رهبر:

نقش موسیقی در انیمیشن را دست‌کم نگیریم

آرمین رهبر که هم‌اکنون مشغول ساخت موسیقی انیمیشن‌های «قصه‌ها و پندها» و «مرزبان‌نامه» است، بر اهمیت و نقش موسیقی در انیمیشن تاکید کرد.
آرمین رهبر آهنگساز درباره جدیدترین فعالیت‌هایش به مهر گفت: هم‌اکنون مشغول ساخت موسیقی انیمیشن‌های «قصه‌ها و پندها» به کارگردانی علیرضا سپهری راد و «مرزبان‌نامه» به کارگردانی بهروز سلطانی‌فر هستم که این آثار در مرکز پویانمایی صبا تولید شده‌اند. وی افزود: «قصه‌ها و پندها» در ۵۲ قسمت با اقتباس از متون کهنی چون «فیه‌مافیه» و «مرزبان‌نامه» ساخته شده است. برای ساخت موسیقی این مجموعه من از گام‌های موسیقی کلاسیک ایرانی استفاده کردم. تار و سه‌تار ساز اصلی در موسیقی تیتراژ این کار است و در موسیقی متن هم از سازهایی چون کمانچه بهره بردم. این آهنگساز درباره موسیقی «مرزبان‌نامه» نیز توضیح داد: این انیمیشن نیز در ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای تهیه شده است و داستان‌های آن از زبان حیوانات روایت می‌شود. به جرات می‌توانم بگویم کیفیت این کار با بهترین نمونه‌های آمریکایی نیز برابری می‌کند. موسیقی این کار نیز به صورت ارکسترال با استفاده از گام‌های موسیقی ایرانی تولید شده است.
آرمین رهبر در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از وضعیت فعلی ساخت موسیقی برای انیمیشن در ایران، گفت: در نظام انیمیشن سازی ایران ساخت موسیقی چندان جدی گرفته نشده و معمولا با یک ساز کیبورد و ملودی‌های ساده کار را به سرانجام می‌رسانند. این در صورتی است که در بیشتر انیمیشن‌های ماندگار جهان از پیچیده‌ترین موسیقی‌ها استفاده شده است. آهنگساز انیمیشن «ستارگان ایرانی» ادامه داد: در این دهه موسیقی انیمیشن‌های ایرانی آنقدر تکراری و ساده شده که طیف مخاطبان یعنی کودک و نوجوان آنها را نمی‌شنوند. در حالی که ما هنوز هم موسیقی انیمیشن‌های خارجی را که در کودکی‌مان پخش می‌شدند، به خاطر داریم. وی همچنین با اشاره به این نکته که انیمیشن اگر موسیقی مناسب و فاخری نداشته باشد مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی‌کند، گفت: ملودی‌های سطحی و موسیقی‌های سبک باعث شده تا انیمیشن‌های ایرانی به اندازه ظرفیت‌شان مخاطب نداشته باشند. ما باید به جایی برسیم که برای ساخت موسیقی انیمیشن از ارکستر و سازهای زنده استفاده کنیم.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *