11:06

یک مجسمه عتیقه که در سال ۲۰۱۱ از لیبی به سرقت رفته بود، به کمک دست اندرکاران موزه بریتانیا به این کشور برگردانده شد.
به گزارش ایرنا از روزنامه هنر چاپ لندن، این مجسمه که به قرن دوم پیش از میلاد تعلق دارد چندی پیش توسط نیروهای مرزی در فرودگاه هیتروی لندن از دلالی که قصد قاچاق آن به انگلیس را داشت، توقیف شد. پس از آن که به کمک کارشناسان موزه بریتانیا مشخص شد این مجسمه همان مجسمه‌ای است که ۱۰ سال پیش از منطقه قیروانی در شمال شرق لیبی به سرقت رفته بود، این اثر ماه گذشته به سفارت لیبی در لندن تحویل داده شد.

مجسمه مذکور که تجسمی از ظاهر دیمیتر یا دخترش پرسیفون (از الهه‌های یونان باستان) است، به طور غیرقانونی از یک محوطه زیرزمینی در منطقه قیروانی بیرون کشیده شده بود. قیروانی در نزدیکی شحات امروزی در لیبی واقع شده است و در فهرست سازمان یونسکو از میراث جهانی در معرض خطر قرار دارد.

سخنگوی موزه بریتانیا با اشاره به این خبر گفت: این یک مجسمه نبود که ما از کلکسیون موزه بریتانیا به کشور مبدا برگردانده باشیم. تحویل این مجسمه به لیبی بخشی از تلاش‌های ما برای کمک به شناسایی و بازگرداندن عتیقه‌جاتی بود که به شکل قاچاق برای فروش به خاک انگلیس آورده می‌شوند.

به گفته مقامات سفارت لیبی، کارشناسان موزه بریتانیا با استناد به سنگ مرمر متمایزی که در ساخت این مجسمه به کار رفته، تایید کردند که یک عتیقه باستان شناختی اصل است.

موزه بریتانیا از سال ۲۰۰۹ تاکنون به بازگرداندن بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ عتیقه قاچاق به افغانستان، ازبکستان و عراق کمک کرده است.

منطقه قیروانی در قرن هفتم قبل از میلاد به دست استعمارگران یونانی بنا نهاده شد. به نقل از صندوق میراث جهانی در کالیفرنیا، غارت‌ گسترده عتیقه‌جات یونانی و اهمال در مرمت، قیروانی را به یکی از در معرض خطرترین اماکن تاریخی در حوضه مدیترانه تبدیل کرده است. روزنامه انگلیسی تایمز چندی پیش با انتشار گزارشی به بحران حضور بولدوزرها برای توسعه و ساخت و ساز در این منطقه باستانی اشاره کرد و در این باره هشدار داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *