ماني حقيقي در نشست رسانه اي فيلم سينمايي«اژدها وارد مي شود»:

نیش نمی زنیم، حرف می زنیم!

سومین نشست خبری در نهمین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، به نقد و بررسی فیلم سینمایی«اژدها وارد می شود» به تهیه کنندگی و کارگردانی مانی حقیقی اختصاص داده شد.

به گزارش بانی فیلم، جلسات نقد و بررسی فیلم های اکران شده که هر روز صبح در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود، با وجود تاخیرهای متعدد در زمان برگزاری و لغو این جلسات بدون اطلاع قبلی، امروز۲۰ بهمن ماه نیز با یک ساعت تاخیر با بررسی فیلم سینمایی«عادت نمی کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و«برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری کار خود را آغاز کرد. همچنین نشست رسانه ای فیلم سینمایی«پل خواب» به کارگردانی اوکتای براهنی که شب گذشته با استقبال خوب مخاطب ها رو به رو شده بود هم با اعلام قبلی کارگردان این فیلم برگزار نشست. در سومین نشست خبری که به بررسی فیلم سینمایی«اژدها وارد می شود» اختصاص داده شده بود، مانی حقیقی؛تهیه کننده و کارگردان، همایون غنی زاده، امیرجدیدی، احسان گودرزی، گیتا تجمل به عنوان بازیگر حضور داشتند. حسام الدین مقیمی کیا مدیریت این جلسه را برعهده داشت و حسین معززی نیا هم به عنوان منتقد سینمایی در این جلسه حاضر شد. مانی حقیقی در خصوص ساخت این فیلم و ایده اجرایی خود گفت: «من فکر می کنم افراد اگر حرف های من در این فیلم را درک نکرده اند، بهتر است بار دیگر این فیلم را تماشا کنند و بی دلیل قضاوت های اشتباه نداشته باشند». معززی نیا در ادامه گفت: «ابتدا باید بگویم که از نظر من حضور منتقد در این جلسات امری زائد است و بهتر است که عوامل با اهالی رسانه گفت و گو داشته باشند و وظیفه نقد فیلم به زمان اکران عمومی آن موکول شود. از نظر من فیلم سینمایی«اژدها وارد می شود» در بین آثار دیگری که در جشنواره حضور دارد از کیفیت بیشتری برخوردار است. مشکل سینمای ما این است که به شکل غلطی به یک رئالیسم اشتباهی اعتقاد داریم و حتی این رئالیسم به امضای سینمای ما تبدیل شده است. شاید بعد از انقلاب تنها گونه رسمی همین سینمای رئال باشد. البته باید بگویم فیلمسازی بر اساس نماد ها و واگویه ها و نشانه هاییی که مثلا حرف های ناگفته فیلمساز است، احمقانه ترین نوع فیلمسازی محسوب می شود. این مخفی سازی در بیان یک هنرمند اشتباه است و باید ببینیم با این کار چه چیزی نسیب چه کسی می شود؟! مثلا در مورد فیلم سینمایی«اجاره نشین ها» هم همه می گفتند این آپارتمان نماد چیست یا فلان شخصیت نماد کدام قشر اجتماع است و فلان حرکت چه معنای پنهانی دارد و… این حرف ها همه غلط است. من از مانی حقیقی انتظار این کار را نداشتم و فکر می کردم سطح کار او در حد فیلم سینمایی«پذیرایی ساده» باقی مانده باشد و… واقعیت این است که به این کار خوشبین نبودم و همه چیز برای من غیرمنتظره بود و شب گذشته واقعا لذت بردم. این حجم از جزئیات و وسواس و دقت در یک کلیت درست و بجا، کار هرکسی نیست. ترکیب لحن مستند در سینمای داستانی که در این فیلم وجود دارد از نظر من برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است». مانی حقیقی در ادامه صحبت های معززی نیا گفت: «هنرمندی که به شیوه پنهان کاری و مخفی سازی فیلم می سازد می ترسد. من از دهیچ کس نمی ترسم و مطلقا از ابراز نظرات و انتقادهایم به مسائل مختلف واهمه ندارم. در بیان هنرمندی امروزی ترس جایی ندارد و اشتباه محض است اگر کسی در فیلم من دنبال نشانه و حرف سیاسی و… می گردد و احمقانه ترین نظر نسبت به فیلم«اژدها وارد می شود» را چند وقت پیش در یک رسانه ای خواندم که واقعا از نظر من هیچ ربطی ندارد. من اعتقاد دارد که اگر ما چیزی گفته ایم دنبال معانی پنهان و… نباشید. در واقع ما حرف می زنیم، نیش نمی زنیم. من به خیلی از افراد پیشنهاد می کنم که یک بار دیگر این فیلم را تماشا کنند». در ادامه جلسه همایون غنی زاده که در دنیای تئاتر فعالیت های زیادی داشته است و برخی از نمایش هایش به علت استقبال مخاطب ها چندین و چند بار تمدید شده اند، در خصوص بازی خود در فیلم سینمایی«اژدها وارد می شود» توضیح داد: «در حقیقت منن در کنار مانی حقیقی فقط یک بازیگر بودم و هیچ کاری به تجربه های کارگردانی ام در تئاتر نداشتم. به خوبی از تجربیات و دانسته های حقیقی بهره بردم و فقط به آن چیزی که می خواست پاسخ داده ام. قطعا برای هیچ کس اعتبار و جایگاه مانی حقیق پنهان نیست و همین اعتبار کافی بود که با او همراه شوم. فیلمنامه قوی این فیلم و ریتم درست و سریع تا پایان کار از نکات ویژه ای بود که من را در پذیرفتن این کار ترغیب کرد. من واقعا به خلاقیت حقیقی حسادت کردم! در طول کار مدام فکر می کردم که چرا این ایده اجرایی به ذهن من نرسیده بود؟!». امیرجدیدی که به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم سینمایی«اژدها وارد حضور داشت، در خصوص این تجربه همکاری با مانی حقیق توضیح داد: «فیلمنامه آنقدر فضا داشت که به سادگی من را به عنوا بازیگر با خود درگیر کند. شاید بهرت است بگویم ما با این داستان و این فیلم درگیر نشدیم بلکه مدتی را با آن زندگی کردیم و اگر نمی خواستیم هم در آن جا گرفته بودیم». حقیقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارهای حاضر در جلسه در خصوص جهان بینی او در ساخت فیلم های سینمایی و کارگردان های مولف و تعریف او از این فیلمسازها گفت: «من اصلا نمی دانم جهان بینی یعنی چه؟! این کلمه مثل این قضیه است که می گویند مردم فلان چیز را می خواهند و مردم اینگونه فکر می کنند و…. این حرف ها بی معنا هستند. از نظر من چهان بینی و جامعه وجود ندارد. من یک فیمساز هستم و سعی می کنم فیلمی بسازم که مخاطب را غافلگیر کند. برای من بیش از هرچیز عدم تکرار خودم اهمیت دارد، یعنی هیچ گاه نخواسته ام یک تصویر مشابه از خودم را ارائه دهم. باید به واسطه تکراری نبودن غیرقابل پیش بینی شد. فکر می کنم وقتی فیلم سینمایی«۵۰کیلو آلبالو» اکران شود، خودم به سادگی زیرآب کارهایم را می زنم. در کشور ما اصولا فیلمساز مولف بودن اشتباه تعبیر شده است و به کسی مولف می گویند که یک فیلم را به صورت مداوم در طی سالها می سازد». احسان گودرزی، بازیگری که در تئاتر فعالیت های زیادی داشته است در ادامه در خصوص بازی در فیلم سینمایی«اژدها وارد می شود» گفت: «من فکر می کنم جذاب تر باشد که از محتوای کار سوال نپرسیم و دنبال چیز خاصی نگردیم و فقط از آن لذت ببریم. من ترجیح می دهم تصور کنم که زیر آن قبرستان اژدهایی وجود دارد و…در سینمایی که خالی از هرگونه خلاقیت است دلیلی نمی بینم که این رویا را خراب کنم. من سعی کردم در این فیلم در خدمت فیلمنامه و کارگردان باشم و تمام تلاش خود را برای رسیدن به آنچه مانی حقیقی می خواست انجام داد».

گیتا تجمل، بازیگری که نقش بسیار کوتاه اما تاثیرگذاری در فیلم سینمایی«اژدها وارد می شود» بازی کرده است، ادامه داد:«فیلمنامه این فیلم ساختارشکنی جذابی داشت و من با وجود اینکه نقش کوتاهی داشتم از اینکه با مانی حقیق همکاری داشتم خوشحالم». در ادامه حقیقی در خصوص عدم حضورش در مراسم فرش قرمز گفت: «من برخلاف ابراهیم حاتمی کیا، فرش قرمز را دوست دارم و این مراسم برای من جذاب است. این مراسم جزو آداب و رسوم جشنواره است. علت عدم حضورم در شیوه نادرستی است که این مراسم را برگزار می کنند. در واقع ما وارد سالن می شویم با دوستان معاشرت می کنیم و بعد دوباره خارج می شویم و روی فرش قرمز می رویم. واقعیت این است که من تن به این سیرک فرش قرمز نمی دهم.

همه ادعا می کنند که یک قران هم از بنیاد سینمایی فارابی نگرفته اند و تازه به این امر افتخار هم می کنند ولی نکته جالب اینجاست که بنیاد فارابی آیا وظیفه ای غیر از حمایت از فیلمسازان و دادن همان یک قران را برعهده دارد؟! ». در آخر حسین معززی نیا در خصوص هیات داوران جشنوارهفیلم فجر و مسئله جهان بینی کارگردان های سینمای گفت: «اگر فیلم «اژدها وارد می شود» در بخش هایی مثل گریم، دکور، لباس و… کاندید شده است هیچ جای تعجبی ندارد چراکه هیات انتخاب اصوولا دنبال کارهایی است که دارای معنا و مفاهیم پیچیده باشد که فیلم«اژدها وارد می شود» دارای چنین تصویری نیست و یا حداقل به شکل خیلی بارز مثل دیگر آثار شرکت کننده نمی خواهد فلسفی صحبت کند و… در خصوص جهان بینی کارگردان ها باید بگویم ما کلمه درستی پیدا نکرده ایم تا این موضوع را توضیح دهیم. حقیقی شاید در مورد هر موضوعی شوخی می کند و بی شک او به جدی ترین حالت ممکن به مسائل نگاه می کند. او انسان ماجراجویی است که این حس و حالش در دیگر فیلم هایی که تا به حال ساخته است به خوبی حس می شود. شاید در گذشته کمی تجربی تر عمل می کرد، اما «اژدها وارد می شود» کمی حرفه ای تر و یا شاید پخته تر از قبل دنیای ذهنی مانی حقیقی را نمایش می دهد. من فکر می کنم معنای فیلمساز مولف چیزی غیر از این نیست».

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *