17:18

نتایج بررسی باستان شناسی محوطه تاریخی «داراکان فسا» تاکنون بیانگر این بوده که بنیاد اولیه شهر در دوره ساسانی و با نقشه ای نسبتا مستطیل شکل و شبکه بندی داخلی شطرنجی شکل گرفته یا تاسیس شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حامد مهدی علمدارلو سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی امروز 11خرداد 1400 با اعلام این خبر گفت: محوطه داراکان شهرستان فسا توسط هیأت باستان شناسی ایرانی به مدت یک ماه بررسی می شود.
این باستان شناس افزود:بررسی روشمند محوطه داراکان شهرستان فسا با سه هدف «بررسی تطبیقی منابع باستان شناختی و تاریخی در ارتباط با محوطه» ، «بررسی نظام شهری آن بر اساس داده‌های باستان‌شناسی و متون تاریخی» و «شناسایی دوره‌های سکونتی شهر داراکان بر اساس یافته‌های باستان‌شناختی» انجام می شود.
علمدارلو با اشاره به اینکه شناسایی محوطه شهر دراکان در سال ۱۳۸۸ توسط گروه بررسی شهرستان فسا به سرپرستی احمد علی اسدی انجام شده تصریح کرد: بررسی حاضر در راستای شناسایی بهتر محوطه از اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
سرپرست هیأت بررسی باستان شناسی شهرستان داراکان گفت: این محوطه در نزدیکی روستای داراکویه از بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا در جاده قدیم فسا به داراب قرار داردو با توجه به اشاره در متون تاریخی و از جمله ابن حوقل این محوطه یکی از شهرهای ارتباطی بین فسا و داراب در دوره های آغاز اسلامی بوده است.
این باستان شناس خاطر نشان کرد: با این حال نتایج بررسی تاکنون بیانگر این بوده که بنیاد اولیه شهر در دوره ساسانی و با نقشه ای نسبتا مستطیل شکل و شبکه بندی داخلی شطرنجی شکل گرفته یا تاسیس شده است.
علمدارلو تصریح کرد: اطلاعات اولیه بررسی نشان می دهد که شهر داراکان در دو قسمت شمالی و جنوبی در دو طرف طرف رودخانه شکل گرفته و آثار معماری از دوره های ساسانی و اسلامی و همچنین سه رشته قنات بر روی محوطه قابل مشاهده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *