حضور بی دلیل سه کارگردان با فیلم غیر اول بین فیلم اولی ها در غفلت اعضای هیأت انتخاب

«نگاه نو» فجر ۳۸؛ اشتباهات عجیب و آماتوری یا نقص قانونی؟!

در حال بارگزاری فیلم...

بانی فیلم، گروه سینمای ایران، هادی اعتمادی مجد: «این ۱۰ فیلم نخستین تجربه فیلمسازان هستند که پروانه ساخت سینمایی خود را از سازمان سینمایی کسب کرده‌اند». این جمله ای بود که روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، در قالب خبر اعلام اسامی فیلم‌های بخش «نگاه نو» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منتشر کرد تا اهالی حرفه ای سینما و رسانه، در کنار ساعت نامتناسب انتشار خبر در حوالی نیمه شب دوشنبه نهم دی ماه، با مرور لیست مذکور حسابی شگفت زده شوند. شگفتی از بی اطلاعی اعضای این هیأت که ظاهراً قرار است بخشی از بزرگترین رویداد سینمایی کشور را مدیریت کنند. افرادی که برای قضاوت در این باره هنوز نمی دانند سه کارگردان حاضر در لیست انتخابی آنان، فیلم دوم یا چندم شان را ساخته اند! (جالب آنکه ویدئویی از قرائت اسامی فیلم های این بخش توسط محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت کشورمان نیز در ساعت دو و نیم بامداد(!) منتشر شد تا پروسه عجیب زمان انتشار اخبار توسط روابط عمومی جشنواره فجر و البته سازمان سینمایی تکمیل شود!).

 

زیرپا گذاشتن قانون توسط هیأت انتخاب

 

۲۹ مهر ماه امسال زمانی که فراخوان سی و هشتمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر در سه بخش اصلی مسابقه سینمای ایران، تبلیغات و تجلی اراده ملی و بخش جنبی منتشر شد، در بخش نگاه نو که ویژه فیلم اول کارگردانان است، با صراحت بر لزوم فیلم اولی بودن برای شرکت در این بخش تأکید شده است. در فراخوان مذکور در این بند آمده:« فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران و یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد».

در لیستی که دیشب منتشر شد نام این فیلم ها به چشم می خورد:۱-آن شب (کارگردان: کورش آهاری، تهیه‌کننده: محمد درمنش)، ۲- بی‌صدا حلزون (کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته)، ۳- پدران (کارگردان: سالم صلواتی، تهیه‌کننده: شهرام مسلخی)، ۴- پوست (کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح)، ۵- دشمنان (کارگردان: علی درخشنده، تهیه‌کننده: مجید برزگر)، ۶- روز صفر (کارگردان: سعید ملکان، تهیه‌کننده: سعید ملکان)، ۷- ریست (کارگردان: محمدرضا لطفی، تهیه‌کننده: سیدامیر سیدزاده)، ۸- شنای پروانه (کارگردان: محمد کارت، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی)، ۹- کشتارگاه (کارگردان: عباس امینی، تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی) و ۱۰-لباس شخصی (امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: حبیب والی‌نژاد).

حال آنکه از این بین، عباس امینى، سالم صلواتی و محمدرضا لطفی فیلم اولی محسوب نمی شوند و طبق فراخوان، اجازه و امکان حضور در بخش نگاه نو را ندارند. ضمن اینکه چنین اقدامی شاید نوعی بی تفاوتی نسبت به سابقه این فیلمسازان نیز تلقی شود.

عباس امینی پس از کارگردانی «والدراما»، «هندی وهرمز» و «ابراهیم» و اکران آنها در هنر و تجربه، امسال «کشتارگاه» را به عنوان چهارمین فیلمش ساخته است. لطفی سال ۹۲ فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» را ساخت که سال ۹۳ در گروه هنر و تجربه اکران شد. سالم صلواتی نیز سال ۹۲ فیلم «زمستان آخر» را کارگردانی کرد. این سه فیلم بعضاً هم در جشنواره های جهانی با عنوان فیلم سینمایی شرکت داده شده اند. حال مشخص نیست که چرا هیأت انتخاب در گزینش آنها حتی به مفاد فراخوان جشنواره فجر امسال هم وقعی ننهاده اند.

البته شاید هیأت انتخاب فیلم های قبلی این کارگردانان را فیلم ویدئویی در نظر گرفته باشد که با توجه به اکران آنها در گروه سینمای هنر و تجربه، این فرضیه محلی از اعراب نخواهد داشت. مگر آنکه واژه «سینما» از هنر و تجربه کنار گذاشته شده باشد یا با ترکیب جدید «گروه ویدئوی هنر  و تجربه» شناخته شود که بی شک این طور نیست!

بویژه وقتی در تعریف طرح سینمای هنر و تجربه می خوانیم:«در این طرح «فیلم هنری» به اثری سینمایی – در هر قالب زمانی کوتاه و بلند و داستانی و مستند و انیمیشن و… – گفته می‌شود که فرم و محتوای آن تمایلات و حساسیت‌ها و کنجکاوی‌های زیبایی‌شناسانه تماشاگران را برانگیزد و ذوق و سلیقه بصری آنان را ارتقا دهد».

 

صرفاً جهت یادآوری ابهامات!

 

دی ماه سال گذشته زمانی که ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین دوره جشنوار فیلم فجر در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر حاضر شد، گفت: «طبق آیین نامه ملاک پروانه ساخت سینمایی بوده که به نظرم این هم نیازمند بازنگری است. چون بعضی از فیلم ها با پروانه ویدئویی ساخته می شود و در گروه هنر و تجربه اکران می شود یا در جشنواره های سینمایی دنیا حضور پیدا می کنند. این فیلمسازان را نمی شود گفت فیلمسازان فیلم اول هستند. این نقص وجود دارد و نیازمند بازنگری است. حتما در آیین نامه جشنواره فجر سی و هشتم که فکر می‌کنم قبل از عید منتشر شود این بازنگری صورت خواهد گرفت».

آنچه داروغه زاده سال گذشته از آن با لفظ «نقص» یاد کرد و وعده رفعش در آیین نامه جشنواره فجر سی و هشتم را داد که هنوز دیده نشده و مشخص نیست چرا این مورد مهم و شبهه برانگیز تا امروز همچنان جزو ابهامات قرار دارد.

در بندی از فراخوان جشنواره فجر این دوره آمده: «تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است». باید دید ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، در این باره وارد عمل خواهد شد یا سیاست سکوت و بی اعتنایی را در پیش خواهد گرفت.

 

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *