11:21

سه گروه موسیقی در سومین شب اجراهای برخط «ماه و نوا» در تالار رودکی قطعاتی از موسیقی اقوام، کلاسیک و سنتی را برای مخاطبان اجرا کردند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از انجمن موسیقی ایران، در شب سوم اجراها (شنبه شب ۲۲خرداد) و مطابق با جدول پخش، ابتدا گروهی دو نفره متشکل از عزیز تنها و یاسمین تنها نوازنده دوتار از منطقه شرق و جنوب خراسان روی صحنه رفتند و قطعات تکنوازی کفنه زنی، همنوازی مربوط به موسیقی بانوان منطقه شرق خراسان، مقام دل شیدا، تکنوازی جَل توسط یاسمین تنها، همنوازی از رفتار محلی منطقه شرق خراسان و در پایان دو مقام ترکیبی را اجرا کردند.

از نوای موسیقی اقوام تا موسیقی کلاسیک در تالار رودکی

اجرای دوم توسط گروه تریو لوتوس انجام شد. این گروه متشکل از یاسمن کوزه‌گر نوازنده ویولنسل، پویا دهلاری نوازنده ویولن و ارشیا قربانی نوازنده پیانو از یک سال گذشته و همزمان با اوج‌گیری ویروس کرونا شروع به تمرین و فعالیت کرد و اجرای دوم خود را در کنسرت ماه و نوا پشت سر گذاشت. این گروه در این کنسرت، سه ملودی از گلینکا آهنگساز روسیه‌ای، یک ملودی از روبینشتاین نوازنده پیانو لهستانی- آمریکایی و دو قطعه از اسکریابین آهنگساز و نوازنده پیانو روسیه‌ای اجرا کردند.

از نوای موسیقی اقوام تا موسیقی کلاسیک در تالار رودکی

اجرای پایانی شب سوم نیز به اجرای بهنوش بهنام‌نیا نوازنده ویولن و کیوان طاهری نوازنده تنبک اختصاص داشت. این گروه قطعاتی را در آواز افشاری اجرا کردند. بداهه‌نوازی، پیش درآمد، رقص چوبی استاد ابوالحسن صبا، و دو چهار مضراب از جمله قطعاتی بود که این گروه دو نفره اجرا کردند.

در شب نخست اجراها (پنجشبه شب ۲۰ خرداد)، در ابتدا حیدر کاکی نوازنده تنبور و همایون کاکی نوازنده کمانچه به روی صحنه رفتند و قطعات آواز بر اساس مقام شاخوشینی ( نوع دوم) با شعری از باباطاهر، قطعه مژدگانی به آهنگسازی حیدرکاکی و با شعری از مولوی کرد، مقام شاخوشینی (نوع اول) و قطعه هی لاوه شعر و ماودی فلکلور با تنظیمی از حیدر کاکی، قطعه وه هار(بهار) به آهنگسازی حیدر کاکی و شعری از مولوی کرد، مقام غریبی با شعری از مولوی کرد، قطعه شیرین شمامه و شلیر به آهنگسازی حیدر کاکی و شعر فولکلور، قطعه نازدار ملودی (فولک) و با تنظیم حیدر کاکی و شعری از مولوی کرد و در پایان قطعه بی‌کلام (راز) را اجرا کردند.

در شب دوم اجراها (جمعه‌شب ۲۱خرداد)، در ابتدا همایون پشتدار نوازنده کمانچه و بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه‌ای از لرستان روی صحنه رفتند و قطعات ضربی علی دوستی و رقص سه پا و دو پا را اجرا کردند. بخش دوم هم به گروه سه نفره متشکل از فرمهر بیگلو و نرگس ناجی نوازنده ویولن و مطهر حسینی نوازنده پیانو اختصاص داشت که قطعات آیینه در آیینه اثر آروو پارت و اپرایی از دمیتری شوستاکوویچ را اجرا کردند. اجرای پایانی شب دوم نیز به گروهی متشکل از پویان بیگلر نوازنده تار، فرهاد زالی نوازنده نی و نازنین پدر ثانی نوازنده تنبک اختصاص داشت. این گروه در این اجرا، قطعاتی  را در دستگاه همایون و همچنین آواز شوشتری، پیش درآمد آواز شوشتری، چهار مضراب شوشتری، ضربی سوز و گداز، تصنیف بیداد و تصنیف ساقیا را اجرا کردند.

چهارمین دوره کنسرت‌های برخط ماه و نوا به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی برگزار شد.

انجمن موسیقی ایران با انتشار جدول پخش اجراهای برخط ماه و نوا اعلام کرد: علاقه‌مندان می‌توانند این اجراها را در صفحات اینستاگرامی این انجمن‌، بنیاد رودکی و هفدانگ رایگان تماشا کنند.

براساس جدول منتشرشده، ۱۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی در این برنامه حضور دارند‎ و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و برای رعایت مصوبات و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، اجراهای این برنامه‌ها مجازی پخش می شود.

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهند شد.

از نوای موسیقی اقوام تا موسیقی کلاسیک در تالار رودکی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *