بهزاد عبدی:

موسیقی نواحی سرشار از ملودی‌های غنی است

موسیقی نواحی و محلی سرزمین ما سرشار از ملودی‌های غنی و فواصلی است که به شدت مدرن هستند و آهنگسازان بزرگ دنیا آرزو دارند که به چنین منابعی دسترسی داشته باشند.
به گزارش ستاد خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی: بهزاد عبدی موسیقیدان و آهنگساز شناخته شده و مطرح کشور با بیان اینکه موسیقی نواحی و محلی سرزمین ما سرشار از ملودی‌های غنی و فواصلی است که به شدت مدرن هستند، گفت: به عقیده‌ من ریشه‌ هر هنری به از دل خاک برآمدن آن هنر برمی‌گردد و هر قدر آن هنر ریشه‌دارتر باشد، غنی‌تر است.
عبدی ادامه داد: البته این دلیل نمی‌شود که امروز ما فقط به این نوع از هنر بپردازیم، اما قطعاً بررسی و شناخت آنها به شدت لازم و ضروری است. در واقع ما باید بدانیم که ملودی‌های موسیقی نواحی و محلی که از سالیان دور به صورت سینه به سینه به ما رسیده، از کجا آمده و بر چه اساسی شکل گرفته است. وقتی ما این موارد را بدانیم و درباره فواصل یا اینتروال‌های ملودی‌های محلی‌مان اطلاعات و شناخت کافی داشته باشیم آن‌وقت می‌توانیم این فواصل را گرفته و آنها رشد و گسترش بدهیم.
آهنگساز اُپراهای عاشورا و مولوی افزود: نباید فراموش کنیم که آهنگسازانی مانند کلود دبوسی یا موریس راول و بسیاری از آهنگسازان برجسته مکتب امپرسیون، خودشان را کشتند تا بتوانند به فواصل پنتاتونیک که ریشه آنها به ۵ هزار سال قبل در کشور چین برمی‌گردد، نزدیک بشوند. حالا ما در دل خودمان و در نقاط مختلف کشورمان انبوهی از این فواصل و در واقع مُدهای ایرانی را داریم که بسیاری در دنیا آرزو دارند به چنین منابعی دسترسی داشته باشند.
او با اشاره به خلاء و کمبود آموزش موسیقی نواحی و محلی در محیط‌های دانشگاهی، تصریح کرد: وظیفه همه‌ ماست که درباره موسیقی نواحی و محلی بررسی کنیم، فواصل آنها را استخراج کنیم و سپس به صورت آکادمیک‌ آنها را آموزش بدهیم تا سطح موسیقی کشور بالا برود. البته قرار نیست که حتماً کتاب‌های قطوری در این‌باره نوشته بشود، اما حداقل باید در حد یک جزوه و به صورت سرفصل‌ در دروس دانشگاهی به آن‌ها اشاره بشود و دانشجوهای موسیقی با آن‌ها آشنا شوند.
این دازنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی جشنواره فیلم فجر همچنین درباره اینکه چه مواردی می‌تواند به جشنواره موسیقی نواحی در رسیدن به اهدافی که دارد کمک کند، گفت: من دقیقاً نمی‌دانم که جشنواره نواحی چقدر توانسته به هدف‌های خودش برسد، اما مطمئناً تاکنون هنرمندانی از این جشنواره بهره‌برداری‌ لازم را کردند، اما به خاطر مدون نشدن مسائل موسیقی نواحی در سال‌های گذشته، به نظر می‌رسد که این رویداد آنچنان که باید نتوانسته برای هنرجویان و دانشجویان جذابیت ایجاد کند. با این حال چنانچه روند برگزاری جشنواره به سمتی برود که بتواند برای نسل جوان جذابیت لازم را فراهم کند قطعاً تأثیر مثبت آن را می‌توان در آینده نزدیک احساس کرد.
عبدی در پایان با یادآوری این نکته که بعنوان آهنگساز اُپراهای عاشورا و حافظ تنها از ردیف استفاده نکرده و خیلی از فواصل کارهایش را از موسیقی نواحی درآورده و در ارکسترهای جهانی از آن‌ها استفاده کرده، توضیح داد: نکته مهم دیگری که لازم است به آن اشاره کنم اینست که بعضی موسیقی تلفیقی و فیوژن را با موسیقی نواحی یکی می‌دانند در حالی‌که موسیقی تلفیقی و فیوژن ربطی به موسیقی نواحی ندارد. موسیقی نواحی یعنی اینکه برویم به سراغ مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های مان و با آن‌ها صحبت کنیم و بپرسیم و بفهمیم که این ملودی‌هایی را که به صورت سینه به سینه به آ‌نها رسیده و زمزمه می‌کنند از کجا آمده و ریشه‌ی آنها را بشناسیم.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *