13:48

در حالیکه بازسازی کلیسای نوتردام دو سال بعد از آتش‌سوزی این بنای تاریخی با موانعی روبروست، اخیرا مخالفت مدافعان محیط‌زیست به دلیل قطع درختان بلوط قدیمی برای استفاده در روند بازسازی آن، به مشکلات افزوده است.

به گزارش ایرنا به نقل از دویچه وله، طرح بازسازی کلیسای نوتردام شامل بر استفاده از درختان بلوط در سقف این بناست که با از مدت‌ها قبل با مخالفت گروه‌های مختلف محیط‌زیستی روبرو شده است.

اما با وجود مخالفت‌ها دولت فرانسه ماه گذشته (مارس/ اواسط اسفند و فروردین) در مراسمی با حضور وزرای کشاورزی و فرهنگ و شماری خبرنگار در منطقه برس در دویست کیلومتری پاریس رسما قطع این درختان را برای قطعه‌قطعه‌شدن و استفاده در بازسازی کلیسای نوتردام آغاز کرد.

بر پایه این گزارش، حدود دو هزار اصله درخت برای بازسازی چارچوب سقف و مناره‌های کلیسای نوتردام استفاده خواهد شد.

نیمی از درختان بلوط مورد نیاز از جنگل‌های عمومی و نیمی دیگر از مناطق خصوصی تامین می‌شوند، این درختان پیش از استفاده باید ۱۲ تا ۱۸ ماه در محلی نگهداری شوند تا رطوبت آنها از بین برود.

روزلین بشلو وزیر فرهنگ فرانسه در این مراسم گفته بود: ما به این چوب نیاز داریم، زیرا تصمیم گرفتیم کلیسای نوتردام را همانطوری بازسازی کنیم که ساخته شد بود؛ یعنی به شکلی که اوژن ویوله لودوک در سال ۱۸۴۳ آن را ساخت.

با وجود این جکی بونوما، موسس گروه محیط‌زیستی مردم نهاد رابین هود می گوید: این کار به معنای فلج کردن جنگل‌ها و قطع درختان بلوط است که برای جنگل های ما حیاتی اند زیرا آشیانه حشرات و پرندگان هستند.

اما گیوم لاریر رئیس اداره جنگل های فرانسه می گوید ما مرتب درختان قدیمی را قطع می کنیم هم برای تامین نیاز بازار به چوب و هم برای فراهم شدن فضا برای نهال های تازه کاشته. فرانسه قوانین بسیار سختی در زمینه حفاظت از جنگل ها دارد.

وی افزود: تصمیم برای تامین همه نیازهای چوبی از جنگل های فرانسه برای بازسازی نوتردام تصمیم درستی بود زیرا به این شکل کاملا شفاف می دانیم کدام درختان، چطور و چرا قطع شده اند.

غیر از مساله قطع درختان قدیمی طرفداران حفظ محیط زیست با اشاره به آلودگی شدید پیرامون کلیسای نوتردام بعد از آتش سوزی سال ۲۰۱۹ معتقدند بازسازی این بنا با چوب منجر به آلودگی مشابهی در صورت بروز حادثه‌ای مشابه می شود.

به همین دلیل بونوما معتقد است باید از مصالح دیگر استفاده کرد که هم کم‌خطرتر هستند و هم جدید تر.

وی گفت: سقف کلیسای سنت پیر و پائول در شهر نانت از سیمان است و آتش سوزی سال گذشته در آن تنها موجب خسارت اندک محیط زیستی شد.

با وجود این یکی از معماران در حال بازسازی نوتردام گفت سیمان اصلا گزینه خوبی برای این مورد نیست، سقف کلیسا برای حفظ تعادل بنا باید وزن مشخصی داشته باشد و ترکیبی از چوب و آهن بهترین ترکیب است.

وی معتقد است آتش سوزی سال ۲۰۱۹ به دلیل استفاده از چوب در سقف کلیسا روی نداده است و ناشی از خطای انسانی بوده به همین دلیل باید نیروهای امنیتی بیشتری در بنا حضور داشته باشند، ضمن اینکه طراحی آتی این بنا شامل درهای حفاظت از آتش نیز خواهد بود.

در حالیکه بحث ها بین موافقان و مخالفان بازسازی کلیسای نوتردام همچنان ادامه دارد قول امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای بازگشایی کلیسای نوتردام ۵ سال بعد از آتش سوزی مهیب آن یعنی سال ۲۰۲۴ کمی دور از دسترس می نماید.

کلیسای نوتردام عصر روز ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۹۸) دچار آتش‌سوزی گسترده شد و وحشت تخریب این میراث تاریخی به جان مردم فرانسه و جهان افتاد. در نهایت اگرچه مناره و سقف این کلیسا براثر آتش‌سوزی نابود شد تلاش‌ تیم‌های آتش‌نشانی این میراث قرون وسطایی را از خطر تخریب کامل حفظ کرد.

در دو سالی که از این اتفاق می‌گذرد، روند بازسازی این بنا طولانی و پرزحمت بوده و براساس پیش‌بینی‌ها نوتردام تا آوریل سال ۲۰۲۴ میلادی یعنی پنج سال پس از سانحه آتش‌سوزی به شکوه و عظمت سابق خود برنخواهد گشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *