یادداشت

گریم، «گیشه ساز» بدون گیشه

مهرداد قلی پور*

جایگاه گریم در فیلم ها و سریال هایی که اخیرا در دست تولید و بعضا در حال اکران و عرضه هستند بسیار حائز اهمیت بوده و وجودش مانند حضور سوپراستارها، حیاتی و مثمر ثمر است. نمی توان منکر نقش مجذوب کننده گریم در جهت جذب مخاطب به واسطه تغییر چهره بازیگران شد.
لذا بدین سبب که متاسفانه سینما و تلویزیون ما البته در اصل مخاطب ما از حضور بسیاری از بازیگران توانمند در این عرصه کم بهره بوده و به ناچار بسیاری از تهیه کنندگان و البته تاثیر سرمایه گذاران به جهت پایین آوردن ریسک سرمایه گذاری انجام شده در این عرصه سعی دارند از بازیگران مطرح و به اصلاح سوپراستارها استفاده نمایند که جای ایراد در فضای کنونی ندارد.
متاسفانه اتفاقی که شاهدش هستیم این موضوع ست که ما گهگاه وقتی دو فیلم را نگاه می کنیم فقط تنها وجه تمایزشان، لوکیشن ها و قصه فیلم یا سریال است ولی بازیگران ثابتند! در چنین زمانی فن گریم و چهره پردازی به کمک فیلمساز می آید و با خلاقیتی که حاصل تجربه و آشنایی گریمور با مقوله شخصیت پردازی طراح گریم است، کمک به ساخت کارکتری متفاوت می کند تا فیلمساز بتواند قصه خود را از زبان بازیگرش با ظاهری متفاوت و صدالبته متناسب برای مخاطب به تصویر بکشد و مخاطب به لحاظ بصری دچار تکرار نشود.
تا اینجا تعامل بین گریم و فیلمساز قابل قبول و ستودنی است. اما متاسفانه از جایی پای گله گذاری باز می شود که با توجه به فیلمهایی که ساخته می شود تصویرسازی فیلم بر دوش کارگردان و بخش مهمی نیز بر عهده طراح گریم پروژه است. متاسفانه هرگز به لحاظ مادی و حتی بعضا معنوی بهای هنر وی (گریم) پرداخت نشده و نیز نخواهد شد .
در حال حاضر با توجه به بالا بودن سطح هوشیاری و توقع مخاطب از ما (فیلمساز) هرگز نباید فراموش کنیم که مخاطب دارای قدرت تشخیص است و متوجه کاستی ها می شود همانگونه که عزیزان فیلمساز ما نقش گریم برایشان مسجل گردیده است و به واسطه این آگاهی شاهد آن هستیم که گریم توانسته تاثیری رضایت بخش در گیشه بوجود آورد لذا امیدواریم که این رضایتمندی به پشت صحنه هم منتقل گردد تا در دو سوی این قاب جادویی شاهد شکوفایی و رضایتمندی باشیم…

*طراح گریم سینما
عضو انجمن چهره پردازان سینمای ایران

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *