9:51

در یک سال و نیم گذشته گروه‌هایی نشان دادند که علیرغم همه سختی‌ها اهل ریسک هستند و با وجود شرایط متزلزلی که داریم، حاضرند خطر کنند. گروه‌های تئاتری که در وضعیت فعلی بار دیگر خود را برای حضور روی صحنه آماده می‌کنند، به همین گروه تعلق دارند.

به گزارش ایسنا، چند روزی بعد از بازگشایی مشاغل دسته دو، تعدادی از گروه‌های تئاتری هم خود را برای حضور روی صحنه آماده می‌کنند و این در حالی است که هنوز چشم‌انداز مشخصی از نظر استقبال تماشاگران وجود ندارد. شرایط دشوار اقتصادی سبب شد که ابتدا تماشاخانه‌های خصوصی فعالیت خود را از سر بگیرند.

جوانانی که همچنان خطر می‌کنند

نمایش «هجده سالگی»

 

«چهرازی» و «تکرار» در خانه نمایش مهرگان

خانه نمایش مهرگان خیلی زود کار خود را آغاز کرد.این تماشاخانه از روز ۲۲ اردیبهشت ماه فعالیت خود را با دو نمایش «چهرازی» و «تکرار» آغاز کرد.

«چهرازی» به نویسندگی مهدی راستی، کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز و تهیه کنندگی سارا داروفروش در این سالن روی صحنه است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: این نمایش از آسایشگاهی می‌گوید که در دل آن هر شخصی به گناه های متفاوت آلوده است و همه‌ آنها می‌بایست سه روز دیگر اعدام شوند و برای زنده ماندن راهی جز بازگشت عشق وجود ندارد. پس تنها راه نجات عشق است …

الناز زاهدی، کامبیز نیک آمیز، سحر آژیر، مریم زارعی، ملیکا شاگردی، حسین صفدری، رضا لک، مهدی راستی، درسا علی آبادی، زهرا عسگری، فاطمه آزادخواه، فاطمه آقاپور، اشکان دهقانی، بهار شعرباف، احمدرضا طاهری، ابراهیم موسوی، محمدعرفان باقری، مانی محمدی، متین وکیلی، متین نیکنام در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «چهرازی» هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در سالن یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

«تکرار» نوشته و کار حامد شیخی دیگر نمایشی است که در این تالار اجرا دارد.

در خلاصه داستان این نمایش که بر اساس چند نمایشنامه از سام شپارد نوشته شده، آمده: آدمی گیج و عاجز، اختیار خودش را واگذار می‌کند به مربی دانا و دائمی خودش.

حامد شیخی، تینا سلاسل، مهدیه رضایی، الهام اصغری، نیکی میرصادقی، پیمان رجبی بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «تکرار» هر روز ساعت 19 روی صحنه می‌رود.

«هجده سالگی» و «سگ زندگی» در شهرزاد

پردیس تئاتر شهرزاد هم این روزها میزبان دو نمایش «هجده سالگی» و«سگ زندگی» است.

«هجده سالگی» نوشته مشترک محسن میرزاخانی و محمد کرمی است که با کارگردانی فردین رحمانپور از ۲۴ اردیبهشت ماه به صحنه رفته است.

این نمایش درباره کودکان کار است که از دریچه طنز به مشکلات و تلخی روابط میان آنها می‌پردازد.

امید زندگانی، نوشین تبریزی، مصطفی دارابی، حامد کریوند، آزاده جاوید، هانیه گلپایگانی، محمد کرمی، لیلا فرداد، شعبان حاتمی، کامیار مهدی زاده، نگار والی دوست، آوا مهماندوست، فردین رحمانپور و بازیگران خردسال آرمیتا لطفی، پارسا داداش زاده، سارا داداش زاده بازیگران این نمایش هستند.

این نمایش ساعت ۱۸ در سالن گلایل پردیس شهرزاد روی صحنه‌ می‌رود.

در سالن صنوبر این مجموعه هم نمایش «سگ زندگی» نوشته و کار حمیدرضا اسماعیلی اجرا دارد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: پسر جوانی به دلیل مشکلات خانوادگی، دچار تعارضات درونی می شود، که در نهایت این اتفاقات باعث می شود.

علیرضا اسماعیلی، امیر خشایاری امجدی، نرگس هاشمی، پرتو مهر، انیس سلامی، کیان طایفه، سینا علیزاده، عطیه ملکی، رعنا رحمانی، نفس حسینی، بازیگران این نمایش هستند. این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۹ به صحنه می‌رود.

سه نمایش جدید در تئاتر شهر

مجموعه تئاتر شهر هم فعالیت خود را با اجرای سه نمایش از سر می گیرد.

روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه دو نمایش «کنسرت مرگ گرم» و «مرفی» در این مجموعه اجرای خود را آغاز می کنند و از روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت هم تالار چهارسو میزبان نمایش «جنگ و صلح» خواهد شد.

«کنسرت مرگ گرم» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر  ساعت ۱۸ به مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان اجرای خود را در تالار قشقایی تئاتر شهر آغاز می کند.

روایت داستانی این نمایش از دهه چهل آغاز شده و تا دهه ١٤٠٠ ادامه خواهد یافت. این نمایش به صورت داستان گو در هفت اپیزود با زبان موسیقی ، رخدادهای مهم هر دهه را روی صحنه روایت می کند و بازیگران آن ( به ترتیب اپیزود) به شرح زیر هستند:

اپیزود یک: زری اماد ، محسن زرابادی، اپیزود دو: مهتاب باجلان، ‎علی حیدری ، دانیال بلوری، اپیزود سه : محمد هادی عطایی ، خسرو کشاورز ، محمدباقر صفانور ، بیتا شیری ، اپیزود چهار: حسین میرزاییان ، محمدرضا عطایی فر، الهه جوانمهر ، اپیزود پنج : علی یعقوب زاده ، الناز مکاری ، اپیزود شش: زری اماد ، رعنا حسین دخت ، رهام شریفی ، اپیزود هفت: محمد آسایشلو، مهدی اشتری ، فائزه رجبی ، احسان حاجیان ، پرنیا عسگری ، بیتا شیری ، سپهر صفرخانی، سهیل صفرخانی ،آرمین میرزایی، پارسا شیرازیان ، علیرضا عرب ، علیرضا اسلامی گیلانی

«مِرفی» به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی، هم از سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در تالار سایه میزبان تماشاگران می‌شود.

در خلاصه نمایش آمده است: در عین حال که نمی‌شه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه، دست کم لزومی نداره واهمه داشته باشیم که چیزی بدتر بشه. اوضاع همیشه همونطور که هست باقی می‌مونه. به این ترتیب، خارج از وجود خود مِرفی، دست کم پنج نفر به مِرفی نیاز دارن.

بازیگران این نمایش ( به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی منزه ، شادی ضیایی، رضا مرشد، امین موحدی پور.

«مرفی» که از آثار برگزیده بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی است، ساعت ۱۸:۴۵ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود.

تالار چهارسو هم از روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه پذیرای نمایش موزیکال «جنگ و صلح» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی میثم یوسفی می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در مجلس بزمی دو خانواده سازهای سنتی (ایرانی )و کلاسیک (فرنگی) در حال اجرای موسیقی هستند  که دو ساز جوان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی و چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رخ در رخ یکدیگر قرار گرفته و یک دل نه صد دل عاشق و واله و شیفته یکدیگر می‌شوند اما …

شاهین علایی نژاد، مهناز غمخوار، محمد صمدی ،مصطفی ایزدی ،پریسا فلاح زاده، مرتضی حقی، هومن قاسم خانی ، هانیه مهر افزون، زهرا دوستی گروه بازیگران و بازی دهندگان نمایش را تشکیل می‌دهند.

این نمایش ساعت ۱۹، به مدت زمان ۴۰ دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان روی صحنه می‌رود.

«یرما»یی دیگر در «مولوی»

مرکز تئاتر «مولوی» هم فعالیت خود را از امروز ۲۶ اردیبهشت ماه با اجرای نمایش   «شب/خارجی/یرما» به طراحی، دراماتورژی و کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی از سر می‌گیرد.

این نمایش که در دسته تئاتر مستند – نمایشی قرار می‌گیرد، روایت زنی به نام یرما است که برای آنچه آرزویش را دارد می‌جنگد و تسلیم قضاوت‌های جامعه نمی‌شود، روایت یرما با روایت‌های مستند بازیگران از زندگی شخصی خود گره می‌خورد.

این‌نمایش که بر اساس نمایشنامه «یرما» اثر فدریکو گارسیا لورکا نوشته شده، تولید مدرسه تئاتر فانوس است که هر روز ساعت ۱۸ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی میزبان مخاطبان است.

چهار نمایش در ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر هم در آخرین روزهای اردیبهشت ماه میزبان ۴ اثر نمایشی می‌شود.

«سگک» نوشته کهبد تاراج با کارگردانی رضا بهرامی در تالار سمندریان این تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

این نمایش روایت‌گر داستان شهید شاهرخ ضرغام است. او از لات‌های پیش از دوران انقلاب در محله نبرد خیابان پیروزی بوده است و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه و منطقه جنوب می‌رود و پس از سه ماه به شهادت می‌رسد.

بازیگران این نمایش که هر شب ساعت ۲۰ اجرا دارد، مرجان قمری، تینو صالحی، محمدرضا ایمانیان، لبخند بدیعی، فهیمه معین، سهیل ملکی، حسن تدینی، عرفان پورمحمدی و آبتین حاتمی هستند.

نمایش «هار» به کارگردانی حسین پوریانی‌فر دیگر نمایشی است  که در این سالن اجرا می‌شود.

این نمایش اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی است که تهیه کنندگی آن را حمید پورآذری بر عهده دارد و بردیا مشهودی، سپندار اعلم، مهدی قربانی، اکبر سلمانی اله دادی، میلاد افواج، نیما خطیب شاد، علی اصغر حسینی، جواد کارگر و علیرضا آشوری در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «هار» کاری از گروه تئاتر «پاپتی‌ها» است و هر روز ساعت۱۸ روی صحنه می‌رود.

«عمو لاوروف» از ۲۳ اردیبهشت تا ۲۵ خرداد در تالار استاد ناظرزاده کرمانی به صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی که در زمان حال اتفاق می‌افتد اما موضوع آن روایت وقایع دهه ۱۳۲۰ هجری شمسی از زبان مردم عادی است و به اشغال ایران توسط قوای متفقین می‌پردازد، فریاد جودی، نازنین دیده ور و علی طاووسیان ایفای نقش می کنند.

«لوله» عنوان نمایش دیگر سالن استاد ناظر زاده است که توسط علیرضا اجلی از ۲۵ اردیبهشت اجرای خود را در یان سالن آغاز کرده است..

این نمایش فانتزی روایتگر جامعه‌ کارگرانی است که تحت سلطه یک سرکارگر قرار گرفته‌اند.

ابراهیم عبدی، محمدرضا آریان، یاسمن وفایی، مینا رسولی، مژده منظومه، غزل شجاعی و مصطفی عطری در این نمایش ایفای نقش می کنند.

«بوی گوشت آدمیزاد»

تماشاخانه «دیوار چهارم» هم  از ۲۶ اردیبهشت ماه میزبان نمایش «بوی گوشت آدمیزاد» به نویسندگی فرشید گویلیان و کارگردانی علی مولایی می‌شود.

در خلاصه داستان این  نمایش آمده: انسان‌هایی که در عصر مدرن گرفتار مکانی نامعلوم می‌شوند و جبری که سر راه آنها قرار گرفته مانع از گریزشان از این مکان می‌شود.

نگار افراشته، امیرحسین توانا، محمد رجبیان، مریم شیرازی، مریم محبی، محمد مرادی؛ علی مولایی بازیگران این نمایش هستند.

این اثر نمایشی هر روز ساعت ۱۷ و سی دقیقه روی صحنه می‌رود.

من دیوانه نیستم، کسی چه می‌داند؟

«من دیوانه نیستم، کسی چه می‌داند؟» عنوان نمایشی است که در تماشاخانه مشایخی اجرا می‌شود. این نمایش نوشته و کار مرتضی گلچین است که در خلاصه داستان آن آمده: «من دیوانه نیستم روایتگر داستان چهار بیمار روانی است که همگی مرتکب قتل شدند و در یک بیمارستان روانی بستری هستند، ماریا کریج محقق روانشناسی برای تحقیق و بررسی این موارد وارد بیمارستان می‌شود.

مرتضی گلچین، نیلوفر بابایی، کیمیا محمدی، رضاموسوی، ملینا علیمحمدی، فائزه صاحبی، میلاد صوفی، اویان براتی‌فر بازیگران این نمایش هستند.

این نمایش که اجرای خود را از ۲۱ خرداد آغاز کرده، هر روز ساعت ۱۸ به صحنه می‌رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *