علیرضا رئیسیان در گفت وگو با بانی فیلم: جشنواره های بی کیفیت، منافع مالی برای متولیانشان دارند

نفس برگزاری جشنواره های متعدد در کشور ما، خودنمایی تشکیلات متولیانش است

کارگردان «چهل سالگی» و «ایستگاه متروک» برگزاری جشنواره های مختلف داخلی و برگزاری بدون هدف آنها را در پیشرفت سینما بی فایده دانست.
علیرضا رئیسیان در گفت وگو با بانی فیلم درباره لزوم برگزاری جشنواره های متعدد داخلی اظهار داشت: در اینجا مسئله مهم بحث کمی جشنواره ها مطرح نیست، بلکه نکته اصلی درباره کیفیت جشن ها یا جشنواره هایی هست که در سال های اخیر به عناوین مختلف و با تبلیغات آنچنانی برگزار شده اند. معمولاً تمام جشنواره ها در دنیا با یک هدف خاص و با برنامه ریزی اصولی برگزار می شوند. جالب اینکه حتی اگر موضوعات سالیانه این فستیوال ها تغییر کند، اما باز هم در هدف اصلی تغییری ایجاد نمی شود.
وی افزود: هدف از برگزاری جشنواره نیز نشان دادن قالب آن هدف و کمک به پیشرفت صنعت سینما در اشکال گوناگون است. به عنوان مثال اگر جشنواره فیلم کوتاه در کشوری برگزار شود، شما می بینید برگزارکنندگان آن از ابتدای پیدایش تا الان همان هدف اولیه را دنبال کرده و در راستای پیشرفت آن نیز حرکت می کنند. تجربه نیز نشان داده که در پیشبرد این امر نیز همیشه موفق بوده اند.
این کارگردان در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره های متعدد در کشورمان افزود: متأسفانه در کشور ما برگزاری چنین جشنواره هایی بیشتر در جهت خودنمایی تشکیلات متولیان آن است. تشکیلاتی که از ثبات کافی نیز برخوردار نیستند. با تغییر هر گروه از مدیران هم می بینید که هدف اصلی راه اندازی جشنواره به کل دگرگون می‌شود کما اینکه برخی از بانیان چنین مراسمی از اساس هدفی در پی خود ندارند. به عنوان مثال کل تولیدات ورزشی ما فقط برای صدا و سیما است و طبعا جشنواره آن نیز باید توسط این سازمان برگزار شود. پس نیازی به برگزاری آن در بیرون از فضای صدا و سیما وجود ندارد. ضمن اینکه برگزاری چنین فستیوالی آیا کمکی به تولید فیلم های ورزشی می کند یا خیر؟! آیا سایر جشنواره ها از جمله جشنواره داخلی و جهانی فجر و فستیوال های دیگر در سال های گذشته کمکی به پیشرفت صنعت سینما کرده اند؟!
رئیسیان گفت: به نظرم برای یک بار هم که شده بیاییم اهداف فستیوال ها را – نه تنها در سینما بلکه در همه حوزه های عمومی – بررسی کنیم و ببینیم آیا برگزاری و هزینه های جانبی آنها در وضعیت اقتصادی نابسامان این روزهای کشور با عقل و منطق منطبق است یا خیر. در واقع با بررسی اصولی راحت می توان فهمید که ما در طول سال به چه میزان جشنواره احتیاج داریم و قالب های آن نیز به چه شکل خواهد بود. متأسفانه در کشور ما وقتی جشنواره ای شکل می گیرد، حذف آن با تغییر مدیران نیز غیر ممکن است. جشنواره هایی که همیشه اهداف زیگزاگی داشته اند و حتی برخی متضاد یکدیگر برگزار شده اند. فکر می کنم با چنین شرایطی شکل پیدایش این جشنواره ها نیز از اساس اشتباه بوده است.
کارگردان «دوران عاشقی» با اشاره به انتخاب اعضای کارگروهی که در برگزاری جشنواره های داخلی تصمیم می گیرند نیز گفت: اخیراً در جایی خواندم که برای نحوه برگزاری جشنواره های داخلی، کارگروهی تشکیل شده که اکثر اعضای آن با این حوزه کاملاٌ غریبه هستند. جای تأسف دارد که در کشورمان افرادی وجود دارند که حتماً باید برای آنان پست های مدیریتی ایجاد شود و نتیجه آن نیز همین می شود که ما به تعداد روزهای هفته یا ماه و حتی سال جشنواره های مختلف داریم که تقریباً بخش عمده این ها ماهیت کاربردی ندارند.
وی در پایان افزود: با یک برنامه ریزی درست و اصولی می توان اندازه انگشتان دو دست، جشنواره با کیفیت و معتبر برگزار کرد. جشنواره ای که به پیشرفت صنعت سینما (در اشکال گوناگون چه مستند، فیلم بلند و کوتاه سینمایی) و انگیزه برای فیلمسازان کمک شایانی کند، نه اینکه حضور آن تنها در بیلان مدیریتی آن مدیر ثبت شود و از لحاظ مالی نیز منافع فراوانی برای سازندگانش ایجاد کند. اتفاقی که در حال حاضر به مراتب در کشور ما قابل مشاهده است و انتقاد پی در پی سینماگران نیز در تصحیح روند کاری آنها هیچ تأثیری ندارد.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *