کن بیدار می شود

محمد حقیقت: بعد از «مردگان نمی میرند» اثر متوسط جیم جارموش به عنوان فیلم افتتاحیه کن ۷۲، روز دوم جشنواره در بخش مسابقه، خواب از چشمان تماشاگران پرید!

کن ۲۰۱۹ شروع جالبی دارد. بی اغراق می توان گفت «بینوایان» اولین فیلم بلند داستانی لاج لی جشنواره در اول راه تکان داد. اگرچه عنوان فیلم ربطی به کتاب مشهور ویکتور هوگو ندارد، اما راجع به بینوایان حومه های شهرهای بزرگ فرانسه بویژه پاریس است که حتی در قسمت هایی از آن محله ها پلیس هم جرأت نمی کند وارد شود. جایی که مهاجران سیاه و عرب در آنجا برای خود فرمانروایی می کنند. کارگردان فیلم که خود در همان محله زندگی می کند، خوب مناسبات و شرایط آنجا را می شناسد و سالهاست که با دوربین های کوچک و ارزان از مشکلات ساکنانش فیلم می گیرد. چند فیلم کوتاه او نیز قبلاً مورد توجه قرار گرفته بودند.

در این فیلم می بینیم روزی پلیس سفید پوستی برای انجام مأموریتی در قالب اکیپی به آن محله می آید و در برخورد با گشت های مختلف که در آن محله ها حکومت می کنند، با دردسرهای زیادی روبرو می شود. از جمله یک پسر ۱۰ ساله که یک بچه شیر را از یک سیرک دزدیده است و….!

دوربین از بالا کاربرد بسیار خوبی در این فیلم دارد و ایده جالبی را کارگردان با این دوربین در طراحی میزانسن خود پایه گذاشته. ریتم پرانرژی و موزیک به خوبی در خدمت فیلم آماده و بازی ها نیز قدرت تأثیرگذاری فیلم را بیشتر کرده . انگشت گذاشتن روی مسائل حومه نشینان و بحث سطح فرهنگ کسانی که از کشورهای دیگر در فرانسه جاگیر شده اند، از مسائل دقیق جامعه شناسانه ای است که کارگردان بر آن انگشت گذاشته. این فیلم در جدول منتقدان چندین نشان نخل طلا را به دست آورد. دومین فیلم خوب بخش مسابقه از برزیل است که اپراهای شعر و خشونت گلوبر روشا از بزرگان سینمای برزیل دهه هفتاد را به یاد می آورد.

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *