12:42

نوازنده پیانو و آهنگساز کشورمان سال ۱۳۹۹ را سال تغییر ساختارهای اجرایی موسیقی در جهان و تغییر الگوی مصرف مخاطبان دانست و گفت: خانه نشینی کرونایی هنرمندان حوزه موسیقی زمینه فعالیت هرچه بیشتر در جهت تولیدات چشمگیر را رقم زد.

«اردوان جعفریان» در گفت‌وگو با ایرنا، با نگاهی آسیب شناسانه به سال کرونایی کرد و مسائل حوزه موسیقی را از دیدگاه خود تشریح کرد.

وی گفت: سال گذشته، سالی عجیب برای صنعت موسیقی و هنرمندان حوزه موسیقی بود. تعلیق طولانی و تغییر ساختارهای اجرایی و اقتصادی موسیقی در سراسر دنیا از یک سو و مواجهه با اجبار آموزش بر خط موسیقی از سوی دیگر، هنرمندان موسیقی را با چالش عجیبی در سراسر دنیا روبرو کرد.

این هنرمند موسیقی افزود: تغییر الگوی مصرف موسیقی و رویکرد مخاطبان خانه نشینی به محصولات تصویری مانند فیلم و سریال، باعث افت فروش ۴۰ درصدی موسیقی در ساختارهای جهانی فروش موسیقی دیجیتال شده و از سوی دیگر، ترس از بیماری منجر به تعطیلی دو سوم آموزشگاههای موسیقی خصوصی شد.
وی افزود: در همین ارتباط و با گذشت بیش از یکسال از شروع عالمگیری کرونا، ، آمارها حاکی از ترک شغل موسیقیدانان اعم از معلم و نوازنده به میزان ۳۰ درصد فعالان این دو حوزه شده است.

وی افزود: از آنجا که حمایت های دولتی نیز امکان پوشش خسارت های ناشی از بیکاری این لایه از فعالان هنری را نداشت، بنابراین عوارض این خسارت، شاید در سالهای آتی بیشتر به چشم آید که از نتایج آن افت رشد و توسعه در حوزه تولید و آموزش‌موسیقی خواهد بود.

اجرای برخط کنسرتهای موسیقی

جعفریان گفت: اما این فرصت خانه نشینی، در کنار عوارض جبران ناپذیر آن، باعث ایجاد زمان مناسبی برای آندسته از آهنگسازان و خالقان موسیقی گردید که چرخه معمول زندگی، باعث کُندشدن تولید اثر در زمینه فعالیت آنان شده بود. بر اساس آمارهای مراجع رسمی، این جهش در حوزه هنرمندان مستقل چشم گیر بوده است.

وی افزود: آنچه که در حوزه صنعت موسیقی طی یکسال گذشته بطور جدی پایه گذاری شد، اقدام به اجرای برخط کنسرتهای موسیقی بود. هر چند که بعضی از برگزارکنندگان، برای موفق جلوه دادن این فعالیت، دست به تولید و آمارسازی زدند و از رقم های غیر واقعی در استقبال مردمی از این حرکت نو در بستر دیجیتال، استفاده کردند ولی حقیقت آن بود که مخاطب پله به پله با این اتفاق آشنا شد و به مرور باعث گردید فرهنگ سازی نوینی در چرخه استفاده از هنر شکل گیرد.

وی ادامه داد: از دیگر نکات مثبت این امر، همسویی نهادهای دولتی و نیمه دولتی با این حرکت بود چرا که عملا و بدون همیاری این نهادها، هنرمندان مستقل و غیر دولتی از پس هزینه های این برنامه ها بر نمی آمدند. در زمان همه گیری این بیماری بسیاری از دولتها به این نکته بیشتر واقف شدند که حفظ و حراست از روحیه مردمی، احتیاج به حمایت های دولتی فارغ از نگرش های حزبی دارد و این نکته می تواند در زمان پس از بیماری نیز بعنوان دیپلماسی عمومی دولتی در حوزه دولتی ادامه دار باشد که در این صورت این اتفاق را می توان در زمره دستاوردهای مثبت بوسطه در زمان همه گیری دانست.
در پایان سال گذشته نیز جشنواره موسیقی فجر با تکیه بر تجربیات قبلی از اجراهای برخط، به همین صورت برگزار گردید.

دستاوردهای جشنواره سی و ششم فجر

نوازنده پیانو و آهنگساز کشورمان در ادامه سخنان خود از اتفاقات مثبت سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر به برجا گذاشتن آرشیو تصویری با کیفیت بسیار خوب و اجراهای مناسب اشاره کرد و گفت: بازگشت جایزه باربد به جشنواره نیز نقطه عطف این دوره از جشنواره به شماره می رفت که بطور طبیعی ادامه آن می تواند دستاوردهای مثبتی از جمله ایجاد شور و بالاتر بردن اعتبار جایزه آن در سطح ملی و بین المللی برای جامعه موسیقی کشور بهمراه داشته باشد.

وی گفت: پیش بینی های نهادهای فرهنگی جهانی نشان از آن دارد که اجراهای عمومی موسیقی به سیاق گذشته، حداقل تا یکسال دیگر بدان شکل عملی نخواهد بود. همچنین از دیگر پیش بینی های جهانی، درصد تغییر ذائقه مخاطبان بعد از گذار از پاندمی نسبت به سبکها و خروجی هنری هنرمندان است که وجه مثبت این تغییر اجتماعی، باعث ایجاد رقابتهای جدی تر در حوزه موسیقی خواهد بود. نهایتا آنچه که بعد از این سال، نتیجه گیری شد آن بود که موسیقی، بسادگی وجود دارد و به هیچ دلیلی از ذهنیت بشری حذف نخواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *