20:08

سارقان در کمین کلید «فرهاد قفل‌زن»/ مجسمه «تئاتر شهر» بی‌کلید شد!

روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت سارقان قصد داشتند کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن» در محدوده مجموعه تئاتر شهر را سرقت کنند که این اتفاق نیفتاد و قطعه مدنظر به داخل مجموعه منتقل شد.

به گزارش مهر، مجسمه «فرهاد قفل‌زن» از تنها مجسمه‌های باقیمانده در پیرامون مجموعه تئاتر شهر است که در ضلع غربی این مجموعه قرار دارد. این مجسمه شامل هیبتی است که کلیدی در دست دارد و سال‌هاست در کنار این مجموعه تئاتری به عنوان یکی از نمادهای هنری این بنای فرهنگی و هنری شناخته می‌شود.

متأسفانه طبق مشاهدات اگر به مجموعه تئاتر شهر مراجعه کنید شاهد خواهید بود که مجسمه «فرهاد قفل‌زن» بدون کلید شده و دیگر کلیدی در دست این مجسمه نیست!

ابراهیم گله‌دارزاده رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره این اتفاق سوال برانگیز، توضیح داد: روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ویدئویی از سوی سامان تیرانداز از هنرمندان تئاتر برایم ارسال شد که برای استراحت کنار مجسمه «فرهاد قفل زن» نشسته بود و به صورت اتفاقی متوجه شده بود که پیچ‌های اتصال کلید به بدنه مجسمه جدا شده و متصل نیست. من بلافاصله به یگان حفاظت نیروی انتظامی، حراست تئاتر شهر و شهرداری ناحیه اعلام و فیلم را ارسال کردم تا بررسی‌های لازم انجام شود.

سارقان در کمین کلید «فرهاد قفل‌زن»/ مجسمه «تئاتر شهر» بی‌کلید شد!

وی ادامه داد: تیم‌های مربوطه به مجموعه تئاتر شهر اعزام شدند و بررسی‌ها با حضور پلیس انجام و معلوم شد پیچ‌های قطعه کلید مجسمه، باز شده ولی چون قطعه به لحاظ وزنی سنگین است قصد بر این بوده تا در چند مرحله سرقت انجام شود.

رئیس مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه قطعه کلید مجسمه «فرهاد قفل زن» در حال حاضر به داخل مجموعه تئاتر شهر منتقل شده است، اظهار کرد: بعد از تعطیلات هفته جاری با حضور یک مرمت‌کننده متخصص این قطعه مجدداً به مجسمه متصل و چاره‌ای برای این وضعیت اندیشیده خواهد شد.

گله‌دارزاده تصریح کرد: ما نمی‌دانیم با چه زبانی باید بگوییم که شرایط برای مجموعه تئاتر شهر از تعدی و تعرض گذشته و آسیب‌های جدی به این مجموعه و پیرامون آن وارد شده است. متأسفانه نگاه موجود به محوطه تئاتر شهر با بوستان‌های پیرامون بزرگراه‌ها یکسان است و نسخه‌ای که برای آن پیچیده شده با این بوستان‌ها یکسان است.

سارقان در کمین کلید «فرهاد قفل‌زن»/ مجسمه «تئاتر شهر» بی‌کلید شد!

وی متذکر شد: وجاهت فرهنگی مجموعه و مطالبه فرهنگی بزرگان هنری کشور در خصوص نیاز مجموعه تئاتر شهر به حریم مورد توجه قرار نمی‌گیرد و عنایتی به آن نمی‌شود. من نمی‌دانم کدامیک از کسانی که به این مطالبه بی‌توجهی می‌کنند فرهنگی‌تر از هنرمندانی هستند که در عرصه فرهنگی و هنری جایگاه قابل توجهی دارند. متأسفانه تیمی در جای دیگر مستقر است که خود را از این هنرمندان باسابقه و همچنین منتقدان طرح حریم مجموعه تئاتر شهر که نقطه نظرات خود را مطرح کرده‌اند، فرهنگی‌تر می‌دانند و معتقدند که تئاتر شهر فرقی با یک بوستان ندارد.

رئیس مجموعه تئاتر شهر تأکید کرد: اگر این مجسمه به سرقت می‌رفت چه باید می‌کردیم؟ مجسمه «فرهاد قفل زن» اثر پرویز تناولی جزو میراث‌های فرهنگی شهر تهران و یکی از جذابیت‌های پایتخت است. پیرامون مجموعه تئاتر شهر نیاز به حفاظت دارد.

گله‌دارزاده در پایان سخنان خود یادآور شد: از سامان تیرانداز به عنوان هنرمندی مسئول، یگان حفاظت نیروی انتظامی، حراست مجموعه تئاتر شهر و عزیزان شهرداری ناحیه قدردانی می‌کنم که به سرعت وارد عمل شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *