19:18

جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۲۱ از دانته اسپینوتی فیلمبردار ایتالیایی تجلیل می‌کند.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم لوکارنو امسال از فیلمبردار ایتالیایی دانته اسپینوتی که دو بار نامزدی اسکار را در کارنامه دارد با اهدای جایزه یک عمر دستاورد تجلیل می‌کند.
این جایزه که با عنوان جایزه پدرو آلا کاری را شناخته می‌شود در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو در ماه آگوست به این فیلمبردار اهدا می‌شود.
لوکارنو همچنین میزبان دو فیلم از فیلم‌های این فیلمساز خواهد بود. وی که سال‌ها با مایکل مان همکاری کرده، شاهد نمایش «نفوذی» فیلم نامزد اسکار و تریلر کلاسیک «مخمصه» در این جشنواره خواهد بود.
اسپینوتی جایزه‌اش را در مراسمی که در پیازا گرانده در ۱۲ آگوست برگزار می‌شود دریافت و روز بعد نیز در مراسم پرسش و پاسخ با حضور تماشاگران شرکت می‌کند.
اسپینوتی از کارنامه‌ای پر و پیمان در طول چهار دهه کار برخوردار است. وی اولین فیلم بلندش با عنوان «سوپ سبزیجات» را سال ۱۹۸۱ فیلمبرداری کرد که به کارگردانی سرجیو سیتی ساخته شد. وی فیلمبردار فیلم‌هایی چون «سریع و مرده» سم ریمی، «فرانکی و جانی» گری مارشال با بازی ال پاچینو و میشل فایفر و «مردان ایکس: آخرین ایستادگی» ساخته برت راتنر است.
این فیلمبردار دو بار نامزدی اسکار را کسب کرده که برای «نفوذی» و «محرمانه لس‌آنجلس» است. فیلم دوم همچنین نامزدی بفتای آن سال را کسب کرد. اسپینوتی سال ۱۹۹۲ نیز جایزه بفتا را برای «آخرین موهیکان» به دست آورد.
اسپینوتی ۷۷ ساله گرچه با فیلم‌های پرفروش شناخته شده اما همچنین فیلمبردار آثار مستقل و مولف هم بوده که فیلمبرداری «افسانه دایم‌الخمر مقدس» در سال ۱۹۸۸ و «راز جنگل قدیمی» ارمانو اولمی، «نرم… نرم» لینا ورتمولر و «غیرقانونی تو» ساخته پیتر باگدانوویچ از جمله آنها هستند.
«نل» ساخته مایکل ایتد، «برنده و بازنده» ساخته سم ریمی، «مردخانواده»، «اژدهای سرخ» و «پس از غروب» هر سه ساخته برت راتنر و «دشمنان مردم» ساخته مایکل مان از دیگر فیلم‌های این فیلمبردار هستند.
جشنواره لوکارنو امسال از ۴ تا ۱۴ آگوست (۱۳ تا ۲۳ مرداد) به صورت فیزیکی و با رعایت پروتکل‌های کووید برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *