12:02

عناصر تشکیل دهنده آیین‌های نوروز و یلدا در استان لرستان بررسی، مطالعه و در اطلسی به همین نام بارگذاری شد .
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده ریس پژوهشکده مردم‌شناسی امروز23خرداد 1400با اعلام این خبر گفت: هر جامعه‌ای دارای ویژگی‌های متنوع قومیتی و ملیتی است که این تنوع در ایجاد شرایط فرهنگی و اجتماعی متفاوت، نقش مهمی را ایفا و به شکل‌گیری جوامع محلی بر اساس ویژگی‌‌های خاص کمک می‌کند.
او تصریح کرد:هر یک از این جوامع محلی در سطوح منطقه‌‌ای و یا ملی دارای یک وجوه مشترک در حوزه آداب و رسوم و آیینی‌اند که در همگرایی ملی بسیار موثر و نقش‌آفرین است اما برخی دیگر از آداب و رسوم محلی و یا منطقه‌ای متمایز از سایر نقاط محلی خود در ایجاد جذابیت‌ها در کشور بسیار حائز اهمیت اند.
حسن‌زاده افزود:در جامعه‌ای مانند ایران تنوع خرده فرهنگ‌‌های محلی و تعدد حوزه‌‌های فرهنگی در آن، سبب شده که گستره عظیمی از انواع آیین‌ها در طی تاریخ در آن شکل گیرند.
وی بابیان اینکه بسیاری از این آیین‌ها و جشن‌های مرتبط با آن‌ها در طی گذشت زمان و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی کمرنگ و یا به دست فراموشی سپرده شده‌اند اظهارکرد: در این میان آیین‌هایی چون نوروز و یلدا با وجود دگرگونی‌های به وجود آمده هنوز در تمام شهرهای ایران برگزار می‌شوند و از جشن‌های مهمی به شمار می‌روند که از زمان ایران باستان تا به حال ادامه یافته‌اند.
معصومه رخشا مجری طرح در این‌باره گفت: مطالعه حاضر به عناصر تشکیل دهنده آیین‌های نوروز و یلدا در استان لرستان پرداخته است.
این پژوهشگر تصریح کرد:توجه و معرفی صحیح آداب و رسوم، جشن‌ها و آیین‌ها در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای در ایجاد همبستگی ملی نقشی مهم را ایفا می‌کند و ما را به هدف اصلی که یافتن اشتراکات فرهنگی و بررسي تفاوت هاي آداب و رسوم نوروز ویلدا در کشور است یاری می‌رساند.
رخشا افزود:ازسوی دیگر و با توجه به اینکه بسیاری از این جشن‌ها و آیین‌ها در جوامع بر پایه محاسبه‌های گاهشماری آن جامعه، شکل گرفته اند،گاهشماری و محاسبه گردش فصل ها و تقسیم بندی آن نیز مورد بررسی قرار گرفته چرا که تنظیم و بخش‌بندی زمانی برای دانستن روز و ساعت برگزاری آیین‌ها، نیایش‌ها،جشن‌ها و نیز دانستن زمان شکار،دامپروری و کشاورزی امری ضروری بشمار می آمد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *