13:16

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی از پایان مطالعه و بارگذاری اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی در نرم افزاراطلس مردم‌نگاری کشورخبرداد به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده «امروز»21اردیبهشت 1400 با اعلام این خبر گفت: پوشش از ابتدای تاریخ تاکنون دارای اهمیت بوده و فرم لباس‌ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ‌ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین‌های دیگر متفاوت بوده است.
به گفته او، آنچه امروزه دررابطه با سنت‌های بومی و اصیل ضروری به نظر می‌رسد احیای لباس‌های بومی و کارآمد کردن آنها است.
رییس پژوهشکده مردم‌شناسی یکی از مهمترین راه‌های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و تصریح کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم‌شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان در حال انجام است.
بابک صدیقی مجری این طرح نیز در ادامه با بیان اینکه پوشاک یکی از بارزترین سمبل‌های فرهنگی– بومی و آسان‌ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می‌آید گفت: این پژوهش با هدف بررسی جایگاه پوشاک سنتی خراسان جنوبی و لزوم شناسایی آن به منظورثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به دست آمده در نرم افزاراطلس مردم‌نگاری کشور مورد بررسی قرارگرفته است.
او افزود: روش تحقیق به صورت توصیفی بوده و در آن ازروش های کتابخانه ای، میدانی (مشاهده مستقیمو مصاحبه با اهالی روستاهای انتخاب شده) نیز استفاده شده ا ست.
به گفته این پژوهشگر، در این پژوهش مطالعه و پژوهش میدانی شهرستان‌های بیرجند، طبس، قائنات، فردوس و نهبندان انجام گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *