16:39

بانی‌فیلم: می‌گویند برخی عکس‌ها گویاتر از هزاران صفحه کتاب است که روایت دقیقی از رویدادهای تاریخی یا شرایط اجتماعی را بازگو می‌کنند.
هنرمندان عکاس، در برهه‌های مختلف تاریخی با ثبت تصاویری از رخدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… توانسته‌اند نگاه جهانی نسبت به این رویدادها را تغییر دهند و دچار دگرگونی سازند.
عکسی که می‌بینید شطرنج‌بازی اهل روسیه کمونیستی را در دهه ۵۰ میلادی نشان می‌دهد که در اوج سرما و یخبندان زمستان شهر مسکو، غرق در صفحه شطرنج شده است!
سایت historycoolkids با انتشار این عکس، داستانی را از یک استاد بزرگ شطرنج روس در آغاز انقلاب کمونیستی شوروی بازگو کرده. این سایت در این باره نوشته:
«یکی از داستانهای مورد علاقه شطرنج، داستان اوسیپ برنشتاین استاد بزرگ شطرنج روسیه است.
اوسیپ برنشتاین در سال 1918 هنگامی که 36 ساله بود، توسط پلیس مخفی بلشویک در شهر اودسا دستگیر شد. دلیل دستگیری‌اش را انجام تحقیق در مورد او عنوان کردند که در نهایت منجر به محکومیت‌اش و مجازات اعدام به جرم جنایات «ضد انقلاب» شد.
پیش از دستگیری این استاد شطرنج، قرار بود او را به دلیل مشاور حقوقی بودن در یک بانك، توسط یك تیرانداز هدف گلوله قرار گیرد!
روز اعدام فرا رسید و برنشتاین دید که تیم تیراندازی پیش ا او برای اعدامش آماده و به صف شده‌اند. در آخرین لحظه، یکی از افسران فرماندهی فهرست اسامی اعدامی‌ها را دید و به دلیل علاقه‌اش به شطرنج نام برنشتاین را در میان زندانیان تشخیص داد.
افسر فرمانده پس از رویارویی با برنشتاین به او پیشنهادی داد که این استاد شطرنج نمی‌توانست رد کند!

فرمانده شرط گذاشت اگر برنشتاین در مسابقه شطرنج برنده شود، زندگی و آزادی خود را به دست خواهد آورد اما اگر نتیجه مسابقه او مساوی یا باخت بود، به همراه بقیه زندانیان اعدام می‌شد.
نکته‌ای که در مورد سبک بازی برنشتاین وجود داشت و فرمانده میدان تیر از آن بی‌خبر بود اینکه او یک شطرنج‌باز تهاجمی بود که کاملاً تساوی را تحقیر می‌کرد. او پیش‌نر، تقریباً یک دهه قبل، این سبک را در مسابقه‌ای با آموس برن یکی از استادان شطرنج به نمایش گذاشت.
خود برنشتاین در باره این مسابقه نوشت: “در یک تورنمنت استاد باسابقه برن، که دوست خوب من بود، در حرکت دوازدهم به من پیشنهاد تساوی داد. من نپذیرفتم چون برای برد بازی می‌کردم.”
به هر حال برنشتاین خونسردی‌اش را حفظ کرد و با استفاده از سبک تهاجمی خود، بر افسر فرمانده غلبه کرد و بازی را به راحتی برد.
برنشتاین پس از آزادی به همراه خانواده اش برای شروع زندگی جدیدی به فرانسه گریختند…»

منبع: https://www.chess.com/article/view/ossip-bernstein

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *