11:19

موزه هنرهای معاصر تهران و مجموعه بی‌نظیر آن سوژه ششمین قسمت از سری مستندهای «نگاه دوموس به ایران» از سفارت ایتالیا در تهران شد.

به گزارش ایرنا از سفارت ایتالیا در تهران، سلسله برنامه نگاه دوموس به ایران در جدیدترین قسمت خود با عنوان موزه هنرهای معاصر تهران: ضد بنا (The Tehran’s Contemporary Art Museum. The Anti-Monument) به داستان منحصربه‌فرد این موزه معروف و مجموعه های آن می‌پردازد.

در این قسمت که در خلال یک رویداد به میزبانی جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران به نمایش درآمد، همچنین شاهکارهای هنر ایتالیا در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران از جمله پرده سبز اثر زیبای میکل آنژ پیستولتو نقاش معروف ایتالیایی، یکی از جذابترین قطعات از سری مجسمه‌های اسب و سوارکار اثر مارینو مارینی مجسمه‌ساز ایتالیایی و تندیس‌های برنز از مجموعه صور منحصربه‌فرد استمرار در فضا از اومبرتو بوچونی و مجموعه فلک از آرنالدو پومودورو، به مخاطب معرفی می‌شود.

هدف از ساخت موزه هنرهای معاصر که در دهه ۷۰ میلادی توسط کامران دیبا معمار ایرانی طراحی شد، ساخت یک‌ نهاد عمومی برای انعکاس اهمیت هنر معاصر ایران و نقش هنرمندان ایرانی بود. در گذر زمان، این موزه تعداد قابل توجهی از شاهکارهای ایرانی و بین المللی از هنر مدرن و معاصر را به مجموعه آثار هنری خود اضافه کرد تا جایی که حالا مالک بزرگترین مجموعه آثار هنری مدرن و معاصر غربی در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است.

مجموعه مستند ۱۰ قسمتی نگاه دوموس به ایران به همت سفارت ایتالیا در ایران و با همکاری مجله طراحی و معماری ایتالیایی و معتبر داموس تهیه شده است. این برنامه که تاکنون به ششمین قسمت خود رسیده، مستندنگاری گزارش‌هایی است که طی بیش از هشت دهه مجله دوموس در مورد معماری مدرن ایران تالیف و منتشر کرده است. هر قسمت از این مستندها که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هستند، به یکی از مقالات دوموس اختصاص دارد که به اثری تحقق یافته در ایران پرداخته و با تعمق در محتوای آنها مراحل بالندگی و رشد آنها را دنبال می‌کند. هر قسمت این مجموعه به انگلیسی روایت‌خوانی‌ و به فارسی زیرنویس شده است.

دوموس(Domus) یک مجله معتبر ایتالیایی در زمینه معماری، هنر و طراحی است که در سال ۱۹۲۸ توسط جیو پونتی طراح، نویسنده و مدرس ایتالیایی پایه‌گذاری شد و توسط هیئت‌تحریریه‌ای متشکل از طراحان مطرح هر سال ۱۱ شماره از آن به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی منتشر و در سراسر جهان توزیع می‌شود. این مجله از ابتدا حوزه تمرکز خود را هنر و معماری دوران مدرن و بعدها پست‌مدرن در مناطق شهری، روستایی و حومه شهر اعلام کرد و بررسی معماری و طراحی داخلی ایتالیا با توجه به هنرهایی چون خانه‌آرایی، گل‌کاری و حتی آشپزی از دیگر ماموریت‌های این نشریه بود.
این مجله البته در تمام دوران انتشار خود به معماری مدرن در دیگر کشورها نیز پرداخته و گزارش‌های مختلفی در مورد معماران مطرح کشورهای مختلف منتشر کرده است. سنت توجه به معماری جهان دوموس حتی در دوران حکومت فاشیست‌ها در ایتالیا با وجود موانع مختلف ادامه داشت.

مستند موزه هنرهای معاصر تهران: ضدبنا و قسمت‌های پیشین مجموعه نگاه دوموس به ایران (تهران قاجار. موزه آبگینه و سفالینه و اقامتگاه سفارت ایتالیا، ارسی خانه. پنجره ای بر ترکیب منحصر به‌فرد تاریخ و مدرنیت در ایران، دیدار معماری با طبیعت توسط سارا کلانتری و رضا صیادیان، Gaetano Pesce و کتابخانه ملی تهران و ویلای برادر بزرگتر اثر علیرضا تغابنی) روی حساب‌های کاربری سفارت ایتالیا در یوتیوب، اینستاگرام و توییتر قابل دسترسی و مشاهده هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *