10:22

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: عقیده دارم فروش واکسن توسط بخش خصوصی توزیع عادلانه آن را زیر سوال می‌برد و بهتر است که فرایند تزریق مثل همه جای دنیا بر اساس اولویت‌بندی‌های صورت گرفته برای همه اقشار به صورت رایگان انجام شود و اینطور نشود که کسی به واسطه توانمندی مالی در صف تزریق از مابقی جلو بزند.
امیر بقایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره حضور وزیر بهداشت در البرز و وعده وی در خصوص تولید واکسن اسپوتنیک با مشارکت روسیه در این استان در آینده نزدیک، اظهار کرد: معاونت غذا و داروی البرز در خصوص تولید این واکسن نقشی ندارد و این پروسه قرار است بر اساس تفاهم نامه بین وزارت بهداشت، سازمان غذا و داروی کشور و وزارت بهداشت روسیه انجام شود.
بقایی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه مشترک بنا شده علاوه بر واردات واکسن، سویه‌هایی که شرکت روسی دارد وارد ایران شود تا ما هم با توجه به امکانات و زیرساخت های موجود، واکسن اسپوتنیک را تحت لیسانس روسیه تولید کنیم.
وی توضیح داد: تا کنون یک محموله از سویه‌های آدنو ویروسی که متعلق به شرکت روسی است از طریق هوایی وارد ایران شده است.
وی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های تولید این واکسن در ایران در حال آماده سازی است و امیدواریم طبق صحبت‌های وزیر بهداشت تا تیرماه تولید واکسن اسپوتنیک در ایران هم به سرانجام برسد.
این مسئول در پاسخ به اینکه آیا شرکت ایرانی که قرار است با همکاری روسیه این واکسن را تولید کند مشخص شده است، گفت: مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اطلاع دارند که این تفاهم نامه با کدام شرکت به امضاء می‌رسد ولی هنوز اعلام عمومی نکرده‌اند.

واکسن‌هایی که در مرحله کارآزمایی بالینی هستند به کشور وارد نمی‌شوند

بقایی در ادامه در پاسخ به اینکه با آزادسازی واردات واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی آیا تا کنون در البرز تقاضایی به ثبت رسیده، توضیح داد: تا کنون درخواستی در این خصوص در البرز به ثبت نرسیده و اگر هم وجود داشته باشد به سازمان غذا و دارو ارجاع داده می‌شود.
وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو برای واردات واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی ضابطه‌هایی تعیین کرده، افزود: این واکسن‌ها از کشورهای خاصی قابل واردات است و علاوه بر این این واکسن‌ها قبل از واردات باید تاییده سازمان بهداشت جهانی را اخذ کرده باشند و در نهایت این واکسن‌ها باید به تایید سفارت کشور مبدا برسد.
مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مردم مطمئن باشند واکسنی که در مرحله کارآزمایی بالینی است قطعا به کشور وارد نخواهد شد.
وی در با اشاره به اینکه هنوز سازوکار توزیع واکسن‌هایی که از طریق بخش وارد می‌شوند به طور دقیق مشخص نشده، گفت: هنوز مشخص نیست که آیا کل واکسن‌هایی که بخش خصوصی وارد می‌کند قرار است توسط دولت خریداری شود و رایگان به مردم تزریق شود و یا اینکه قرار است با نرخ مشخصی به افرادی که برای تزریق آن عجله دارند به فروش برسد، هنوز نهایی نیست.

عادلانه نیست فردی به واسطه توان مالی در صف تزریق از بقیه جلو بزند

بقایی در پاسخ به اینکه آیا فروش واکسن توسط بخش خصوصی باعث نشت واکسن‌ها به بازار سیاه، ناتوانی قشر ضعیف از پرداخت هزینه خرید واکسن و در نهایت فروشی شدن سلامت نمی شود، توضیح داد: نظر شخصی من این است مثل سایر کشورهای دنیا که دولت وظیفه واکسیناسیون رایگان علیه کرونا را به عهده دارد، در ایران هم باید این سازوکار اجرایی شود.
این مسئول اضافه کرد: تا جایی که مطلع هستم اغلب شرکت‌های بخش خصوصی که قرار است واکسن کرونا وارد کنند، طرف قرارداد با دولت‌ها هستند و شرکتی نیست که برای خرید واکسن با شرکتی خصوصی طرف شده باشد و در همه جای دنیا این دولت‌ها هستند که با واسطه واکسن را خریداری می کنند.
وی ادامه داد: من به طور قطع در این خصوص که این روند در ایران هم اجرایی شود نمی‌توانم نظر بدهم چون سازمان غذا و دارو ضابطه‌ای اجرایی برای واردات واکسن گذاشته و اگر شرکت‌ها طبق این ضوابط عمل کنند، امکان واردات خواهند داشت.
بقایی گفت: عمدتا شرکت‌های زیر مجموعه اتاق بازرگانی متقاضی واردات واکسن هستند و تا جایی که اطلاع دارم تا کنون واکسنی توسط این بخش وارد نشده است.
وی افزود: هنوز مشخص نیست زمانی که واکسن توسط بخش خصوصی وارد شد دولت آنها را از این بخش می خرد و رایگان تزریق می کند و یا با نرخ حدود ۲۵۰ هزار تومان به متقاضیان توسط بخش خصوصی به فروش می‌رسد.
این مسئول اضافه کرد: هر چند در جایگاه حقوقی تابع نظرات وزارت بهداشت در نحوه توزیع واکسن هستم ولی به عنوان شخصیتی حقیقی عقیده دارم فروش واکسن توسط بخش خصوصی توزیع عادلانه آن را زیر سوال می‌برد و بهتر است که فرایند تزریق مثل همه جای دنیا بر اساس اولویت‌بندی‌های صورت گرفته برای همه اقشار به صورت رایگان انجام شود و اینطور نشود که کسی به واسطه توانمندی مالی در صف تزریق از مابقی جلو بزند.

اثر بخشی واکسن کرونا بر سویه‌های مختلف

وی با اشاره به گلایه مردم در خصوص کند بودن روند واردات واکسن و ظهور سویه‌های جدیدی که ممکن است اثر بخشی واکسن‌های تزریق شده را زیر سوال ببرد، گفت: خوشبختانه واکسن‌های فعلی روی سویه‌های مختلف اثر بخشی لازم را دارند و این طور نیست که اگر فردی واکسن تزریق کرده باشد، سویه‌های جدید مجددا او را درگیر کند.
این مسئول توضیح داد: اگرچه ویروس هر چند مدت سویه خود را تغییر می‌دهد ولی ساختار آن تغییر نمی‌کند بنابراین فردی که واکسن تزریق کرده در بازه مشخصی نسبت به کرونا ایمن خواهد بود.
مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به مشکلات واردات واکسن از طریق دولت ادامه داد: این مساله فقط مختص ایران نیست و اکثر کشورهای با آن درگیر هستند.

تلاش کشورهای توسعه یافته برای خرید سهمیه سایر کشورها

وی اضافه کرد: حجم سفارشات شرکت‌های تولید واکسن کرونا بسیار بالا است و همین باعث شده آنها تا حد زیادی از برنامه تولید خود عقب بمانند و در این میان برخی کشورهای قدرتمند سعی دارند سهمیه باقی کشورها را به خود اختصاص دهند تا سرعت ایمنی مردم خود نسبت به این ویروس را زودتر از بقیه افزایش دهند و این امر کار سازمان غذا و دارو را برای خرید واکسن سخت کرده است.
بقایی افزود: به موارد مذکور باید تحریم‌های بانکی و ارزی را هم اضافه کنیم که باعث شده ایران در پرداخت هزینه واکسن‌های خریداری شده تاخیر داشته باشد که این امر هم واردات را با مشکل مواجه می کند.
وی ادامه داد: بدون شک زمانی که تزریق واکسن کرونا به بخش عمده‌ای از جمعیت کشورهای پیشرفته تمام شود، روند واردات و تزریق در کشورهای در حال توسعه شتاب بیشتری می‌گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *