12:04

برادران کیوانی (نیما و سینا) با دو پروژه ساختمانی کبوترخانه و پردیس‌خانه نامزد جایزه معماری ادکس (جایزه طراحی برجسته/ADEX) شدند.

به گزارش ایرنا،  جایزه ادکس/ Awards for Design Excellence یکی از جوایز مهم و معتبر در زمینه طراحی در صنعت معماری و طراحی داخلی است که توسط مجله آمریکایی دیزاین/ Design Journal از سال ۱۹۸۸ راه اندازی شده است.

هیاتی متشکل از معماران حرفه ای بین المللی ولی ناشناخته برای شرکت کنندگان، وظیفه قضاوت آثار را در این جایزه برعهده دارند تا بهترین نمونه های معماری و طراحی ساختمان را در هر سال به علاقه مندان این حوزه معرفی کنند.

این جایزه که شامل بخش‌های مختلف از جمله بناهای مسکونی، بناهای تجاری و دولتی است هر ساله از ماه ژانویه (دی/ بهمن) پذیرای آثار است و نتیجه قضاوت داوران تا آوریل (فروردین/ اردیبهشت) اعلام می شود. آثاری که بعد از ۱۰ ژانویه هر سال ثبت شده باشند، در روند داوری سال بعد قرار خواهند گرفت.

دو پروژه پردیس خانه و کبوترخانه حاصل طراحی برادران کیوانی در بخش بناهای مسکونی این جایزه نامزد شده اند.

ساختمان ویلایی کبوترخانه که در سال ۱۳۸۸ در بابل اجرا شده است، خانه ای برای ارتباط بهتر و بیشتر انسان با طبیعت، برگرفته از الگوی کهن معماری ایرانی است؛ خانه ویلایی که فضایی را به پرندگان اختصاص داده تا تعاملی بین انسان و پرندگان شکل گیرد.

بنای کبوترخانه

پردیس خانه نیز بنایی مسکونی در تهران با الهام از باغ‌های معلق بابل همچنین باغ تخت شیراز طراحی و ساخته شده است. این بنا طبقه طبقه است و در طبقات مختلف آن درخت و گل و گیاه طراحی شده است. روف گاردن (بام‌باغ)، لابی سراسر گیاه و درخت در طبقات و اندازه‌های مختلف از جمله عناصری هستند که در این پروژه استفاده شده‌اند.

 نیما کیوانی کارشناس ارشد معماری، کارشناس مرمت و احیا بناهای تاریخی، مدرس دانشگاه در رشته‌های معماری و مرمت ابنیه است. نیما و سینا کیوانی (گروه معماری کیوانی و همکاران) پیش از این هم با طراحی و اجرای پروژه‌های معماری ارسی خانه، مهرخانه، و پردیس خانه توانسته اند جوایز مختلف معتبر بین المللی را از آن خود کنند. نیما کیوانی در سال جاری به عنوان داور جایزه بین‌المللی «لوپ دیزاین» پرتغال نیز انتخاب شده است.

مقالاتی از آثار آنان در بسیاری مجلات و کتاب های معتبر معماری جهان به چاپ رسیده است. ساختمان مسکونی اُرسی‌خانه که توسط آنان طراحی شده در سال ۲۰۱۶ میلادی توانست برنده‌ مدال برنز بخش ساختمان‌های مسکونی مسابقه‌ دیزاین یکی از معتبرترین مسابقات بین‌المللی طراحی دنیا در ایتالیا، بشود. همچنین در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین ساختمان مسکونی سال در جایزه معمار خاورمیانه انتخاب شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *