16:11

کارگردان سریال: «پایتخت» را به همین راحتی مردم می‌بینند؛ دوستان و دشمنان قضاوت می‌کنند!

پس از آنکه دو قسمت پایانی مجموعه پایتخت۶ به خاطر ضعف‌های محتوایی و ساختاری‌اش با انتقادهای فراوان مخاطبان و منتقدان مواجه شد، بنا برنظر برخی منتقدان سینما و تلویزیون، قرار بود قصه ناتمام این سریال به سرانجام برسد اما به جای پایان بندی، سرهم بندی شد.

به گزارش روز ایرنا، در حالی که مخاطبان سریال پایتخت انتظار داشتند، ادامه پایتخت۶ را تماشا کنند، با سریالی مواجه شدند که داستان مشخصی نداشت و در آن از جذابیت و طنز قسمت‌های قبلی این اثر خبری نبود. سیروس مقدم کارگردان این سریال در برنامه سریالیست بدون آن‌که به انتقادها پاسخ بدهد گفت: به اعتقاد من کسی که ۶ فصل با پایتخت همراه بوده به جز پایتخت ۱، این دو قسمت را پایتختی‌ترین پایتختی می داند که ما کار کردیم.

شوخی‌های سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود

فرهاد خالدی، منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به دو قسمت پخش‌شده پایتخت۶ در روزهای آخر اسفند به ایرنا گفت: شوخی های سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود و نتوانست آنچنان که باید از مخاطب خنده بگیرد.

وی افزود: به نظرم دو قسمت پایانی فصل ششم پایتخت، بیشتر از آنکه پایان بندی این فصل باشد، بخشی کاملا مستقل بود که نمی توانست ارتباط چندانی با قصه و شخصیت های این فصل داشته باشد. این که قصه یک سال بعد از حوادث قبلی اتفاق می‌افتد باعث تغییر و تحول اساسی در قصه شخصیت‌ها و حتی فضای حاکم بر سریال شده بود. به طوری که می‌توان گفت دو قسمت پخش شده در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹ بیشتر شبیه فیلم تلویزیونی مستقلی بود که اساسا نمی‌توانست ارتباط ماهوی مناسبی با فصل ششم برقرار کند.

کمبود کمدی موقعیت

خالدی با اشاره به تمرکز فیلمنامه این دو قسمت با تبعات ناشی از شیوع کرونا گفت: فیلمنامه سعی داشت احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو شوخی های سریال کمتر از میزان مورد انتظار بود و نتوانست آنچنان که باید از مخاطب خنده بگیرد. این ضعفی است که پس از درگذشت زنده یاد خشایار الوند در فیلمنامه پایتخت به چشم می آید و سریال بیش از آن که از کمدی موقعیت برخوردار باشد تلاش دارد از خلال دیالوگ های رد و بدل شده میان شخصیت هایی نظیر نقی و ارسطو مخاطب را با خود همراه کند. بدیهی است در چنین شرایطی حتی انجام تغییرات در ویژگی های فیزیکی و چهره پردازی کاراکترهای سریال، کمک چندانی به ایجاد تغییرات مثبت در روند سریال نمی کند.

کاش قصه با ازدواج رحمت و فهیمه دنبال می‌شد

این منتقد ویژگی دست بی اختیار بهبود با بازی مهران احمدی و اتفاقات ناشی از آن را دافعه‌برانگیز و از نقاط ضعف فصل ششم دانست و توضیح داد: شاید به همین خاطر است که گروه پایتخت قید حضور دوباره ی بهبود در این دو قسمت پایانی را زد و ترجیح داد قصه پایتخت را بدون این شخصیت پیش ببرد. این نکته باز هم به ضعف‌های آشکار در فیلمنامه پایتخت۶ مربوط می‌شود و و برنامه ریزی هایی که اشتباه از آب در آمده اند. شاید اگر در پایتخت۶ بازگشت شخصیت بهبود اتفاق نمی افتاد و قصه با ازدواج شخصیت رحمت (هومن حاجی عبداللهی) و فهیمه (نسرین نصرتی) دنبال می‌شد هم دوز (سهم) طنز سریال بالا می رفت هم شخصیت بانمکی مثل رحمت اینچنین به حاشیه نمی رفت. شخصیتی که حالا با وصله ناجوری مثل سه قلوها گویی حضوری تحمیلی در پایتخت دارد.

وی افزود: این دو قسمت هیچ فایده‌ای که نداشته باشد حداقل فرصت‌سازی و ریل‌گذاری فصل هفتم پایتخت را انجام داده است. قضیه آشنایی ارسطو با دختری دیگر و ازدواجی احتمالی که می تواند قصه فصل هفتم را سر و شکلی دیگر بخشد، نشان می‌دهد که به احتمال فراوان شاهد تولید و نمایش فصل بعدی پایتخت نیز خواهیم بود. سریالی که معتقدم اگر از فیلمنامه‌ای منسجم و حساب شده بهره‌مند باشد، همچنان پتانسیل جذب و جلب نظر مساعد مخاطبان را دارد.

پایتخت۶ به جای پایان بندی، سرهم بندی شد

رضا صائمی، منتقد سینما و تلویزیون نیز در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: دو قسمت آخر پایتخت۶ ساخته شد تا قصه ناتمام آن به سرانجام برسد اما به جای پایان بندی، سرهم بندی شد!…یک وصله پینه کردن شتاب زده که نه تداوم دراماتیک داشت نه موقعیت کمیک!…بیش از آنکه دو قسمت جا مانده از فصل قبل باشد دو قسمت منفصل از فصل قبل بود…با گریم و چهره پردازی های اغراق شده و کاریکاتوری که نه تنها شمایل کاراکترها (شخصیت‌ها) را تغییر داد که کارکرد آنها را هم عوض کرد و با شکستن راکورد (تداوم) شخصیت‌ها به رکود آنها انجامید. پایانی ول که به دل ننشست!

به کلیت پایتخت لطمه کیفی زدید

مازیار معاونی، عضو انجمن منتقدان سینمای ایران نیز خطاب به عوامل سریال پایتخت نوشت: نه تنها بدهی خود را نپرداختید که بدهکارتر هم شدید. گفتند کرونا مانع اتمام فصل ششم شد، توضیحی که تنها می شد همان ناتمام ماندن سریال را با آن توجیه کرد و ضعف دراماتیک روایت را پوشش نمی داد. گفتند اتمام کار را به مردم بدهکاریم. یکسال زمان داشتند. در میانه بی ثباتی بر سر ساخت فصل هفتم یا اتمام فصل ششم گزینه کم هزینه تر و جمع و جورتر دوم را انتخاب کردند که ای کاش نمی کردند.

وی ادامه داد: این دو قسمت بی منطق، فاقد ساختار و فاقد پیوستگی دراماتیک چه بود؟ با این آش شور بدهی خود را پرداخت کردید؟ این پایان اصلا چه ربطی به پایتخت ششم پارسال داشت که بتواند پایان بندی آن تلقی شود؟ بودجه را هدر دادید که هیچ به کلیت پایتخت هم لطمه کیفی وارد کردید. خسته نباشید.

توضیحات سیروس مقدم درباره دو قسمت پایانی پایتخت۶

سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت با حضور در برنامه سریالیست درباره «پایتخت۶» گفت: من به مخاطبان قول دادم که دو قسمت پایتخت ۶ طلب شماست و ما برمی گردیم. اما این ویروس منحوس ادامه داشت تا اینکه با تعامل مدیران خوشبختانه کار را ساختیم.

وی اظهار داشت: اصلا امکان نداشت ما سال گذشته کار را تمام کنیم، چراکه قرار بود ما به یونان یا یک کشور اروپایی برویم. بخش لژیونری بهتاش و موفقیت او را ببینم. اما با شرایط کرونا سفرها با محدودیت‌ها افزایش پیدا کرد.

مقدم درباره دو قسمت پایانی توضیح داد: یک ماه تصویربرداری دو قسمت پایانی را داشتیم، به اعتقاد من کسی که ۶ فصل با پایتخت همراه بوده به جز پایتخت ۱ این دو قسمت، پایتختی‌ترین پایتختی بود که ما کار کردیم.

وی افزود: از نظر شخصیت‌هایی که در قصه وجود داشت، سلامت روابط، سادگی روابط، ایثار و از خود گذشتگی آدم‌ها به نفع همسایه، فامیل، دوست و همسر را در سریال داشتیم.

مقدم درباره سکانس زیر آب خانواده نقی معمولی عنوان کرد:برای اولین بار صحنه‌ای به صورت میدانی در یک خانه زیر آب فیلم برداری کردیم. ما می‌خواستیم ایجاد نوستالژی (خاطره) کنیم و خاطره خوشی از هما و نقی را به تصویر بکشیم.

کارگردان اغما درباره موفقیت پایتخت اظهار کرد:در چهل سال اخیر که سریال سازی به شکل‌های مختلفی کار شده است، شاید برای اولین بار بود که محوریت اصلی یک سریال خانواده است. در این خانواده همواره دوستی و آشتی برقرار نیست، اما نتیجه اش به دوستی ختم می‌شد.

یکی از سرگرمی‌های ایرانی‌های خارج از کشور

مقدم عنوان کرد: پایتخت یکی از سرگرمی‌های ایرانی‌های خارج از کشور است و در بین دوستان شنیدم که پیگیر سریال پایتخت هستند. واقعیت این است که پایتخت را به همین راحتی مردم می‌بینند؛ دوستان و دشمنان قضاوت می‌کنند حتی حرف‌های دشمنان شبیه حرف‌های دوستان می‌شود و حتی برعکس آن هم اتفاق می‌افتد.

مقدم عنوان کرد:ساخت سریال‌های دنباله دار خیلی سخت است، جمع کردن یک تیم، تکراری نبودن فیلم نامه بسیار مهم است. ما همیشه به دنبال قصه‌های جدید هستیم و این برند با تدبیر مدیران و تلاش تیم سازنده و درک بالای مردم قوام پیدا کرده است، اگر این سه رکن همچنان کنار هم بمانند پایتخت‌های ۷،۸،۹ و.. هم ساخته می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *