11:56

۵ فیلم سینمایی قرار است با حمایت سازمان سینمایی مورد بررسی قرار گرفته و اکران شوند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، تعداد قابل توجهی از سینماگران درخواست برگزاری مسابقات فوتبال، والیبال و یا پخش مناظرات در سالن‌های سینما را کرده اند. آن‌ها معتقدند که فیلم‌ها نتوانسته است چراغ سینما‌ها را روشن نگه دارند و فروش فیلم‌ها نا امید کننده است. حال سوالی که مطرح مي‌شود این است که آیا فیلم‌ها از لحاظ کیفی و جذاب بودن مشکل دارند و یا کرونا باعث نیامدن مردم به سینماهاست؟
اگر مشکل فقط کروناست که در سینما‌ها تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و با باز شدن سینما در کشور فرانسه شاهد صف‌های طولانی مردم برای رفتن به سینما بودیم.
به نظر می‌رسد مشکل نیامدن مردم به سینما‌ها تنها به کرونا ختم نمی‌شود؛ عدم کیفیت فیلم‌ها، نبود فیلمساز‌های جریان ساز بیانگر این موضوع است که در تربیت کردن فیلمساز‌ها نیز ضعیف بوده ایم.
طبق پیگیری باشگاه خبرنگاران از یکی از سینماهایی که پخش فوتبال داشتند، مسئولان سینما بسیار از استقبال مخاطبان رضایت داشتند و اظهار کردند که فروش بلیت فوتبال ایران – بحرین از فروش فیلم‌ها بیشتر بوده است.
از طرفی دیگر گسترش بی اندازه آثار شبکه خانگی و پخش فیلم‌ها به صورت آنلاین یا به صورت پخش در شبکه نمایش خانگی و وضعیت نامناسب اقتصادی باعث شده است مردم با خود بگویند اشتراک می‌خریم و بیش از یک فیلم را همراه خانواده می‌بینیم.
باز مشکلی که سینما را تهدید می‌کند حضور بخش قابل توجهی از فیلمسازان خوب و بد در ساخت سریال‌های نمایش خانگی هستیم که با توجه به آن بازیگران هم سر این کار‌ها هستند و فرصت حضور در سینما را پیدا نمی‌کنند.
اما مدیران فرهنگی ما در این باره چه اندیشه‌ای کرده‌اند؟ با پاک کردن صورت مسئله مشکل سینما‌ها حل می‌شود؟ آیا راه جان دادن به سینما‌ها پخش فوتبال، والیبال یا مناظره است؟ آیا این حرکت غیرفرهنگی بهبودبخش اوضاع سینما است؟
از طرفی سینماداران از حمایت نکردن‌ها خسته هستند و به فکر چرخاندن سینما و پرداخت هزینه‌ها هستند. شاید نتوان به آن‌ها خرده بگیریم؛ بلکه این مسئولان هستند که باید پاسخگو باشند، اما هیچکدام جواب گوی تلفن هایشان نیستند و فقط منتظرند یک نفر از اهالی فرهنگ و هنر از دنيا برود و یک دلنوشته‌ای منتشر کنند.
اخیرا فرزاد موتمن کارگردان سینما نیز در استوری خود نسبت به تغییر کاربری سینما به پخش فوتبال و و الیبال واکنش تندی نشان داد و یک مثال از سینما ترکیه آورد که در هیچ کجای دنیا این کار را نمی‌کنند و همه منتظر شدند تا شرایط کرونا بهبود پیدا کند. با اين کارها مردم مجدد به سینما‌ها می‌آيند.
اما ما در سینمای ایران باید به این مسائل توجه کنیم که تربیت فیلمساز‌های جریان ساز، بهبود کیفیت فیلم‌ها، مدیریت کمی ساخت سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی، وجود مسئولان دلسوز و ایجاد انگیزه برای رفتن مردم به سینما تا دوباره سینما به سبد کالای فرهنگی مردم اضافه شود.
قرار است از بین فیلم‌های «دینامیت»، «انفرادی»، «درخت گردو»، «عروسی مردم» و «چپ، راست» سازمان سینمایی تصمیم گیری کند و دو فیلم را برای نمایش آماده کند و از آن‌ها حمایت مالی داشته باشد.
از آنجایی که گفته می‌شود دو فیلم «دینامیت» و «چپ، راست» از قابلیت کمدی بالاتری نسبت به دیگر فیلم‌ها دارند، اما باز هم سرنوشت این فیلم‌ها نیز مبهم است. با این حال در این باره با سید محمد حسینی منتقد و کارشناس سینما به بررسی این موضوع پرداخته ایم.
سید محمد حسینی منتقد و کارشناس سینما در باره رونق سینما‌ها با نمایش این فیلم‌ها گفت: ما با یک شیب تند نمی‌توانیم به شیوه‌ای مطلوب برسیم؛ مگر اینکه یک فیلم پدیده به سینما‌ها بیاید تا مردم با سینما‌ها آشتی کنند. به عنوان مثال فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی می‌تواند به این موضوع کمک کند.
وی درباره فیلم‌های کمدی نیز گفت: به نظر نمی‌رسد این فیلم‌ها هم رونق آنچنانی به سینما‌ها بدهند.
حسینی با اشاره به فیلم مجید مجیدی بیان کرد: دیدیم این فیلم با اینکه نام مجیدی پشتش بود هم اقبال چندانی در گیشه‌ها نداشت.
وی تصریح کرد: سفره مردم کوچک شده و بحران کرونا دلیل این بی رمقی سینما‌ها شده است، اما باید توجه کرد که مردم ایران برای فرهنگ ارزش زيادي قائل هستند، اما در حال حاضر سینما انتخاب اول آن‌ها نیست.
البته این صحبت با مصاحبه‌های صاحبان این فیلم‌ها با رسانه‌های مختلف از جمله باشگاه خبرنگاران جوان مغایر است.
حال باید دید کدام از این فیلم‌ها انتخاب شده و به سینما چه کمکی می‌کنند. از بین این فیلم‌ها سه فیلم فضای کمدی دارد، یک فیلم اجتماعی با فضای مفرح دارد و یک فیلم به واقعه‌ای تاریخی و تلخ می‌پردازد.
طبعا در این روز‌های کرونایی و غم آلود کشور شاید بهترین گزینه انتخاب دو فیلم کمدی باشد. ما دیدیم که فیلم‌های خوبی، چون «خورشید» که جایزه‌های بین المللی و داخلی را دریافت کرد اقبال آنچنانی از آن نشد و حتی به قاچاق هم رفت. پس به نظر می‌رسد فیلمی مثل «درخت گردو» دچار سرنوشت فیلم «خورشید» شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *