17:16

یک هنرمند ایتالیایی مجسمه‌ای نامرئی را به قیمت بالای ۱۸ هزار دلار فروخت.

به گزارش ایرنا به نقل از مجله نیوزویک، سالواتوره گاراو (Salvatore Garau)، هنرمند ۶۷ ساله ایتالیایی، یک مجسمه نامرئی را به مزایده گذاشت و موفق شد آن را به قیمت ۱۵ هزار یورو (معادل ۱۸ هزار و ۳۰۰ دلار) بفروشد. قیمت اولیه این مجسمه چیزی بین ۶ تا ۹ هزار یورو برآورد شده بود اما به دنبال بالا گرفتن تب مزایده، پیشنهادات متعددی مطرح شد و قیمت نهایی از آنچه تصور می‌شد بالاتر رفت.

این اثر که Io Sono (من هستم) نام دارد، یک مجسمه غیرمادی است، به این معنا که وجود خارجی ندارد.

گاراودر واکنش به انتقاداتی که به این مزایده وارد شده می‌گوید مجسمه او «هیچ» نیست و «خلا» است. وی در این باره می‌گوید: براساس اصل عدم قطعیت ورنر هایزنبرگ، خلا چیزی نیست جز یک فضای پر از انرژی و حتی اگر آن را تخلیه کنیم و هیچ باقی نماند، این «هیچ» وزن دارد. بنابراین، این هیچ یک انرژی دارد که متراکم شده و به ذرات، یعنی ما، بدل شده است.

براساس دستورالعمل‌های ارائه شده توسط گاراو، این مجسمه عجیب باید در یک منزل شخصی در یک فضای یک و نیم در یک و نیم متری و به دور از هرگونه مانعی نمایش داده شود. از آنجایی که این مجسمه وجود خارجی ندارد، به نور یا رطوبت خاصی برای نگهداری از آن نیاز نیست. تنها شیء ملموسی که به خریدار این مجسمه می‌رسد، یک گواهینامه اصالت با مهر و امضای خالق اثر است.

اگرچه من هستم اولین مجسمه نامرئی گاراواست که به فروش رسیده اما اولین اثر  او در این سبک منحصربه‌فرد نیست؛ این هنرمند ایتالیایی ماه گذشته از یک مجسمه غیرمادی دیگر با عنوان بودا در خلسه (Buddha in Contemplation) در میلان رونمایی کرد و ویدئویی هم از محل نصب آن در حساب اینستاگرامی خود به اشتراک گذاشت.

فروش ده‌ها هزار دلاری یک مجسمه نامرئی

این مجسمه از حالا دیگر وجود دارد و برای همیشه در این فضا باقی خواهد ماند. شما آن را نمی‌بینید ولی وجود دارد و از هوا و روح ساخته شده است.

آن‌طور که در زیرنویس این ویدئو آمده، هدف از ساخت این مجسمه، فعال کردن قوه تخیل بیننده است که به گفته گاراودر همه افراد وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *