گزارش تصویری بانی فیلم از جلسات مطبوعاتی روز هفتم فیلم فجر

بانی فیلم: روز گذشته جمعه ۱۸ بهمن ۹۸ در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر ۳۸، سه فیلم «لباس شخصی»، خروج و «آتابای» در سینمای رسانه ها به نمایش درآمدند.

کارگردان فیلم: سه سکانس و ۶دیالوگ از «لباس شخصی» حذف شده

امیر عباس ربیعی کارگردان «لباس شخصی» درباره سکانس‌‌های حذف شده فیلم توضیح داد: حدود سه سکانس و ۶دیالوگ از فیلم حذف شده است. دلایلش را نمی‌توانم بگویم. فشارهایی از درون برای حذف این سکانس‌ها بود اما این فشارها از طرف سازمان اوج و تهیه‌کننده نبود.

او تاکید کرد: از طرف سازمان و تهیه کننده هیچ فشاری بر ما نبوده است و  بین ما هیچ اختلافی نیست.

والی‌نژاد تهیه کننده فیلم هم در این باره توضیح داد: اگر آن سکانس‌ها را حذف نمی‌کردیم به زمان فیلم لطمه وارد می‌خورد. در این فیلم سانسوری از سوی هیچ نهادی صورت نگرفت.

ربیعی  در پاسخ به سوالی درباره شباهت بازی نقش اول فیلم به بازی نوید محمدزاده گفت: قیاس بازیگر نقش اول فیلم من با نوید محمدزاده باعث خوشحالی ماست. کاراکتر مهدی نصرتی شبیه به کاراکترهایی است که نوید محمدزاده ایفا کرده است.

مهدی نصرتی هم درباره حضور خود در «لباس شخصی» توضیح داد: من دوست ندارم شبیه هیچ بازیگری باشم و این نوع بازی را برای این نقش انتخاب کردم. به جزئیات این نقش فکر کردم و برای رسیدن به شخصیت تمرین زیادی کردم. از دوستان می‌خواهم کمی صبور باشند دیگر انتخاب‌های من در بقیه فیلم‌ها را ببینند و بعد درباره بازی من نظر بدهند.

بازتابهای منفی «به تو چه» گفتن حاتمی کیا!

ابراهیم حاتمی‌کیا هم در جلسه فیلمش در پاسخ به این سوال که اگر او جای کشاورز فیلم «خروج» بود به رییس‌جمهور چه می‌گفت عنوان کرد: هر چقدر سنمان بالاتر می‌رود فیلمسازی برایمان سخت‌تر می‌شود، در ۲۰ دقیقه اول فیلم تمام حرفم را بیان کردم و مشکلات را نشان دادم.

حاتمی‌کیا در پاسخ به چرایی ساخت چنین فیلمی در دولت دوازدهم عنوان کرد: هر دولتی روی کار بیاید همین اتفاقات می‌افتد و من باز هم به همین شکل فیلم می‌سازم. از سال ۸۹ تحقیقاتم را برای ساخت «خروج» شروع کردم .در این سال‌ها ایده‌ای که برای فیلمم می‌خواستم شکل نمی‌گرفت اما در این دوره توانستم آن را بنویسم و بسازم.

او ادامه داد: بازی کردن با بازیگرانی که تجربیات زیادی دارند بسیار لذت‌بخش بود، سفر این عزیزان با تراکتور هرگز از خاطرم نمی‌رود حتی الان که فیلم را می‌بینم باز هم از نتیجه فیلم ذوق می‌کنم.

حاتمی‌کیا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دریافت سیمرغ دارد یا خیر تصریح کرد: آنقدر در طول ۳۵ سالی که در سینمای حرفه‌ای کار می‌کنم فیلم ساخته‌ام که توجه نشدن به فیلم‌هایم برایم عادی است و هیچ مشکلی هم ندارم. به فیلم «پیراهن یوسف» یا «چ» اصلا توجهی نشد. همه چیز به داورانی که در این دوره حضور دارند بستگی دارد زیرا تصمیم گیری دست آن‌هاست.

او همچنین درباره اینکه چرا فیلم «خروج» در آرای مردمی نیست گفت: ای کاش بعدا هیئتی تشکیل شود و از کسانی که کارت  در دستشان است تحقیق شود، این بار مهندسی به ظاهر ساده اما در اصل پیچیده‌ای انجام شده است، همه چیز را به زمان ارجاع می‌دهم زیرا تنها زمان است که نشان می‌دهد کدام فیلم در تاریخ و اذهان مردم می‌ماند.

وی ادامه داد: گناه ما کارگردان‌ها چیست که فیلم می‌سازیم، برای ما دادگاه تشکیل می‌شود. برای چه بعضی از دوستان تا این حد بی‌حیا هستند؟ علی حاتمی از دنیا رفت الان جای او پر شده است؟ از اذیت کردن ما لذت می‌برید؟ از این فضا دلخورم. «خروج» بیستمین فیلم من است و هرسال در نشست خبری جشنواره حضور پیدا می‌کنم اما هر سال بدتر از سال بعد می شود. انصاف داشته باشید، برای هر فیلمم عمرم را گذاشته‌ام، عریان‌گری تا این اندازه درست نیست. ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم برای چه با ما درست برخورد نمی‌شود؟

فرامرز قریبیان هم  درباره حضور در این فیلم گفت: من نقش‌های معترض را دوست دارم به این دلیل که خودم هم یک معترض هستم. در پرونده کاری‌ام در نقش‌های معترض زیادی ایفای نقش کرده‌ام و «خروج» بهترین آن‌هاست. من خود در حال حاضر یک «بخشی» هستم.

«به تو چه گفتن» حاتمی کیا در این جلسه در جواب یکی از خبرنگاران، بازتاب های بشدت منفی در رسانه ها داشت.

درگیری لفظی حجازی فر با یک خبرنگار!

هادی حجازی‌فر، نویسنده و بازیگر «آتابای» هم در جلسه فیلم درباره چگونگی شکل‌گیری قصه توضیح داد: زمانی که سر سریال «ممنوعه» بودیم قرار بر این شد بازیگران، نقش خود را بازنویسی کنند. نیکی کریمی لطف کرد و بعد از دیدن کار من طرحش را مطرح کرد. زمان شروع کار من از او خواستم که طرحی بنویسم و نهایتا این همکاری در زمینه فیلمنامه‌نویسی شکل گرفت. برای شکل گرفتن نقش «آتابای» نزدیک به یک سال در مورد این نقش باهم گفت‌وگو کردیم. ایده اصلی داستان مرتبط با کتاب علی اشرف درویشیان بود. حجازی‌فر در ارتباط با روند داستان فیلم گفت: شخصیت‌های داستان  از صفر تا صد خلق شدند. در قصه تا آنجا که امکانش وجود داشت از حافظه عاطفی‌مان استفاده کردیم. ما در طول ساخت فیلم از بسیاری افراد محلی‌‌ و افرادی که با آن منطقه آشنایی داشتند کمک گرفتیم. زمانی که برای دیدن لوکیشن‌ها رفتیم به این دلیل که می‌خواستیم افق را در فیلم داشته باشیم این جغرافیا را انتخاب کردیم با وجود اینکه من با این لوکیشن موافق نبودم. می‌توانم این را بگویم لوکیشنی که در فیلم دیدید خودش را به فیلمنامه، کارگردان و بازیگر تحمیل کرد.  شاید ما دوست نداشته باشیم بخشی از واقعیت‌های داستان را باور کنیم اما واقعیت این است که بسیاری از شخصیت‌ها در دل جامعه وجود دارند. نویسنده «آتابای» بیان کرد: تئوریزه کردن فیلم را قبول ندارم و از ابتدا هم تاکید کارگردان بر این بود که بحث سیاه‌نمایی در فیلمنامه وجود نداشته باشد. نویسنده «آتابای» بیان کرد: تئوریزه کردن فیلم را قبول ندارم و از ابتدا هم تاکید کارگردان بر این بود که بحث سیاه‌نمایی در فیلمنامه وجود نداشته باشد.

نیکی کریمی کارگردان فیلم هم در ارتباط با طرح فیلم گفت: داستان فیلم یکی از داستان‌هایی بود که در نوجوانی به اسم «فصل نو» خوانده بودم و ذهنم را بسیار درگیر کرده بود. پس از گفت‌وگو با درویشیان این فیلمنامه را نوشتیم که البته فیلمنامه نهایی نسبت به آن داستان کوتاه بسیار تغییر کرد. من و هادی حجازی‌فر در فیلمنامه هم نظر بودیم و در زمان ساخت فیلم برای به وجود آوردن فضای فیلم بسیار دعوا کردیم. روح کار برای من بسیار مهم است.او در ارتباط با موسیقی فیلم و انتخاب حسین علیزاده به عنوان آهنگساز گفت: به این دلیل که حسین علیزاده آذری است و به این منطقه اشراف داشت از ابتدا تنها گزینه من برای ساخت موسیقی فیلم «آتابای» بود.

کریمی همچنین با بیان اینکه در فیلم «آتابای» درباره اسطوره‌ها صحبت می‌کنیم بیان داشت: برای ما این موضوع که زن داستان را به زور شوهر دادند اهمیتی نداشت، بلکه ماجرای جیران که نسل جدیدی از زنان محلی آن منطقه است و می‌خواهد به آرزوها و خواسته‌هایش برسد و از سد جامعه مرد سالار عبور کند، مهم بود.

جواد عزتی که نقش «یحیی» را در فیلم بازی کرده بود نیز گفت: امشب برای بار اول بود که فیلم را دیدم و به نظرم بسیار یکدست بود .برای ایفای درست نقش «یحیی» و درآمدن لهجه ترکی بسیار زیر ذره بین حجازی‌فر بودم که بتوانم لهجه ترکی را به خوبی صحبت کنم. برای تک تک رفتار، حرکات و بیان نقش، نویسنده و کارگردان فیلم تلاش کرده بودند و باعث به وجود آمدن کاراکتر خوب این نقش شد.

در بخشی از این جلسه انتقاد یک خبرنگار از چرایی ساخت فیلم به زبان ترکی، منجر به درگیری لفظی اش با حجازی‌فر شد. در نهایت حجازی فر  گفت: هیچکس حق توهین به زبان ترکی را ندارد و طبق قانون اساسی ادبیات ترک باید در دانشکده ترک تدریس شود. افکار جدایی‌طلبانه محصول نگاه‌های فاشیستی است که برخی از منتقدان و خبرنگاران سینما به اینگونه فیلم‌ها دارند.

عکسها: مارال امیرکیان

اشتراک گذاری در:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *