هدف بزرگ و بلندمدت سینمای چین: تولید سالانه ۱۰۰ فیلم پرفروش و میهن‌پرستانه

دولت چین، فیلم‌سازان را تشویق کرده است که تا سال ۲۰۳۵ کشورشان را مثل ایالات متحده به «قدرتی برتر در سینمای جهان» بدل کنند.

به گزارش هنر و تجربه به نقل از ورایتی، سیاستمداران چینی از سینماگران خواسته‌اند که سالانه صد فیلم بسازند که به فروشی بیش از صد میلیون رِنمینبی (پانزده میلیون دلار) دست پیدا کنند. اهداف سینمایی چین را وانگ زیائوهوی تعریف کرده است که معاون اجرایی دایره پروپاگاندای مرکزی و مدیر دفتر سینمای ملی است. این طرح بلندمدت، اوایل ماه میلادی جاری در سمپوزیومی در شهر بِیجینگ (پکن) اعلام شد که مقام‌های رسمی، پژوهشگران سینما، نمایندگان کمپانی‌های فیلم‌سازی مهم و انجمن‌های این صنعت برای تبادل اندیشه در آن دور هم جمع شده بودند.

این سمپوزیوم با هدف تعیین اهداف و چشم‌اندازهای پیشرفت صنعت سینمای چین برپا شد که قرار است در سال‌های آتی تحت هدایت دفتر پروپاگاندا، سینمای چین را پیش ببرد. به گزارش روزنامه «خلق» که رسانه حزب کمونیست حاکم به شمار می‌رود، کارگردانان صاحب نامی چون چن کایگه، ژانگ ییمو، نینگ هائو، گوان هو و هیوانگ جیانزین و همین طور بازیگرانی مانند ژانگ زی‌یی، وو جینگ و چن دائومینگ در فهرست حاضران در این گردهمایی بودند.

وانگ، ماه مه گذشته بود که در پی تغییرهای اساسی در ساختار دولت، به عنوان مدیر دفتر سینمای ملی برگزیده شد. او گفت یکی از دغدغه‌های اصلی این است که «تأثیرگذاری سینمای چین در عرصه بین‌الملل، هنوز راه طولانی‌ای در پیش دارد.» سال گذشته فیلم‌های آمریکایی در بازار سینمایی چین به فروشی دو میلیارد و هشتصد میلیون دلاری دست پیدا کردند اما فیلم‌های چینی در گیشه ایالات متحده فقط چند ده میلیون دلار فروختند. البته چین با گیشه فوق‌العاده‌اش پیش از این به یک بازار سینمایی بزرگ و قدرتمند بومی بدل شده است اما مسئولان سینمایی این کشور در پی یک عرض اندام بین‌المللی هستند.

وانگ در ادامه حرف‌هایش گفته است: «چین جایگاه خودش در مرکز سینمای جهان را به دست آورده است و حالا فیلم‌های چینی باید به جایگاه مناسب خودشان در عرصه جهانی برسند. اما سطح فعلی صنعت سینمای ما متناسب با موقعیت ملی کشورمان در جهان نیست و باید در این زمینه هم پیشرفت کنیم چون نمایشگر قدرت ملی‌مان خواهد بود.» او در ادامه بزرگ‌ترین مشکل صنعت سینمای چین را در داستان‌گویی دانست که خیلی از هالیوود و بالیوود عقب مانده است.

اما صد فیلم مورد اشاره که باید سالانه تولید شوند و بیش از پانزده میلیون دلار بفروشند، «باید درباره موضوع‌های واقع‌گرایانه ساخته شوند و توأمان تأثیر اجتماعی و منفعت مالی در پی داشته باشند.» وانگ می‌افزاید: «این فیلم‌ها باید رؤیای چینی طراوت‌بخشی بزرگ ملت چین را به عنوان مضمون‌شان برگزینند و پیرنگ‌های میهن‌پرستانه داشته باشند. فیلم‌سازان باید حرف آخر ایدئولوژیک روشنی داشته باشند و نمی‌توانند نظام سیاسی را به چالش بکشند؛ و البته که پرورش سینماگران جوان به‌شدت لازم و مهم است و یکی از دلایل حاصل نشدن پیشرفت‌های مورد نظر تا امروز، فقدان هنرمندان مستعد است.»

وانگ در بخش بعدی صحبت‌هایش به عملکرد صنعت سینمای چین در سال گذشته میلادی اشاره کرد و از آمار و ارقام مربوط به آن گفت و خواست که ظرفیت تولید بر پروژه‌های سودآور متمرکز شود. در سال ۲۰۱۸، فیلم‌های چینی بیش از ۶۲ درصد از درآمد کل گیشه داخلی را به خود اختصاص دادند. اما نکته منفی این‌جاست که تقریباً تمام این درآمد حاصل کار ده فیلم پرفروش سال است؛ به عبارت دیگر، دو درصد از فیلم‌های چینی اکران‌شده در سال ۲۰۱۸، ۵۳ درصد فروش کل گیشه در طول سال را رقم زده‌اند. در این میان، سیصد فیلم از چهارصد فیلمی که سال گذشته روی پرده رفتند کم‌تر از یک میلیون رِنمینبی فروخته‌اند و صدها فیلم چینی هم اصلاً فرصت نمایش در سالن‌های سینما را پیدا نکردند و در زمره منابع هدررفته قرار گرفتند.

وانگ از سوی دیگر به دلیل رسوایی‌هایی که بازیگران سرشناس چینی به بار آوردند و باعث شدند برخی فیلم‌ها رنگ پرده سینما را نبینند، اعلام کرد که چین باید «کمیته اخلاقیات ملی صنعت سینما» را هم تشکیل بدهد. از رسوایی‌های اخیر می‌توان به کمدی رمانتیکی اشاره کرد که در سال نوی چینی از پرده سینماها پایین کشیده شد چون بازیگر اصلی فیلم مرتکب بی‌اخلاقی شده بود. اوایل سال میلادی جاری هم فان بینگ‌بینگ بازیگر زن مطرح چینی، به خاطر پرونده فرار مالیاتی مورد نکوهش قرار گرفت و در نتیجه، فیلم‌های بعدی‌اش را نوبت اکران کنار گذاشته شدند.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *