افشاگری سازمان سینمایی درباره رسانه های فاقد مجوز عرصه خبر سینما چقدر دردسر دارد؟!

کاخ جشنواره فجر در اختیار رسانه های واقعی؛ بی مجوزها کارت بی کارت!

بانی فیلم، گروه سینمای ایران: درخواست نمایندگان رسانه‌های رسمی از سرپرست سازمان سینمایی مبنی بر جلوگیری از حضور رسانه‌های بدون ثبت قانونی و بویژه کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی زرد و بی محتوا در کاخ جشنواره فیلم فجر ظاهرا تاثیر مهلک خود را بر این دسته از شبه رسانه ها گذاشته است. شبه رسانه هایی که اغلب نیز فاقد مجوزهای قانونی هستند و صرفا با تکیه بر امکانات رایگان اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی امکان حیات پیدا کرده اند. اتفاقا پس از انتشار همین نامه درخواست بود که تعدادی از اداره کنندگان همین پیجهای زنده به تلگرام و اینستاگرام، شروع به تهدید امضاکنندگان آن پرداختند. تهدیداتی که با ادبیاتی نرمتر به سمت سرپرست سازمان سینمایی و مدیران فجر ۳۷ هم نشانه رفتند.
در همین راستا عصر دیروز روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اسامی ۱۲۸۵ نفر از اصحاب رسانه و منتقد سینما که متقاضی حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستند را منتشر کرد.ضمن اینکه در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت ارشاد، طی جدول مبسوطی رسانه هایی که مدتهاست بدون مجوز مشغول انجام کار خبری در حوزه سینما هستند را نیز معرفی کرد. طبق این خبر، در مرحله اول ثبت‌نام متقاضیان حضور در سینمای رسانه که به رسانه‌های مجازی و مکتوب و همچنین اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران اختصاص داشت، ۱۰۵۱ نفر به عنوان اصحاب رسانه و ۲۳۴ نفر به عنوان منتقد، درخواست خود را ثبت کرده‌اند.
ظاهرا ترتیب انتشار رسانه‌های متقاضی بر اساس فهرست رسانه‌های دارای مجوز مندرج در وبگاه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شده است.
در این میان نام رسانه هایی چون ۳۰ نما نیوز، ۳۰ نماایران، اتاق خبر ۲۴، انجمن روابط عمومی ایران، ایران آرت، ایران نیوز، ایرانشهر امروز، ایرناپلاس، بلیت سینما، پارسینما، کافه سینما، کافه رسانه، هنر نت و …. در جدول مذکور به عنوان رسانه های بدون مجوز ذکر شده است. رسانه هایی که بی شک با افشای عدم مجوزشان فعالیت در عرصه خبر، ماهیت خود را نیز از دست رفته خواهند دید. اتفاقی که می تواند بزودی به مقابله آنانبا مدیران فجر منجر شود.
گرچه مدیران سینمایی با این اقدام ک همی تواند یکبار برای همیشه هم تلقی شود، خود ار کنار کشیده و با انداختن توپ به زمینی دیگر، مطالبه برخورد با بی مجوزها را در بستری هموار قرار داده اند تا همراهی رسانه های مجوزدار را نیز در کنار خود ببینند. شبه رسانه هایی که اغلب مشغول کپی کاری از رسانه های دیگر هستند و یا حداکثر تصاویری را برای لایک خوردن در اختار فالوورهایشان قرار می دهند!
امید می رود مدیران سینمایی در رزوهای آینده و با افزایش احتمالی فشارها از سوی فاقد مجوزها از تصمیمی که گرفته اند، پاپس نکشند
ضمنا یادآور می شود؛مرحله دوم ثبت‌نام به نمایندگان برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی اختصاص دارد که شیوه‌نامه و زمان آن، طی روزهای آینده اعلام می‌شود. لازم به تاکید است نام نمایندگان این برنامه‌ها که به اشتباه در مرحله اول ثبت‌نام کرده‌اند، به لیست مرحله دوم منتقل می‌شود.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *