10:41

«طاهر صلاحوف» نقاش مشهور آذربایجانی که از پیشگامان هنر مردمی و واقع‌بینانه محسوب می‌شد و سال‌ها عضو افتخاری فرهنگستان هنر ایران بود در سن ۹۲ سالگی جهان را بدرود گفت.

به گزارش ایرنا، طاهر صلاحوف نقاش و سیاستمدار آذربایجانی که عضو فرهنگستان هنر ایران بود، در سن ۹۲ سالگی در شهر برلین پایتخت آلمان ۳۱ اردیبهشت درگذشت.

وی ۲۹ نوامبر ۱۹۲۸ در باکو در آذربایجان قبل از فروپاشی شوروی زاده شد و پدر او یکی از قربانیان پاکسازی بزرگ ژوزف استالین در اواخر دهه ۱۹۳۰ بود، که در سال ۱۹۳۷ بازداشت و پس از مدتی کوتاه به اعدام محکوم شد. مادرش فرزندان خود را به تنهایی بزرگ و تربیت کرد و این خانواده تا مرگ استالین در سال ۱۹۵۶ در بی‌خبری از سرنوشت مرد خانواده به سر برد.

صلاحوف هنرمند معاصر هویت نقاشی معاصر در آذربایجان را بر روی ارزش های ملی بنا کرد و توانست خلاقیت و زیبایی معنوی آثار نقاشی را در خدمت تعهد به جهان پیرامون خود بگیرد.

این نقاش در کار خود بسیار غنی بود و با پیوند ارزش های سنتی ملی در کنار مترقی ترین ارزش های هنر جهانی توانست مکتب ملی نقاشی در آذربایجان ایجاد کند.

صلاحوف در کنار نقاشی به هنرهای نمایشی نیز اشراف داشت و توانست آثار به یاد ماندنی روی صحنه ای ببرد.

صلاحوف به نماینده برجسته و پیشتاز «سبک سخت»، جریان نوینی در هنر شوروی در دهه ۱۹۶۰، تبدیل شد؛ جریانی که هدف آن شکل‌دهی دیدگاه سخت، تبلیغاتی و واقع‌بینانه ای نسبت به حقاقق دوره ژوزف استالین بود، که تطهیر شده بود.

پدر نقاشی معاصر آذربایجان و عضو فرهنگستان هنر ایران، درگذشت

آثار  صلاحوف در موزه ها و گالری های مشهور جهان نگهداری می شود در مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند.

از آثار ممتاز صلاحوف می‌توان تصویرگری‌های او دربارهٔ زندگی و کار کارگران نفتی باکو همچون «تعمیرکار» که در سال ۱۹۶۱ در موزه ملی هنر جمهوری آذربایجان به نمایش گذاشته‌شد، اشاره کرد.

پدر نقاشی معاصر آذربایجان و عضو فرهنگستان هنر ایران، درگذشت
اثری با عنوان «تعمیرکار» از طاهر صلاحوف

نقاشی های وی بیشتر با رنگ‌های سرخ، مشکی، خاکستری روشن و تیره شکل می گرفت و تأثیرات سبک و سیاق‌های شرقی بر آن‌ها هوایدا بود و  در برخی آثارش ترکیب و رنگ آمیزی از ریتم‌های جاری مینیاتورهای قرون وسطایی شرقی پیروی بسیار مشهود است.

تسلیت رئیس فرهنگستان هنر برای درگذشت طاهر صلاحوف

بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، به همراه اعضای پیوسته این فرهنگستان، درگذشت طاهر صلاحوف، عضو افتخاری فرهنگستان هنر را تسلیت گفتند.

در پیام آنها آمده است: درگذشت آقای طاهر صلاحوف، نقاش و طراح مشهور آذربایجانی و عضو محترم افتخاری فرهنگستان هنر اندوه و تألم خاطر هنرمندان را به همراه داشته است. از درگاه خداوند رحمان برای این هنرمند فقید، رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستاریم.

پدر نقاشی معاصر آذربایجان و عضو فرهنگستان هنر ایران، درگذشت

طاهر صلاحوف اولین دبیر اتحادیه نقاشان شوروی و قائم‌مقام آکادمی امپریال هنر روسیه و همچنین عضو بیش از ۲۰ آکادمی هنر کشورهای جهان بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *