15:47

پرونده سریال‌های رمضانی تلویزیون در حال بسته شدن است، امسال در غیاب آثار کمدی سریال‌هایی که در ژانرهای ماورایی و اجتماعی ساخته شده بودند، توفیق چندانی کسب نکردند.
به گزارش ایرنا، آخرین قسمت‌های سریال احضار به کارگردانی علیرضا افخمی در ژانر ماورایی این شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود. بچه مهندس۴ ساخته احمدکاوری و یاور ساخته سعید سلطانی دیگر سریال‌های آنتن رمضان امسال از شبکه‌های دو و سه سیما بودند.
در سال‌های دور بعضا دو یا سه شبکه آنتن رمضان را در اختیار سریال‌های کمدی قرار می‌دادند اما در سال‌های اخیر حداقل یک شبکه سنگر کمدی را حفظ می‌کرد و بقیه شبکه‌ها سراغ ژانرهای دیگر می‌رفتند. امسال تلویزیون ترجیح داد با دو سریال اجتماعی و یک سریال ترسناک و ماورایی در ماه رمضان عرض اندام کند. بینندگان تلویزیون خاطرات خوشی از سریال‌های موفق کمدی ماه رمضان همچون پشت کنکوری ها، خانه به دوش و … دارند. مروری بر سریال‌های امسال نشان می‌دهد که تلویزیون در غیاب سریال‌های کمدی، امسال در عرصه سریال‌های رمضانی نمره قبولی نگرفته است.
نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد سریال احضار شبکه یک سیما با ۴۳.۱ درصد مخاطب و رضایت حدود ۷۴ درصد در حد زیاد در صدر سریال‌های رمضانی تلویزیون قرار گرفته است.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، سریال یاور شبکه سه سیما با حدود ۴۱ درصد مخاطب و رضایت بیش از ۸۱ درصد در حد زیاد دومین سریال موردپسند مردم شده است.
فصل چهارم بچه مهندس از شبکه دو سیما نیز با ۳۷.۳ درصد مخاطب و رضایت بیش از ۷۲ درصد در حد زیاد در جایگاه سوم سریال‌های رمضانی سیما در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.
سریال احضار ساخته علیرضا افخمی با این هدف ساخته شده بود که «احضار روح» را زیر سوال ببرد و دیگران را از این کار نهی کند. اما در اقدامی مغایر با هدف تعریف‌شده این کنش ناپسند را ترویج و تبلیغ کرد.
یاسمن خلیلی‌فرد، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی درباره کیفیت هنری این سریال در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: احضار جدیدترین ساخته علیرضا افخمی، سریالی‌ست که نتوانسته توقعات مخاطب را آن قدر که انتظار می‌رفت برآورده کند. عمده دلیل این عدم توفیق به اشکالات متعدد و حفره‌های فیلمنامه بازمی‌گردد. فیلمنامه از اسلوب‌های ژانر خود پیروی نمی‌کند و به همین جهت بسیاری از موقعیت های کار که بنا بوده حس ترس و دلهره را به مخاطب القا کنند درنیامده اند و در برخی موارد بیشتر به هجو شباهت می‌یابند.
او افزود: بسیاری از تمهیدات انتخابی برای نزدیک کردن اثر به ژانرش نخ‌نما، تکراری و کهنه‌اند. ملات داستان کم است. همه چیز درحد ایده‌ای کوتاه و یک خطی باقی مانده که به زور کش آمده است. سریال فاقد تعلیق های به جا و به اندازه است. اجرا نیز لنگ میزند و جلوه‌های رایانه‌ای نخ‌نما و قدیمی‌اند. مثلاً نحوه‌ ظاهر و غایب شدن شخصیت کامرانی بسیار توی ذوق می زند.
جبار آذین نیز درباره کیفیت هنری سریال احضار به ایرنا گفت: این سریال به دلیل ضعف پژوهش، دانش اندک دینی، فقهی، علمی و تخصصی درباره ماورا و روح و جن و شفاف نبودن نگاهش به خرافات و خلط مبحث درمورد مسائلی چون شیطان پرستی، با موفقیت همراه نشده است.
این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به این که در سریال احضار مرز میان توهم، تخیل و واقعیت های قرآنی درباره روح و جن مخدوش شده اظهار داشت: در این سریال تکلیف تماشاگر با قصه و شخصیت‌ها مشخص نیست. کارگردان از بازگویی موضوع اصلی سریال، یعنی خرافات و همچنین روح و جن بازمانده و جذب حاشیه ها شده است. مساله اصلی سریال مبارزه با خرافات است. اما از آغاز تا پایان موضوع مثلث عشقی میان مائده و زهره و محسن پر رنگ می‌شود. در این سریال به دلیل شفاف نبودن مساله حضور محسن در قالب روح یا شاید توهم، بسیاری از رخدادها مبهم هستند.
وی افزود: کارگردان به جای پردازش مساله اصلی به مسایل حاشیه ای پرداخته است. مثلا اتفاقاتی که برای مائده و خواستگارش می‌افتد می‌توانست وجود نداشته باشد.
به گزارش ایرنا علیرضا افخمی پس از چهار سال با سریال ماورایی احضار به تلویزیون بازگشت. این سریال پیش از این «دعوت نحس» نام داشت. افخمی پیش‌تر مجموعه‌های تلویزیونی تب سرد، او یک فرشته بود، پنجمین خورشید و پنج کیلومتر تا بهشت را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است.
در این سریال بازیگرانی چون آرش مجیدی، میلاد میرزایی، رضا توکلی، افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی و …حضور دارند.
سه فصل اول سریال بچه مهندس توسط علی غفاری ساخته شد و فصل چهارمش را احمد کاوری ساخت. این سریال در طول سه سال به فصل چهارم رسید. روزبه حصاری، بازیگر نقش جواد جوادی نیز در فصل سوم به دلیل آنچه «عدم توافق مالی و درخواست‌های خارج از عرف» گفته شد جای خودش را به محمدرضا رهبری داد.
جبار آذین، ساخت فصل دوم و سوم سریال بچه مهندس را بیهوده دانست و گفت: این سریال می‌توانست با موجزگویی در همان یک فصل حرف خود را بزند و خاتمه یابد.
وی افزود: تداوم تولید این سریال تنها می تواند به درازگویی قصه و ساختار بیانجامد که برای مخاطب دستاوردی ندارد. البته ادامه دادن سریال در فصل های مختلف برای سازندگان سودآور است. چون آنها بابت این اقدام دقیقه‌ای چند میلیون تومان پول درمی آورند.
فصل اول این سریال در ۳۰ قسمت در ماه رمضان ۱۳۹۷ از شبکه دوم سیما پخش شد. فصل دوم این مجموعه نیز از دی ماه ۹۷ پخش آن شروع و در بهمن ۹۷ به پایان رسید، فصل سوم این مجموعه در ماه رمضان ۱۳۹۹ روی آنتن رفت و رمضان ۱۴۰۰ نیز فصل چهارم میهمان خانه‌های مخاطبان شد.
ثریا قاسمی، فرهاد قائمیان، مهشید جوادی، سیما خضرآبادی، سهند جاهدی، کورش سلیمانی، عبدالرضا اکبری، شیوا خسرومهر، عزت‌الله مهرآوران، شهین تسلیمی، محمدرضا هدایتی، امید روحانی، رضا استادی و رحیم نوروزی از جمله بازیگران این سریال هستند.
درباره سریال «یاور» بین منتقدان اختلاف نظر وجود داشت. جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون فیلمنامه سریال یاور را یکی از بهترین نوشته‌های سعید مطلبی (نویسنده این اثر) دانست. در همین حال مازیار معاونی، دیگر منتقد بیان کرد این سریال نمره کیفی خیلی پایینی می‌گیرد.
سریال یاور به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی آرمان زرین کوب در شب های ماه رمضان بعد از اذان مغرب از شبکه سه سیما پخش شد.
داریوش ارجمند، ارسلان قاسمی، محمد حاتمی، زهرا سعیدی، شبنم فرشادجو، امید علیمردانی، فقیهه سلطانی، مهوش افشارزاده، اسماعیل محرابی از جمله بازیگرانی‌اند که در این سریال حضور دارند.
جبار آذین، فیلمنامه سریال یاور را یکی از بهترین نوشته های سعید مطلبی (نویسنده این اثر) دانست و گفت: موضوع اصلی این سریال مساله رفاقت است و در کنارش روی نقش بزرگترها در تحکیم مناسبات خانوادگی تاکید می‌کند. ماجراهایی که در این سریال رخ می دهند، پیوندی درست و اصولی با داستان مرکزی دارند و غیرقابل باور نیستند.
وی با اشاره به شباهت شخصیت یاور با حشمت فردوس اظهار داشت: عمد نویسنده بر همین قضیه بوده است. او خواسته اشاره کند نقش بزرگترها در استحکام خانواده می‌تواند از طریق حشمت فردوس و یاور چلویی می‌تواند صورت بگیرد. این افراد با دانش و تجربه ای که دارند در قوام خانواده نقش آفرین هستند.
مازیار معاونی درباره سریال یاور تاکید کرد: در این سریال فقط اسم حشمت فردوس «ستایش» عوض شده است. بازی تکراری داریوش ارجمند در این سریال به شدت توی ذوق می زند. اینجا هم مثل ستایش قلدرمابی مستبدانه بر سیستم حاکم است و بچه ها باید حرف گوش کن باشند.
وی درباره شباهت‌های دو سریال ستایش و یاور گفت: سریال ستایش روی کاکل جاهلی حرف زدن و قلدرمابی و استبداد سنتی آمیخته با معرفت و لوطی گری حشمت فردوس می ‌چرخید و یاور هم همین فضا را دارد. تلویزیون وقتی این قدر بودجه می‌گذارد که آن شخصیت را تکرار کند یعنی دارد به مابه‌ازاهای واقعی آن شخصیت چراغ سبز نشان می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *