13:01

نمایش «مرد نیک» از جمله نمایش‌های خاطره انگیزی است که بعد از گذشت نزدیک به ۱۵ سال از اجرا هنوز در ذهن مخاطبان تئاتر باقی مانده است.
به گزارش مهر، تئاتر ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با سپری کردن بیش از ۴ دهه پا به قرنی تازه گذاشت؛ در این عمر سپری شده ۴۳ ساله، آثار مختلفی با موضوعاتی متنوع از دفاع مقدسی، دینی، کمدی، اجتماعی و… تولید و در سالن‌های تئاتر به صحنه رفتند. برخی از این آثار بسیار جریان ساز بودند و برخی آثار خاطره‌انگیز و پرمخاطب.

شاید خالی از لطف نباشد مروری داشته باشیم بر آثاری که طی دهه‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ تولید و اجرا شدند، روندی که این آثار برای تمرین و تولید طی کردند، گروهی که در تولید و اجرای اثر حضور داشتند و دیدن تصاویر این اجراها اعم از عکس یا فیلم.
از این رو در گروه هنر خبرگزاری مهر تصمیم بر این شد که از آغاز سال ۱۴۰۰ با جمع‌آوری اطلاعات مختلف اجراهای ۴ دهه گذشته، مروری بر تولیدات تئاتر ایران در این بازه زمانی داشته باشیم.

این مرور بعد از تعطیلات نوروز در طول سال و در روز پایانی هر هفته انجام خواهد شد تا از این طریق و البته با توجه به اطلاعات و تصاویری که جمع‌آوری می‌شود، به تعداد بیشتری از آثار نمایشی تئاتر ایران در ۴۰ سال گذشته پرداخته شود.

نمایش «مرد نیک» به کارگردانی امیر دژاکام از جمله نمایش‌های خاطره‌انگیز و پرمخاطبی است که در دهه ۸۰ به صحنه رفت. این اثر نمایشی نوشته هادی حوری و بازی بازیگرانی چون علیرضا خمسه، شهره سلطانی، محبوبه بیات، خسرو احمدی و … سال ۱۳۸۵ در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت. این نمایش از جمله آثار پرمخاطبی بود که علاوه بر نظر تماشاگران از منظر منتقدان نیز مورد توجه قرار گرفت.

«مرد نیک» در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت و اولین نمایشی لقب گرفت که توانست تمام صندلی‌های سالن اصلی تئاتر شهر را پر کند.

از جمله ویژگی‌های این اثر نمایشی حضور علیرضا خمسه به عنوان بازیگر اصلی نمایش بود که بعد از سال‌ها دوری از صحنه در «مرد نیک» خوش درخشید. بده بستان‌ها و شیمی مناسبی که شهره سلطانی و علیرضا خمسه در مقابل یکدیگر به عنوان زن و شوهر داستان داشتند و طنازی‌ها و بداهه گویی هایشان روی صحنه و همچنین فضای کمیک و نوآوری در خلق لحظه‌های کمدی، میزانسن روان و متناسب با فضای داستان، یکدستی و هماهنگ بودن سطح بازی‌ها، زمان‌سنجی درست و مناسب، توجه به طنز اخلاقی و شکل گیری اتفاقات و کاراکترهای نمایش از بطن جامعه باعث شد این اثر نمایشی جزو آثار خاطره انگیزی باشد که همچنان بعد از گذشت سال‌ها از اجرایش در ذهن علاقه مندان به تئاتر باقی بماند.

امیر دژاکام را در مقام کارگردان، نویسنده و بازیگر از نگاه خاصش به نمایش‌های ایرانی می‌شناسیم و استمرار این نگاه آشنا در نمایش «مرد نیک» کاملاً مشهود بود. این اثر نمایشی از لحاظ شکل ظاهری به نمایش‌های شادی‌آور ایرانی نزدیک بود و همین امر باعث شد توازن میان آدم‌های نمایش به هم نخورد.
«مرد نیک» داستان پنبه‌زنی (علیرضا خمسه) است که خداوند پس از ۳۰ سال به او و همسرش (شهره سلطانی) فرزندی عطا کرده است. مرد، نیت کرده پس از تولد فرزندش تمام پس‌انداز خود و ارثی را که به او رسیده به بهترین مرد شهر بدهد. در مسیر حرکت و جستجو برای یافتن بهترین مرد شهر، پنبه‌زن با مکتب‌دار، دزد، دسته مطربان و … برخورد می‌کند و همه آنها از گرفتن پول سرباز می‌زنند. اما پس از مدتی همه آنها از نگرفتن پول پشیمان می‌شوند و دنبال مرد می‌گردند تا پول را از چنگش درآورند. همسر مرد هم که مخالف این کار اوست، بیکار ننشسته و…

دیگر عوامل این نمایش که توسط گروه تئاتر «ماهان» به صحنه آمد، عبارتند از سیمین امیریان مشاور کارگردان، شانی دژاکام منشی صحنه، ایلیا منفرد موسیقی، عماد زند طراح صحنه و لباس، حسن سرچاهی و آیدا دژاکام دستیاران کارگردان، علیرضا خمسه، محبوبه بیات، خسرو احمدی، شهره سلطانی، مرتضی آقاحسینی، کورش خزاعی، مرتضی رستمی، محمد عسگری، ناصر نجفیان و علیرضا ناصحی بازیگران.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *