بی‌شک انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برای همفکری و مشاوره، آماده همکاری است تا آینده‌ای بهتر برای سینمای ایران و به ویژه سینمای مستند که نقش مهم و حیاتی در سرنوشت فرهنگی ایران دارد رقم خورد.

اگر هدف تولید فیلم مستند باشد خوب است

محمد تهامی‌نژاد نیز در این باره، اظهار داشت: این امر از نظر تولید کار بر ای مستندسازان اقدام مهم و مثبتی است البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که ارائه دهندگان این طرح‌ها نقش مستندسازان را به عنوان نیروهای هنری بپذیرند نه به عنوان تبلیغات.

وی ادامه داد: در مجموع برای طرح‌ها و پروژه های مهم دولت دو نوع مستندسازی وجود دارد ابتدا اینکه مهندسین پروژه خودشان جزئیات را ثبت می کنند و به صورت آرشیو نگهداری می کنند و نوع دیگر بدین شکل است که فیلم مستندی درباره آن اقدام مهم ساخته می شود که اگر این نوع فیلم ها توسط مستندسازان انجام شود که تخصص اینکار را دارند قطعا مفید خواهد بود و در سال‌های گذشته نمونه های اینچنینی داشته‌ایم.

تهامی‌‎نژاد گفت: اگر هدف تولید فیلم مستند باشد خوب است زیرا مستندسازانی داریم که علاقمند به تولید این نوع فیلم های مستند هستند و با اینکار فرصت‌های لازم برای تولید علایقشان به وجود می آید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش انجمن صنفی مستندسازان پیشنهاد این طرح را داده بود تا در پروژه‌های دولت از تجارب مستندسازان و کارگردان‌های فیلم مستند بهره‌مند شوند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *