12:18

یک گنجینه ۲۵۰۰ ساله از زیورآلات متعلق به عصر برنز در غرب سوئد کشف شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه سوئدی گوتنبرگ پست، یک نقشه‌کش در حین نقشه‌برداری جنگلی در غرب سوئد یک گنجینه دست‌نخورده از عصر برنز پیدا کرد که حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. این گنجینه نفیس شامل ۵۰ قطعه است که از آن جمله می‌توان به چند گردنبند، دستبند و سنجاق سر اشاره کرد. براساس ارزیابی‌ها، قدمت این زیورآلات به ۷۵۰ تا ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

باستان‌شناسان می‌گویند کشف چنین گنجی در یک جنگل بسیار نادر است چون قبیله‌های باستانی معمولا پیشکش‌های این چنینی را در رودخانه‌ها یا تالاب‌ها رها می‌کردند. اما این گنج در سطح جنگل بود، درست کنار چند سنگ. به گفته باستان‌شناسان، احتمالا یک یا چند حیوان با کندن زمین باعث شدند این عتیقه‌جات در معرض دید قرار بگیرد.

کارلسون می‌گوید در حال کار روی نقشه جنگل بود که چند شی درخشان نظرش را جلب کردند. از آنجایی که این جواهرات کاملا دست نخورده بودند، ابتدا تصور کرد شاید بدلی باشند و بعد برای این که مطمئن شود به یک باستان‌شناس محلی در این باره ایمیل زد.

کارلسون این جواهرات عتیقه را ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت ۱۴۰۰) در جنگلی در نزدیکی شهر الینگساس واقع در ۴۸ کیلومتری شمال شرق گوتنبرگ، دومین شهر مهم سوئد، کشف کرد.

به گفته کارشناسان این گنجینه به عنوان پیشکش برای خدا یا خدایان دوران باستان یا به عنوان توشه‌ای برای زندگی پس از مرگ توسط مردمان دوران برنز در این منطقه قرار داده شده است.

عصر برنز یا عصر مفرغ دوره‌ای در تاریخ پیشرفت بشری است که طی آن انسان‌ها به فلزکاری دست زدند و از شیوه‌هایی برای گداختن مس و قلع و فرایند آلیاژسازی آن و قالب‌ریزی برنز استفاده کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *